|
دریا فنون، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۲۸-۳۷
|
|
|
عنوان فارسی |
ریسک آسیب یاتاقانهای متحرک یک موتور احتراق داخلی تحت تاثیر تغییر جهت دوران میللنگ |
|
چکیده فارسی مقاله |
آسیب کاویتاسیون و سایش از آسیبهای موضعی رایج در پوستههای یاتاقان است. به دلیل ایجاد و فروپاشی فوری حبابهای کوچک گاز که باعث ایجاد پالسهای فشار بالا میشود، سطح یاتاقان ممکن است به صورت موضعی آسیب ببیند. همچنین گاهی به دلیل نازک شدن بیش از حد لایه روغن در لقی یاتاقان و درگیر شدن زبریهای سطح، آسیب سایشی ممکن است اتفاق بیافتد. گاهی به دلیل تغییر کاربری یک موتور و یا تطبیق موتور با یک سامانه رانش خاص، تغییر جهت دوران میللنگ چارهناپذیر خواهد بود. در این مقاله، ریسک آسیب کاویتاسیون و سایش در یاتاقانهای متحرک یک موتور احتراق داخلی تحت تاثیر تغییر جهت دورانی میللنگ مورد بررسی قرار گرفته است. به منظور محاسبه مشخصات روانکاری یاتاقان از روش روانکاری الاستو-هیدرودینامیک استفاده شده است تا اثر سفتی هوزینگ یاتاقان نیز در محاسبات در نظر گرفته شود. نتایج نشان میدهد تغییر جهت چرخش از حالت پادساعتگرد به ساعتگرد تاثیر معناداری بر وقوع سایش ندارد، و از لحاظ ریسک آسیب سایش در هر دو جهت دورانی شرایط یکسان خواهد بود. اما موقعیت سوراخ روغن عامل بسیار مهمی برای وقوع کاویتاسیون است، از اینرو در مواردی که معکوس نمودن جهت دوران میللنگ اجتنابناپذیر است، باید سوراخ روغن یاتاقان متحرک جابجا شود تا از آسیب کاویتاسیون جلوگیری بعمل آید. محل سوراخ روغن با تغییر جهت دورانی میللنگ (به ساعتگرد) باید به صورت آینهای جابجا شود. یعنی به جای قراگیری در زاویه 310 درجه، به زاویه 50 درجه یاتاقان منتقل شود. در این صورت احتمال ایجاد خرابی ناشی از کاویتاسیون شبیه به حالت طراحی (یعنی دوران پادساعتگرد میللنگ) خواهد شد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
یاتاقان متحرک،
تحلیل الاستو-هیدرودینامیک،
سایش،
کاویتاسیون،
میل&،amp lrm،
لنگ و موتور احتراق داخلی، |
|
عنوان انگلیسی |
The Risk of Damage to LE Bearings of an Internal Combustion Engine Under the Influence of Reversing the Rotational Direction of the Crankshaft |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Cavitation and wear damage are common local damages in bearing shells. Due to the rapid formation and collapse of small gas bubbles that cause high-pressure pulses, the bearing surface may be damaged locally. Also, sometimes due to the excessive thinning of the lubricant film in the bearing clearance and the involvement of surface roughness, abrasion damage may occur. Sometimes, due to changing the application of an engine or adapting the engine to a specific propulsion system, reversing the direction of the crankshaft rotation will be unavoidable. This paper investigates the risk of cavitation and wear damage in the large eye (LE) bearings of an internal combustion engine under the influence of changing the rotational direction of the crankshaft. The Elasto-Hydrodynamic Lubrication (EHL) method was used to consider the effect of the stiffness of the bearing housing in the calculations to calculate the lubrication characteristics of the bearing. The results show that changing the direction of rotation from counterclockwise (CCW) to clockwise (CW) does not have a significant effect on the occurrence of wear, and in terms of the risk of wear damage, the conditions will be the same in both rotational directions. However the position of the oil hole is a significant factor in the occurrence of cavitation, therefore, in cases where reversing the direction of crankshaft rotation is unavoidable, the oil hole position of the LE bearing must be changed to prevent cavitation damage in a mirror image. That is, instead of setting at an angle of 310 degrees, it should be changed to an angle of 50 degrees. In this case, the possibility of cavitation failure will be similar to the original design (i.e., the counterclockwise rotation of the crankshaft). |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
یاتاقان متحرک,
تحلیل الاستو-هیدرودینامیک,
سایش,
کاویتاسیون,
میل&,amp lrm,
لنگ و موتور احتراق داخلی |
|
نویسندگان مقاله |
حدیثه کریمائی | استادیار، پژوهشگاه هوافضا، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijmt.iranjournals.ir/article_248065_a1d7ee6735423e501093fa913fa6f494.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|