|
بهداشت و توسعه، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۲۰۶-۲۱۵
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه خودپنداره با اضطراب در بین دانشجویان شهر کرمان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: خودپنداره فرد برای متخصصان بهداشت روانی از اهمیت خاصی برخوردار است و میتوان بیان کرد که اگر تصور از خود مثبت باشد فرد دارای سلامت روان است. شناخت عوامل مؤثر بر سلامت روانشناختی و جسمانی افراد به خصوص دانشجویان از اهمیت ویژهای برخوردار است. بر این اساس هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه خودپنداره با اضطراب در بین دانشجویان و پی بردن به راهکارهایی برای بالا بردن سطح سلامت روانشناختی آنان میباشد. روشها: این مطالعه از نوع مقطعی، توصیفی-تحلیلی است و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه مورد نظر در شهر کرمان که مشغول به تحصیل در سال 90-1389 بودند، میشد که 375 نفر به روش نمونهگیری خوشهای - تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری مورد استفاده پرسشنامه تصور از خود Beck و پرسشنامه اضطراب Cattell بود. دادههای به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بین اضطراب و خودپنداره رابطه وجود ندارد. اما سن با اضطراب ارتباط معنیداری داشت و با افزایش سن اضطراب کم میشود. بحث و نتیجهگیری: به نظر میرسد خود پنداره و اضطراب با هم ارتباط ندارند، اما احتمالاً دانشجویان جوانتر نیازمند حمایت بیشتر برای کنترل اضطراب باشند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خودپنداره، اضطراب، سلامت روان، آموزش، دانشجویان، کرمان |
|
عنوان انگلیسی |
The Relationship between Self-concept and Anxiety among Kerman University Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Individual's self-concept is of great importance for mental health professionals, and it can be said that an individual has mental health if he/she has a positive self-concept. Recognition of factors affecting mental and physical health of persons, especially students, is of special importance. Accordingly, the objective of this research was to investigate the relationship between self-concept and anxiety amongst university students and to find strategies to improve their mental health status. Methods: This is a cross-sectional descriptive - analytical study. Statistical population included all students studying in the intended university in Kerman during the academic year 2010-2011. A total of 375 students were randomly selected through cluster sampling. Data gathering instruments were "Beck self- concept" and "Cattell Anxiety" questionnaires. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and regression model. Results: According to the obtained results, there is no relationship between anxiety and self-concept. But age showed a significant relationship with anxiety in a way that anxiety decreased with age increase. Conclusion: It seems that self-concept and anxiety have no relation. But, younger students probably need more support for controlling their anxiety. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سارا رامشک | sara rameshk
غلامرضا ابراهیمی نژاد | gholam reza ebrahiminejad
مهدی ابراهیمی نژاد | mehdi ebrahiminejad
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jhad.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-24&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/266/article-266-351098.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|