این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۴۹-۵۹

عنوان فارسی اثربخشی آموزش کوتاه مدت مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر نگرش معلمان در ارتقای رفتارهای پیشگیری از سرطان سینه
چکیده فارسی مقاله

مقدمه : سرطان از جمله بیماری های مزمن و غیر واگیری است که اهمیت آن، با توجّه به تغییر در روند بروز بیماری ها در جهان و تأثیر شگرف روانی، اقتصادی این بیماری بر بنیان خانواده، جامعه و اجتماع بر همگان آشکار می باشد. سرطان پستان در ایران شایع ترین سرطان و دومین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان شناخته شده است. مهم ترین راهی که برای پیشگیری می توان به کار برد، آموزش سلامت به طور موثر و فراگیر می باشد. با توجه به اینکه یکی از بهترین مدل های پژوهش رفتار در آموزش بهداشت جهت پیشگیری و کنترل بیماری ها و به ویژه سرطان ها مدل اعتقاد بهداشتی می باشد؛ لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برگزاری جلسات آموزشی به روش مدل اعتقاد بهداشتی بر نگرش معلمان در پیشگیری از سرطان سینه انجام شده است.
مواد و روش‌ها: در این پژوهش نیمه تجربی، 50 نفر معلم زن (25 نفر در گروه آزمایش و 25 نفر در گروه کنترل) در شهرستان کبودرآهنگ در سال 1401 انتخاب شدند و مداخله ای است که در آن تأثیر برنامه آموزشی در ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان در معلمان شهرستان کبودرآهنگ بررسی شد.  برای سنجش اعتقادات بهداشتی از پرسشنامه چمپیون استفاده شد. داده­های جمع‌­آوری شده در دو مرحله قبل و پس از اجرای آموزش کوتاه مدت بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی، با روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: آزمون آماری تی زوجی در رابطه با آگاهی و نگرش گروه آزمون در مرحله ی قبل و  بعد آموزش اختلاف آماری معناداری را نشان داد(p<0/05)  و آزمون آماری تی مستقل جهت مقایسه دو گروه حاکی از وجود اختلاف معنادار آماری در تمام اجزای مدل اعتقاد بهداشتی شامل: حساسیت، منافع، موانع، خودکارامدی (به جز راهنمای عمل )  بعد از مداخله  آموزشی بود (p<0/001).
نتیجه گیری: پژوهش حاضر کارایی مدل اعتقاد بهداشتی را در ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پستان تایید نمود و آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی موجب ارتقای ادارکات مشارکت کنندگان گردید. لذا استفاده از این مدل آموزشی در سایر برنامه های آموزشی و پیشگیری پیشنهاد می ‌شود.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدل اعتقاد بهداشتی، سرطان پستان، پیشگیری، معلمان زن.

عنوان انگلیسی Investigating the Impact of Holding Training Sessions Based on the Health Belief Model on Teachers' Attitudes in Promoting Breast Cancer Prevention Behaviors
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Cancer is one of the chronic and non-communicable diseases. Moreover, its importance is obvious to everyone considering the change in the incidence of diseases in the world and the tremendous psychological and economic impact of this disease on the foundation of the family, society and community. Breast cancer is the most common cancer and the second cause of cancer-related death in women in Iran. The most important way that can be used for prevention is effective and comprehensive health education. Considering that one of the best models for studying behavior in health education to prevent and control diseases and especially cancers is the health belief model, the current research was conducted with the general aim of investigating the effect of holding educational sessions using the health belief model method on teachers' attitudes in breast cancer prevention.
Materials and Methods: In this semi-experimental study, 50 female teachers (25 in the test group and 25 in the control group) were selected in Kabudarahang city in 1401. Moreover, it is an intervention in which the effect of the educational program in promoting cancer prevention behaviors was investigated among the teachers of Kabudarahang city. The Champion questionnaire including demographic information, and HBM structures (perceived sensitivity, benefits, barriers, self-efficacy and indications for action) was used to measure health beliefs. Data were collected in two stages before and after the experiment based on the health belief model and they were analyzed through chi-square, independent and paired t statistical tests with SPSS software version 24.
Results: The paired t-test showed a statistically significant difference regarding the knowledge and attitude of the test group before and after the training (p>0.05). In addition, the independent t-test, which compared the two groups, showed a statistically significant difference in all the components of the health belief model including sensitivity, benefits, obstacles, self-efficacy (except for the practice guide) after the educational intervention (p>0/001).
Conclusion: The present study confirmed the effectiveness of the health belief model in promoting breast cancer prevention behaviors and training based on the health belief model improved the participants' performance. Therefore, it is suggested to use this educational model in other educational and prevention programs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health belief model, Breast cancer, Prevention, Female teachers

نویسندگان مقاله مهدی ابراهیم خانی | Mehdi Ebrahimkhani
Department of Health Psychology, Faculty of Medical Sciences, Islamic Azad University, Najafabad Branch, Isfahan, Najafabad, Iran.
گروه روانشناسی سلامت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد اصفهان، نجف آباد، ایران.

آزاده ملکیان | Azadeh Malkian
Department of Psychiatry, Faculty of Medical Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
گروه روانپزشکی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

فاطمه جمشیدی | Fatemeh Jamshidi
Department of General Psychology, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Saveh Branch, Saveh, Iran.
گروه روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران.

فائزه اسماعیلی | Faezeh Esmaili
Department of Clinical Psychology, Faculty of Medical Sciences, Islamic Azad University, Hamadan Branch, Hamadan, Iran.
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان، ایران.


نشانی اینترنتی http://jps.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-688-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مقالات کامل
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات