این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 4 مهر 1404
بهداشت و توسعه
، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۳۵۶-۳۶۷
عنوان فارسی
تحلیل کیفیت فرآیند زنجیره تأمین تدارکات با استفاده از مقیاس شش سیگما: مطالعه موردی در یک بیمارستان آموزشی در شهر کرمان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: در عصر رقابتی حاضر، سازمانها به منظور کسب جایگاهی مناسب و حفظ آن در عرصه ملی و در راستای تحقق مزیت رقابتی، نیازمند بهرهگیری از الگوی مناسب همچون مدیریت زنجیره تأمین هستند. این پژوهش با هدف تحلیل کیفیت فرآیند زنجیره تأمین تدارکات در یکی از بیمارستانهای آموزشی کرمان انجام گردید. روشها: این پژوهش به روش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با پرسنل واحد تدارکات که به صورت هدفمند انتخاب شدند و بررسی تصادفی 20 نمونه از فرمهای خرید کالا گردآوری شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل چارچوبی و برای تحلیل کیفیت فرآیند، از مقیاس شش سیگما استفاده شد. نتایج: خطاهای موجود در زنجیره تأمین در قالب 9 موضوع اصلی و 26 موضوع فرعی شناسایی گردید که نظارت ناکافی بر صحت فرم درخواست خرید، بیتوجهی نسبت به نقطه سفارش خرید، خرید کالا بدون توجه به کیفیت، نامطلوب بودن بایگانی، انتخاب نامناسب تأمین کننده و عدم رعایت زمان استاندارد خرید و تحویل کالا از مهمترین خطاهای شناخته شده میباشند. کیفیت فرآیند براساس شاخص شش سیگما در حد متوسط برآورد شد. بحث و نتیجهگیری: ضعف در سیستم اطلاعات واحد تدارکات و نبود ارتباط مناسب بین این واحد با سایر بخشهای بیمارستان منجر به بروز خطاهایی در فرآیند زنجیره تأمین میگردد که با پیادهسازی سیستم اتوماسیون اداری و تدارکات الکترونیک تا حد زیادی میتوان این خطاها را کاهش داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فرآیند زنجیره تأمین، تدارکات، شش سیگما، میزان خطا
عنوان انگلیسی
Analysis of the Quality of Logistics Supply Chain Process Using Six Sigma Scale: A Case Study in One of the Teaching Hospitals in Kerman, 2014
چکیده انگلیسی مقاله
Background: In the present competitive era, organizations need to use a suitable model such as supply chain management in order to earn and keep a suitable place in the national arena and gain competitive advantage. The aim of this study was to analyze the quality of logistics supply chain process in a teaching hospital of Kerman. Methods: This is a qualitative research, in which the phenomenological approach was used. Data were collected through semi-structured interviews with the personnel of the Procurement Unit who were selected purposively and a random review of 20 product request forms. Finally, data were analyzed using framework analysis, and the process quality was analyzed using the six sigma scale. Results: Errors identified in the supply chain included 9 main themes and 29 subthemes among which, inadequate monitoring of the accuracy of the product request forms, inattention to the point of ordering, purchase regardless of the quality, inappropriate archive, inappropriate selection of supplier, and non-compliance with standard time of purchase and delivery of goods were the main errors identified. The quality of supply chain process according to Six Sigma scale was moderate. Conclusion: Weakness in the information system of the procurement unit and lack of suitable relationship between this unit and other units of the hospital lead to incidence of errors in the supply chain process that can be significantly reduced through implementing an office automation system and electronic procurement system.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Supply Chain Process, Procurement, Six Sigma, Error Rate
نویسندگان مقاله
محمد حسین مهر الحسنی | mohammad hossein mehrolhasani
لیلا والی | leila vali
آذر ایزدی | azar izadi
نشانی اینترنتی
http://jhad.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-38&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/266/article-266-351095.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات