این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 4 مهر 1404
بهداشت و توسعه
، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۲۷۷-۲۸۴
عنوان فارسی
تأثیر آوای قرآن بر شادکامی دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی شهرستان بروجن
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: نشاط و شادی در بین دانشآموزان میتواند بازدهی مدرسه را افزایش دهد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آوای قرآن بر شادکامی دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی در شهرستان بروجن انجام شد. روشها: در این پژوهش نیمه تجربی، دانشآموزان دختر مقطع دوم راهنمایی نمونه دولتی شهرستان بروجن، به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه شادکامی آکسفورد بود که توسط دانشآموزان تکمیل شد. سپس به مدت یک هفته آیات سوره مبارکه حشر با صدای استاد محمود منشاوی پخش گردید و مجدداً پرسشنامهها تکمیل شد. دادهها وارد نرمافزار SPSS نسخه 15 و با استفاده از آزمون تی زوج تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: در کل 92 دانشآموز وارد مطالعه شدند. میانگین سن دانشآموزان 0/49±13/57 سال بود. میانگین نمره شادکامی قبل و بعد از شنیدن آیات قرآن به ترتیب 10/69±60/39 و 14/30±67/58 بود و افزایش نمره شادکامی از نظر آماری معنیدار بود (0/001>P). بحث و نتیجهگیری: یافتهها حاکی از این بود که آوای قرآن احتمالاً سبب افزایش شادکامی در دانشآموزان شده است. لذا میتوان با برنامهریزیها در جهت انس بیشتر با قرآن در مدارس، نشاط و انرژی این سرمایههای ملی را افزایش داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شادکامی، آوای قرآن، دانشآموزان
عنوان انگلیسی
The Effect of Listening to the Quran Verses on the Happiness of Girl Students of Junior High School in Borujen
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Happiness among students can enhance school performance. The aim of this study was to investigate the effect of listening to the Quran verses on the happiness of female students of a junior high school in Borujen, Iran. Methods: In this semi-experimental study, all students of the 2nd grade of the Distinct Governmental Junior High School in Borujen, Iran, were included by census sampling method. Data were collected by the Oxford Happiness Questionnaire completed by the students. Then, the verses of Hashr sura recited by Mahmoud Minshavi were replayed for one week. After this, the questionnaires were completed by the students again. Finally, the data were analyzed by paired t-tests using SPSS 15. Results: In this study, 92 girl students of Junior High School with an average age of 13.57±0.49 were included. The average score of happiness before and after listening to the Quran verses were 60.39±10.69 and 67.58±14.30, respectively. The scores of happiness significantly increased (P< 0.001). Conclusion: The findings show that Quran recitation probably increases the happiness of the students. Therefore, by planning to have Quran recitation in schools, the level of students’ happiness can be increased.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Happiness, Quran Recitation, Students
نویسندگان مقاله
راضیه میرزاییان | razieh mirzaeian
مریم میرزاییان | maryam mirzaeian
مریم امیدی | maryam omidi
معصومه علیدوستی | masoumeh alidosti
سیده لیلا دهقانی | seyedeh leila dehghani
نشانی اینترنتی
http://jhad.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-31&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/266/article-266-351088.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات