مطالعات ناتوانی، جلد ۱۲، شماره سال ۱۴۰۱، صفحات ۳۳-۳۳

عنوان فارسی نقش هوش معنوی و تاب‌آوری در پیش‌بینی صمیمیت زناشویی مادران دارای دانش‌آموز با ناتوانی یادگیری
چکیده فارسی مقاله

زمینه و هدف: وجود کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری اغلب نظام خانواده را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و تغییرات مهمی ازجمله صمیمیت زناشویی در زندگی خانواده‌ها ایجاد می‌کند؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف نقش هوش معنوی و تاب‌آوری در پیش‌بینی صمیمیت زناشویی مادران دارای دانش‌آموز با ناتوانی یادگیری انجام شد.
روش‌بررسی: روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی بود. جامعهٔ آماری را تمامی مادران کودکان دارای ناتوانی یادگیری شهر کرج در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ تشکیل ‌دادند. از افراد واجد شرایط که به‌صورت داوطلبانه حاضر به همکاری بودند، تعداد صد نفر به‌عنوان نمونه از مرکز ناتوانی یادگیری طلوع مهر اعتماد انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل مقیاس هوش معنوی کینگ (کینگ، ۲۰۰۸)، مقیاس تاب‌آوری کانر-دیویدسون (کانر و دیویدسون، ۲۰۰۳) و مقیاس صمیمیت زناشویی (واکر و تامسون ، ۱۹۸۳) بود. برای تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه به‌شیوهٔ گام‌به‌گام به‌کمک نرم‌افزار آماری SPSS نسخهٔ ۲۴ در سطح معناداری ۰٫۰۵=α استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، مقدار ضریب رگرسیونی استانداردشده (Beta) برای مؤلفه‌های تفکر انتقادی وجودی (۰٫۰۰۲=p، ۰٫۲۶۰=β)، تولید معنای شخصی (۰٫۰۰۱>p، ۰٫۳۹۸=β)، آگاهی متعالی (۰٫۰۱۵=p، ۰٫۱۶۵=β)، توسعهٔ حالت هوشیاری (۰٫۰۰۷=p، ۰٫۲۰۷=β)، تصور از شایستگی شخصی (۰٫۰۰۱>p، ۰٫۲۸۶=β)، اعتماد به غرایز شخصی (۰٫۰۲۵=p، ۰٫۱۴۰=β)، تحمل عواطف منفی (۰٫۰۰۱>p، ۰٫۲۸۸=β)، مهار/کنترل (۰٫۰۴۴=p، ۰٫۱۷۶=β) و معنویت (۰٫۰۱۶=p، ۰٫۲۱۵=β) بود. همچنین هوش معنوی (۶۶٫۴درصد) و تاب‌آوری (۸۲٫۷درصد) به‌شکل معناداری، توانایی پیش‌بینی صمیمیت زناشویی را داشتند (۰٫۰۰۱>p).
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های این پژوهش نتیجه گرفته می‌شود، با ارتقای هوش معنوی و تاب‌آوری می‌توان زمینهٔ صمیمیت زناشویی مادران دارای دانش‌آموز با ناتوانی یادگیری را فراهم کرد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش معنوی، تاب‌آوری، صمیمیت زناشویی، ناتوانی یادگیری

عنوان انگلیسی The Role of Spiritual Intelligence and Resilience in Predicting Marital Intimacy of Mothers of Students with Learning Disabilities
چکیده انگلیسی مقاله

Background & Objectives: The children with learning disabilities often affect the family and may cause tensions and conflicts between family members, especially mothers. Family life may become instable, and marital quality and intimacy between husband and wife may decrease. Most researchers believe that religious beliefs can significantly impact the strength of the family and marital relations. In recent decades, a new concept that psychologists have considered in the psychology of religion is spiritual intelligence. Spiritual intelligence includes a sense of meaning and a mission in life. It refers to a sense of sanctity in life, a balanced understanding of the value of the matter, and a belief in the betterment of the world. It is necessary to identify the factors related to marital intimacy—the firm foundation of family life. So, the present study aimed to investigate the role of spiritual intelligence and resilience in predicting the marital intimacy of mothers with students with learning disabilities.
Methods: The present research method was descriptive correlational. The study's statistical population consisted of all mothers of children with learning disabilities living in Karaj City, Iran, in the academic year 2018–2019. Of them, 100 mothers of children with learning disabilities were selected with the available sampling method. The inclusion criteria for mothers included having a minimum level of primary education, a definitive diagnosis of their child's learning disability by experts and educators of the Learning Disability Center, no mental illness based on the student's file form, and having consent to complete the questionnaire. The exclusion criteria for mothers were unwillingness to cooperate and Illiteracy. Data collection tools included King Spiritual Intelligence Scale (King, 2008), Connor–Davidson Resilience Scale (Connor & Davidson, 2003), and Marital Intimacy Scale (Walker & Thompson, 1983). The obtained data were analyzed using descriptive (mean and standard deviation) and inferential statistics (Pearson correlation coefficient and stepwise multiple linear regression) in SPSS 24. The significance level of the tests was set at 0.05.
Results: The results showed that the standardized (regression) coefficients (Beta) were as follows for the components of critical existential thinking (p=0.002, β=0.260), personal meaning production (p<0.001, β=0.398), transcendental awarness (p=0.015, β=0.165), the consciousness state expansion (p=0.007, β=0.207), personal competence image (p<0.001, β=0.286), confidence in personal instincts (p=0.025, β=0.140), tolerating negative affections (p<0.001, β=0.288), inhibition/control (p=0.044, β=0.176) and the spirituality (p=0.016, β=0.215). Spiritual intelligence (66.4%) and resilience (82.7%) could also significantly predict marital intimacy (p<0.001).
Conclusion: Based on the study findings, the marital intimacy of mothers with students with learning disabilities can be provided by promoting their spiritual intelligence and resilience.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Spiritual intelligence, Resilience, Marital intimacy, Learning disorder

نویسندگان مقاله مرضیه سادات سیدقندی | Marzieh Sadat Seyed Ghandi
Kharazmi Pardis, Karaj, Iran
پردیس خوارزمی

مجید غریب دوست | Majid Gharibdoust
Islamic Azad University, Central Tehran Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

ام البنین حامل | Omolbanin Hamel
Islamic Azad University, Shiraz Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز

کلثوم شفاعت زاده | Kolsum Shafaatzadeh
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی


نشانی اینترنتی http://jdisabilstud.org/browse.php?a_code=A-10-1930-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات