رسانه های دیداری و شنیداری، جلد ۱۴، شماره ویژه نامه رسانه ملی و تبلیغات بازرگانی، صفحات ۱۰۳-۱۳۳

عنوان فارسی به سوی الگوی اسلامی تبلیغات بازرگانی
چکیده فارسی مقاله اصولاً آنچه یک جامعه و حکومت اسلامی را از غیر آن متمایز می‌‌سازد، برخورداری آن جامعه و حکومت از الگوهای اصیل برخاسته از تعالیم اسلامی در روابط و مناسبات فردی و اجتماعی است. در این راستا، تبلیغات تجاری که در جهان معاصر با گستره و نفوذی فوق العاده حیات اجتماعی انسان را در زیر سلطه خویش گرفته و تلاش می‌‌کند تا ارزش‌های غربی را بر زندگی بشر امروز تحمیل نماید، یکی از مسائلی است که بی‌شک در اندیشه اسلامی از تعریف و الگویی خاص برخوردار است.
در این خصوص باید دقت نمود که با توجه به قدمت تاریخ خرید و فروش در میان انسان‌ها، معرفی کالا و کسب آگاهی در خصوص ویژگی‌های آن، یک نیاز طبیعی بشر بوده که از دیرباز به شکلی طبیعی ارضاء می‌‌شده است.
در این مقاله با روشی توصیفی- تحلیلی تلاش شده تا در مقابل الگوی معاصر غربی، الگوی اسلامی تبلیغات تجاری در شکل کلان و اولیه خود طراحی و ارائه گردد. در این الگو و در چرخشی کاملاً معنی‌دار و تعیین‌کننده، اصول یادشده جای خود را به چهار اصل "کرامت انسان"، "اخلاق و معنویات"، "آگاهی‌بخشی و تأثیر قلبی"، و "اقتصاد و پرهیز از اسراف" می‌‌دهند که ذیل دو هدف اصلی "رشد و تعالی فردی" و "اقامه قسط و عدل در جامعه انسانی" سامان می‌یابند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تبلیغات تجاری، تبلیغات بازرگانی، فرهنگ توده، الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت،

عنوان انگلیسی Towards the Islamic model of commercial advertising
چکیده انگلیسی مقاله Basically, what distinguishes an Islamic society and government from others is the existence of the original models arising from Islamic teachings in individual and social relations. In this regard, in the contemporary world, commercial advertising, with its extraordinary scope and influence, dominates human social life and tries to impose Western values on human life, but in Islamic thought this is one of the issues that is undoubtedly defined and has a special pattern. In moving towards this model, it should be noted that in today’s world there is a close relationship between the quality of commercial advertising and the economic system of each country. What has actually happened in this period is a great change in human societies that has brought about significant changes and developments in various areas of life, including culture, economics and communication, in the form of a model based on the four principles of "instrumental view of man", "Avoidance of morality", "persuasion and deception" and "consumption and extravagance". The present paper, with a descriptive-analytical method, in contrast to the contemporary Western model, tries to design and present the Islamic model of commercial advertising in its macro and primary form. In this model, and in a completely significant and decisive turn, the mentioned principles give way to the four principles of "human dignity", "ethics and spirituality", "awareness and the effect of the heart", and "economy and avoiding eextravagance" which are organized as two goals: "individual growth and excellence" and "establishment of installments and justice in human society
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تبلیغات تجاری, تبلیغات بازرگانی, فرهنگ توده, الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت

نویسندگان مقاله محمد هادی همایون |
گروه فرهنگ و تمدن دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)


نشانی اینترنتی https://javm.iribu.ac.ir/article_129465_e6952788ff43188f5386f19cb24458d2.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات