|
مطالعات ناتوانی، جلد ۱۲، شماره سال ۱۴۰۱، صفحات ۳۴-۳۴
|
|
|
عنوان فارسی |
تدوین پروتکل درمانی پذیرش و تعهد با استفاده از استعارههای مثنوی معنوی مولانا |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: اختلالات یادگیری محدود به ناتوانی در یادگیری ریاضی یا خواندن نمیشود؛ بلکه هر فعالیتی را که فرد بهصورت روزانه در آن درگیر است، شامل میشود. درمان مبتنیبر پذیرش و تعهد ازجمله درمانهایی است که میتواند در این زمینه مؤثر باشد. هدف پژوهش حاضر، تدوین برنامهٔ پروتکل درمانی مبتنیبر پذیرش و تعهد با استفاده از استعارههای مثنوی معنوی مولانا بود. روشبررسی: این پژوهش با استفاده از روش تحقیق تحلیل محتوای کیفی انجام پذیرفت. در این پژوهش بررسی حکایتهای مثنوی معنوی با استفاده از روش تحلیل محتوا بهمنظور استخراج محتوای پنهان حکایتها و تطابق آنها با مقولههای درمان مبتنیبر پذیرش و تعهد صورت گرفت. سپس در قالب برنامۀ هشتجلسهای ۷۵ دقیقهای (هر هفته دو جلسه) پروتکل درمانی مبتنیبر پذیرش و تعهد با استفاده از استعارههای مثنوی تنظیم شد. برای بررسی روایی پروتکل در بخش دوم پژوهش، پروتکل طراحیشده بهطور آزمایشی روی یک خانم ۳۵ ساله، دارای تحصیلات لیسانس و خانهدار و دارای فرزند مبتلا به مشکلات یادگیری تحصیلی (که دارای صفات بیشفعالی نیز بود و اختلال یادگیری آن ریشه در بیشفعالی وی داشت) اجرا شد. یافتهها: درمجموع هشت حکایت مرتبط یافت شد که تناظر هر شش مقولهٔ درمان مبتنیبر پذیرش و تعهد در آنها پیدا بود؛ همچنین روایی پروتکل در اجرای آزمایشی روی یک آزمودنی با استفاده از مشاهدات بالینی و سؤالات بازپاسخ به تأیید رسید. نتیجهگیری: براساس نتایج پژوهش، در مثنوی معنوی استعارههای متناظر با درمان مبتنیبر پذیرش و تعهد بهمنظور بومیسازی این درمان با استفاده از حکایتهای مثنوی معنوی وجود دارد و پروتکل طراحیشده با استفاده از این استعارهها دارای روایی محتوایی مناسبی است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اختلالات یادگیری، بومیسازی، تحلیل محتوای کیفی، پروتکل درمانی مبتنیبر پذیرش و تعهد، حکایتهای مثنوی معنوی |
|
عنوان انگلیسی |
Developing a Treatment Protocol of Acceptance and Commitment Using the Metaphors of Rumi's Spiritual Masnavi |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background & Objectives: According to the new definitions of the Statistical and Diagnosis Manual of Mental Disorders, learning disabilities are not limited to problems with learning math or reading. Treatment or improvement includes participation in daily life activities and the ability to accomplish tasks. Acceptance and commitment therapy (ACT) can be effective in this field since it focuses on one's values and commitment to them. Having a child with a learning disability has a significant effect on a mother's beliefs and feelings, to the extent that these mothers experience various adverse emotions, such as confusion, depression, frustration, and so on. These feelings affect the quality of life of mothers with children with learning disabilities, and research has shown that ACT can improve it. Regarding the effect of ACT on the well–being of children with a learning disability and their family members, we aimed to develop an ACT protocol using the metaphors of Rumi's spiritual Masnavi. Methods: This research was conducted using the qualitative content analysis method. We explored Masnavi Manavi's anecdotes using the content analysis method to extract the hidden content of the anecdotes and their adaptation to the ACT categories. The unit of analysis in this research was the anecdotes of Masnavi Manavi. At this stage, 20 anecdotes were identified by researchers. Many anecdotes were not selected at this stage because of their similarity, the length of the anecdotes, or their narrative and conceptual complexity. Finally, an ACT protocol based on Masnavi metaphors was prepared as eight 75–min sessions (two sessions per week). To test the validity of the protocol, we implemented the protocol on a 35–year–old woman who was a housewife and holder of a bachelor's degree. She had a child with learning disabilities (the child had hyperactive traits and learning disabilities rooted in hyperactivity). Results: A total of eight related anecdotes with corresponding metaphors were found in spiritual Masnavi that matched all six ACT categories. These anectodes are 1) the story of the host afraid of having a guest in her home for a long time because of rain, 2) the story of the bear and the idiot who trusted him, 3) the story of a wolf and a fox go hunting in the companionship of a lion, 4) the story of the horse drinking water while being distracted by the people around, 5) the story of the deaf person who decides to visit his sick neighbor, 6) the story of four people who want grapes in a different language and get in trouble, 7) the story of the jackal falls into a bend of color and starts claiming to be a peacock, and finally 8) the story of the merchant and parrot. The validity of the protocol in an experimental run on the subject was confirmed using clinical observations and open–ended questions. Conclusion: According to the results, the spiritual Masnavi has metaphors corresponding to the ACT categories. Customizing this treatment using the Masnavi spiritual anecdotes and the protocol based on these metaphors has good validity. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Learning disabilities, Customization, Qualitative content analysis, Acceptance and commitment therapy protocol, Rumi&apos,s spiritual anecdotes |
|
نویسندگان مقاله |
وحید شاهرضا | Vahid Shahreza Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
عصمت دانش | Esmat Danesh Department of Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
علیرضا مرادی | Alireza Moradi Department of Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
خدیجه ابوالمعالی الحسینی | Khadije Abolmaali Department of Psychology, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
مرتضی اخلاقی فرد | Morteza Akhlaqi Fard Department of Religion and Mysticism, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran گروه ادیان و عرفان، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jdisabilstud.org/browse.php?a_code=A-10-2124-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|