اقتصاد شهری، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱-۱۶

عنوان فارسی کارآفرینی در بستر موزه: مزیت‌ها، موانع، راهکارها
چکیده فارسی مقاله امروزه با توجه به نقش حیاتی موزه‌ها در جامعه، کشف و جستوجو در خصوص کارآفرینی در بستر موزه یکی از انگیزه‌های پژوهشگران حوزۀ مطالعات و مدیریت موزه و همچنین گردشگری است که می‌تواند علاوه بر حفظ و نمایش و معرفی بهتر میراث و مجموعه‌های موزه، فرصت‌هایی را برای بهبود اوضاع اقتصادی، متنوع کردن بازار گردشگری، خلق تجربۀ منحصربه‌فرد، آموزش و یادگیری بازدیدکننده و بستری مناسب برای گفتمان و بیان مشکلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فراهم کند. تا کنون، کارآفرینی در موزه و مزایا و موانع آن و راهکارهای کارآفرینی در موزه در رابطه با موزه‌های ایران مورد توجه و بررسی قرار نگرفته است. پژوهش حاضر سه هدف زیر را دنبال می‌کند: 1) شناسایی مزیت‌های کارآفرینی در موزه، 2) شناسایی موانع ایجاد و رونق کارآفرینی در بستر موزه و 3) شناسایی راهکارها و راهبردهای مناسب برای ایجاد و رونق کارآفرینی در موزه. پژوهش پیش رو از نوع اکتشافی است و روش کیفی (تحلیل مضمون) در آن به کار رفته است. جامعۀ آماری پژوهش را متخصصان حوزۀ کارآفرینی، گردشگری و موزه تشکیل داده است و ابزار تحلیل داده‌ها نرم‌افزار MAXQDA است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد موزه‌ها پتانسیل لازم برای کارآفرینی را دارند. به علاوه، کارآفرینی فرهنگی، اجتماعی، گردشگری با دیدگاه کارآفرینی و فرصت‌های آموزشی به عنوان مزیت‌های ایجاد کارآفرینی و عوامل ساختاری، محیطی و رفتاری به عنوان موانع کارآفرینی در بستر موزه شناسایی شدند. در نهایت، 6 راهبرد نفوذ در بازار، توسعۀ محصول، مشارکت، سیاست‌گذاری مناسب در سطح کلان و خرد و فرهنگ‌سازی و آموزش  به عنوان راهبردهای مناسب برای ایجاد و رونق کارآفرینی در موزه معرفی شدند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله موزه،کارآفرینی،موزه‌های کارآفرین،

عنوان انگلیسی Entrepreneurship in the museum: advantages, obstacles, solutions
چکیده انگلیسی مقاله Today, considering the vital role of museums in society, discovery and search for entrepreneurship in the museum is one of the motivations of researchers in the field of museum studies and management, as well as tourism which can, in addition to preserving and presenting better the heritage and collections of the museum, provide opportunities for improving the economic situation, diversifying the tourism market, creating a unique experience, educating and learning visitors, and a suitable platform for discussing and expressing political and social problems and culture. Entrepreneurship in museums, along with its advantages, obstacles, and potential solutions, has not been extensively studied in the context of Iranian museums. The current research pursues the following three goals: 1) Identifying the advantages of entrepreneurship in the museum, 2) Identifying the barriers to the development of entrepreneurship in the museum context, and 3) Identifying the appropriate solutions and strategies for the development of entrepreneurship in the museum. This research is exploratory research and qualitative method (thematic analysis) is used. The statistical community of the research was formed by experts in the fields of entrepreneurship, tourism, and museums, and the data analysis tool is MaxqDA software. The findings of the research indicate that the museum has the necessary potential for the development of entrepreneurship. Furthermore, cultural and social entrepreneurship, tourism with an entrepreneurial perspective, educational opportunities as entrepreneurship advantages, and structural, environmental, and behavioral factors were identified as entrepreneurship obstacles in the museum. In the end, the 6 strategies of market penetration, product development, collaboration, policy making, education, and cultural awareness were introduced as suitable strategies for entrepreneurship in the museum.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله موزه,کارآفرینی,موزه‌های کارآفرین

نویسندگان مقاله لیلا میرقدر |
گروه مدیریت گردشگری، دانشکده گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ تهران، ایران

الهه کاظمی |
گروه مدیریت گردشگری، دانشکده گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ تهران، ایران

سید سعید هاشمی |
گروه مدیریت گردشگری، دانشکده گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://ue.ui.ac.ir/article_29440_644ef0346c27ddfe6b9f252ea6180e54.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات