|
آرشیو توانبخشی، جلد ۲۶، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر برنامه والد ـ کودک فرانک بر رشد مهارت های شنیداری و آواسازی کودکان کم شنوا و ناشنوای زیر۶ سال |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: کم شنوایی می تواند منجر به اختلال در مهارتهای پیش زبانی، زبانی، کلامی و ارتباطی کودکان شود و مداخلات زودهنگام باید به کاهش تأثیر منفی این آسیب بر مهارتها بویژه حوزه های شنیداری و ارتباط اجتماعی بپردازد. برنامه والد ـ کودک فرانک که برگرفته از برنامه والد ـ کودک مامان غازه است برای رشد این مهارتها درقالب ارتباط موثر والد ـ کودک استفاده می شود. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر برنامه والد ـ کودک فرانک بر رشد مهارتهای شنیداری و آواسازی کودکان کم شنوا و ناشنوای زیر6 سال درمقایسه با گروه کنترل انجام شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان کم شنوا و ناشنوای دارای والدین شنوا بودند که از دو مرکز خانواده و کودک کم شنوای استان بوشهر خدمات دریافت میکردند. شرکت کننده ها شامل 53 مادر دارای کودک کم شنوا و ناشنوا زیر6 سال بودند که به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند (27 نفر گروه آزمایش و 26 نفر گروه کنترل). گروه آزمایش 30 جلسه یک ساعته هر هفته در برنامه فرانک شرکت کردند. برای سنجش رشد شنیداری و آواسازی از نسخه فارسی پرسش نامه های رفتار شنیداری در زندگی روزمره پوردی و ارزیابی مقیاس تولید آوایی کیشون ـ رابین، قبل از مداخله، بلافاصله پس از مداخله و چهار ماه بعد از مداخله استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد اختلاف معنی دار آماری بین میانگین نمرات رشد مهارتهای شنیداری و آواسازی بین کودکان دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت (P<0/001 در دو مورد). کودکان گروه آزمایش در نمرات رشد مهارتهای آواسازی و شنیداری شامل شنیداری ـ شفاهی، آگاهی شنیداری و مهارتهای ارتباطی/ اجتماعی (P<0/001 در همه موارد) در پس آزمون و پیگیری عملکرد بهتری داشتند. براساس مجذور ضریب اتا، 30% و32% از تغییرات بین نمرات رشد مهارتهای شنیداری و آواسازی کودکان دو گروه مربوط به مداخله می باشد. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش، اثر مثبت برنامه فرانک را بر رشد مهارتهای شنیداری و آواسازی در کودکان کم شنوا و ناشنوا نشان داد. با توجه به اندازه اثر قابل توجه حاصل از برنامه فرانک و سهولت اجرای آن بنظر می رسد بتوان از این برنامه در کنار مداخلات توانبخشی زودهنگام کودکان کم شنوا و ناشنوا برای رشد مهارتهای آگاهی شنیداری، شنیداری ـ شفاهی و بهبود ارتباط مادر و کودک استفاده نمود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کم شنوایی، ناشنوایی پیش زبانی، ارتباط اجتماعی، والد ـ کودک، مداخله زودهنگام |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of the Faranak Parent-Child Mother Goose Program on the Development of Auditory and Vocalization Skills of Deaf and Hard-of-Hearing Children under Six Years Old |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective. Hearing loss (HL) in children may lead to disorders in prelinguistic, language, verbal, and communication skills, and early interventions should focus on mitigating the negative impact of this impairment, particularly in the areas of auditory and social communication skills. Faranak Parent-Child Mother Goose Program (P-CMGP) which is derived from P-CMGP, is used to develop these skills through effective parent-child relationships. This study assessed the effect of the Faranak P-CMGP on the development of auditory and vocalization skills of children who were deaf and hard-of-hearing (DHH) under six years old. Material & Methods. In this quasi-experimental study, with pre-test, post-test and follow-up, subjects were recruited from two family and DHH child centers in two cities of Bushehr Province, Iran. They were selected through a convenience sampling method and divided randomly into two groups, an intervention and a control group. Overall, 53 DHH children with their mothers (27 in the intervention group and 26 in the control group) were included in this study. The intervention group participated in 30 weekly sessions (one-hour duration) of Faranak P-CMGP. The Persian version of the Questionnaires including Purdy Auditory Behavior in Everyday Life (ABEL) and Kishon-Rabin Production of Infant Scale Evaluation (PRISE) were used to measure the development of auditory and vocalization skills. Results. Statistically significant differences were found in the mean scores of the development of auditory and vocalization skills between the children of the intervention and control groups, in favor of the intervention group (P<0.001, in both instances). The intervention led to significant improvements in the auditory skill development of DHH children through three factors: auditory-oral skills, auditory awareness, and conversational/social skills, as well as in vocalization skill development (P<0.001 in all instances) in the post-test and follow-up. Based on the Eta squared coefficient, 30% and 32% of the changes between the scores of the development of auditory and vocalization skills of DHH children in the two groups may be attributed to the intervention. Conclusion. The results demonstrated statistically significant and positive effect of the Faranak P-CMGP on the development of auditory and vocalization skills of DHH children. Considering the remarkable effect size obtained from Faranak P-CMGP and its easy application, it can be utilized to develop the auditory awareness and auditory-oral skills of children and enhance mother-child relationships alongside early intervention rehabilitation programs for children with HL. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Hearing Loss, Prelingual Deafness, Social Communication, Parent-Child, Early Intervention |
|
نویسندگان مقاله |
حکیمه صادقی خواه | Hakimeh Sadeghikhah Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
سمیه سادات ساداتی فیروزآبادی | Somayeh Sadat Sadati Firoozabadi Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran. گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
طاهره سلیمانیه نائینی | Tahereh Soleimanieh-Naeini Pediatric Neurorehabilitation Research Center, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran. مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
گیتا موللّی | Guita Movallali Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Pediatric Neurorehabilitation Research Center, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran. گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3856-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی کودکان استثنایی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|