مطالعات ناتوانی، جلد ۱۲، شماره سال ۱۴۰۱، صفحات ۲۸-۲۸

عنوان فارسی پیش‌بینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی رشته‌های علوم‌‌انسانی براساس استرس ادراک‌شده و امید به زندگی
چکیده فارسی مقاله

چکیده
زمینه و هدف
: فرسودگی تحصیلی نقش مؤثری در کاهش بهزیستی روانی دانشجویان دارد و شناخت عوامل مؤثر بر آن مهم به‌نظر می‌رسد. هدف این مطالعه پیش‌بینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی رشته‌های علوم‌انسانی براساس استرس ادراک‌شده و امید به زندگی بود.

روش‌بررسی: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعهٔ آماری پژوهش را دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی رشته‌های علوم‌انسانی دانشگاه آزاد تهران مرکز در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ تشکیل دادند که از بین آن‌ها ۲۲۰ نفر به‌صورت دردسترس‌ به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامهٔ فرسودگی تحصیلی (برسو و همکاران، ۲۰۰۷)، مقیاس امید به زندگی (اشنایدر و همکاران، ۱۹۹۱) و مقیاس استرس ادراک‌شده (کوهن و همکاران، ۱۹۸۳) جمع‌آوری شد. بررسی داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه در سطح خطای ۰٫۰۵ و در نرم‌افزار SSPS نسخهٔ ۱۹ صورت گرفت.

یافته‌ها: نتایج نشان داد، همبستگی مثبت و معناداری بین استرس ادراک‌شده و فرسودگی تحصیلی (۰٫۰۰۱>p، ۰٫۵۵۹=r) و همبستگی منفی و معناداری بین امید به زندگی و فرسودگی تحصیلی (۰٫۰۰۱>p، ۰٫۴۵۳-=r) وجود داشت. همچنین استرس ادراک‌شده (۰٫۰۰۱>p، ۰٫۴۵=β) و امید به زندگی (۰٫۰۰۱>p، ۰٫۲۸-=β) توانستند به‌طور مستقیم فرسودگی تحصیلی را پیش‌بینی کنند. میزان ضریب تعیین تعدیل‌شده برابر با ۰٫۳۷ بود که نشان داد، استرس ادراک‌شده و امید به زندگی ۳۷درصد از واریانس فرسودگی تحصیلی را پیش‌‌بینی کردند.
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های پژوهش نتیجه گرفته می‌شود، با کاهش استرس ادراک‌شده و افزایش سطح امید به زندگی، فرسودگی تحصیلی در بین دانشجویان کاهش می‌یابد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجویان، فرسودگی تحصیلی، امید به زندگی، استرس ادراک‌شده

عنوان انگلیسی Predicting the Academic Burnout of Final-Year Undergraduate Students in the Humanities Based on Perceived Stress and Life Expectancy
چکیده انگلیسی مقاله

Background & Objectives: Academic burnout in university students results from several factors such as socializing in a larger community than school, new rules, different expectations, assignments and projects, high costs and living expenses, family expectations, and a vague plan for future job. In psychology, academic burnout refers to tiredness due to academic demands and requirements and a decrease in the sense of self-efficacy. Various factors can lead to academic burnout, one of which is stress. Stressful situations can reduce levels of academic commitment and satisfaction and impair academic performance. Students experience constant stress due to academic, social, and financial pressures. One factor affecting a person's adaptation to new conditions in the university is the psychological variable of life expectancy. Hope is defined as a positive expectation to achieve a goal and has a supportive role in controlling adverse emotions. So, this study aimed to predict the academic burnout of the final-year undergraduate students in the humanities based on perceived stress and life expectancy.
Methods: The current research is a correlational study. The statistical population comprised the final-year undergraduate humanities students at Tehran Azad University in 2019-2020 academic year. Of whom 220 students were selected by a convenience sampling method. The study data were collected from Academic Burnout Questionnaire (Bruce et al., 2007), Life Expectancy Scale (Snyder et al., 1991), and Perceived Stress Scale (Cohen et al., 1983). The obtained data were analyzed using descriptive statistics (mean, standard deviation, frequency, and frequency percentage) and inferential statistics (the Pearson correlation coefficient and multiple linear regression) at the significance level of 0.05 in SPSS software version 19.
Results: The results showed a positive and significant correlation between perceived stress and academic burnout (r=0.559, p<0.001). Also, there was a significant negative correlation between life expectancy and academic burnout (r= -0.453, p<0.001). Also, perceived stress (β=0.45, p<0.001) and life expectancy (β=-0.28, p<0.001) could directly predict academic burnout. Adjusted R2 was 0.37, showing that perceived stress and life expectancy predicted 37% of the variance of burnout.
Conclusion: According to the results, by reducing perceived stress and increasing life expectancy, academic burnout among students decreases.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Students, Academic burnout, Life expectancy, Perceived stress

نویسندگان مقاله حسین طیباتی | Hossein Tayebati
Department of Sport Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University
گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی

فریده اشرفی گنجویی | Farideh Ashraf Ganjoui
Department of Sport Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University
گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی

علی زارعی | Ali Zarei
Department of Sport Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University
گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی

زینت نیک‌آیین | Zinat Nikaeen
Department of Sport Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University
گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی


نشانی اینترنتی http://jdisabilstud.org/browse.php?a_code=A-12-2575-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات