این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 2 آذر 1404
بهداشت و توسعه
، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۲۰۹-۰
عنوان فارسی
تأثیر صندلیهای کلاسی مختلف بر بروز مشکلات اسکلتی – عضلانی و میزان رضایتمندی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: صندلیها یکی از مواردی هستند که در محیط زندگی نقش تأثیر گذاری بر سلامت فرد دارند، بنابراین بایستی در مرحله طراحی، ابعاد آنتروپومتریک استفاده کنندگان و رعایت نکات ارگونومی مدنظر قرار گیرند. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر صندلیهای کلاسی بر بروز مشکلات اسکلتی- عضلانی و میزان رضایت مندی دانشجویان انجام شده است. روشها: در این مطالعه مقطعی، توصیفی – تحلیلی، ابتدا 3 نوع متفاوت صندلی موجود درکلاسهای درس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با چک لیست ارگونومی مورد ارزیابی قرار گرفت. در ادامه 316 نفر از دانشجویان رشتههای مختلف، پرسشنامههای اختلالات اسکلتی - عضلانی و رضایتمندی را تکمیل کردند. اطلاعات حاصل از پرسشنامهها و چک لیستها با استفاده از نرم افزار آماریSPSS نسخه 15 و با بهره گیری از آزمونهای آماری من ویتنی یو، همبستگی اسپیرمن، کروسکال والیس وکای اسکوئر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: در این مطالعه 122 پسر و 194 دختر شرکت کردند. 5/21% از دانشجویان حداقل دارای یک ناراحتی اسکلتی -عضلانی بودند و ناراحتی کمر نیز شایع ترین ناراحتی، ارزیابی شد. اختلاف میزان رضایتمندی دانشجویان از صندلیهای مختلف معنیدار بود (0001/0>P) و بین متغیرهای سن، وزن و قد افراد با میزان رضایت آنها از صندلی رابطه معنی داری به دست آمد (به ترتیب برابر 002/0=P، 024/0=P و 025/0=P). بحث و نتیجهگیری: این مطالعه بیانگر شیوع ناراحتیهای اسکلتی - عضلانی در بین دانشجویان و کوتاه بودن زمان راحتی هنگام استفاده از صندلیها میباشد و انتظار میرود در آینده تأثیرات نامطلوبی بر سلامت آنها داشته باشد، لذا لازم است توجه بیشتری به ابعاد آنتروپومتریکی دانشجویان در زمان طراحی و ساخت صندلیها بشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ناراحتی اسکلتی – عضلانی، صندلی کلاسی، رضایتمندی فردی
عنوان انگلیسی
The Effect of Different Classroom Chairs on the Prevalence of Musculoskeletal Problems and the Rate of Students’ Satisfaction
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Chairs are one of the instruments in life that have a significant role in personal health. Therefore, anthropometric dimensions as well as ergonomic issues of the users should be considered in design of seats. The present study was performed to determine the impact of class seats on students' musculoskeletal problems and satisfaction. Methods: In this cross - sectional study, three different types of classroom seats in Birjand University of Medical Sciences were evaluated through using an ergonomics checklist. In addition, 316 students of the university were asked to complete the musculoskeletal problems and satisfaction questionnaires. Data were analyzed through SPSS 15 and using Chi-square, Mann-Whitney U and Kruskal Wallis tests as well as Spearman's correlation coefficient. Results: The participating students included 122 boys and 194 girls. In whole, 21.5 % of the studied students had at least one musculoskeletal discomfort. Back discomfort was the most common complaint. Students’ satisfaction rate of different types of chairs was different (P< 0.0001) and satisfaction showed significant correlations with age, weight and height of participants (P=0.002, P=0.024, P=0.025, respectively). Conclusion: The results of the present study show the prevalence of musculoskeletal disorders among the students and shortness of comfort during use of the chairs. Since these can adversely affect health, in designing classroom chairs the students’ anthropometric dimensions should be considered.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد حامد حسینی | mohammad hamed hosseini
مریم خدادادی | maryam khodadadi
هاشم هوشیار | hashem hooshyar
امیرحسین نوربخش | amirhossein noorbakhsh
نشانی اینترنتی
http://jhad.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-100-119&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/266/article-266-351131.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات