مطالعات ناتوانی، جلد ۱۲، شماره سال ۱۴۰۱، صفحات ۵۰-۵۰

عنوان فارسی بررسی اثربخشی آموزش خویشتن‌داری جنسی مبتنی‌بر آموزه‌های اسلامی بر تکانشوری، ابراز وجود، خیانت و اعتمادبه‌نفس زنان درگیر در روابط فرازناشویی
چکیده فارسی مقاله

زمینه و هدف: خانواده یکی از ارکان اصلی جامعهٔ اسلامی است که زنان نقش مهمی در آن دارند؛ اما روابط فرازناشویی می‌تواند سازمان خانواده را تخریب کند؛ ازاین‌رو هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش خویشتن‌داری جنسی مبتنی‌بر آموزه‌های اسلامی بر تکانشوری، ابراز وجود، خیانت و اعتمادبه‌نفس افراد درگیر در روابط فرازناشویی بود.
روش‌بررسی: این پژوهش با روش مطالعهٔ تک‌موردی با طرح A-B-A انجام شد. جامعهٔ آماری پژوهش را تمامی زنان درگیر در روابط فرازناشویی تشکیل دادند که بین تیر تا شهریور ۱۳۹۹ به مؤسسهٔ توسعهٔ روان‌شناسی و مشاورهٔ سایدا در شهر تهران، ارجاع داده شدند. روش نمونه‌گیری به‌شیوهٔ هدفمند بود که پنج نفر انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده‌ها پرسش‌نامۀ اعتمادبه‌نفس آیزنک (آیزنک، ۱۹۷۷)، مقیاس تکانشوری بارات (پاتون و همکاران، ۱۹۹۵)، پرسشنامۀ جرئت‌ورزی برای بزرگسالان (گی و همکاران، ۱۹۷۵) و مقیاس نگرش خیانت زناشویی (والتی، ۲۰۰۸) بود. درمان خویشتن‌داری جنسی مبتنی‌بر آموزه‌های اسلامی در دوازده جلسهٔ یک‌ساعته به‌شکل انفرادی و حضوری اجرا شد. تحلیل داده‌ها با روش‌های شاخص تغییر پایا و درصد بهبودی صورت گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، در آزمودنی‌ها درصد بهبودی متغیر خیانت بیشتر از ۸۰ درصد بود. همچنین برای متغیرهای ابراز وجود بین ۵۳ تا ۸۷ درصد، تکانشوری ۵۰ تا ۶۱درصد و اعتمادبه‌نفس ۵۰ تا ۱۳۶درصد بهبودی مشاهده شد که از نظر بالینی معنادار بود. همچنین میانگین شاخص تغییر پایا، یک‌بار پس از اتمام تمامی جلسات مداخله و یک‌بار پس از اتمام جلسه پیگیری محاسبه شد. این شاخص در تمامی متغیرها و در تمامی آزمودنی‌ها بزرگ‌تر از عدد ۱٫۹۶ به‌دست آمد که از نظر آماری بیانگر بهبودی به‌وجودآمده در متغیرهای پژوهش در آزمودنی‌ها بود.
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های این پژوهش نتیجه گرفته می‌شود، بستهٔ آموزشی خویشتن‌داری جنسی مبتنی‌بر آموزه‌های اسلامی، سبب کاهش تکانشوری و خیانت زناشویی و افزایش ابراز وجود و اعتمادبه‌نفس در افراد درگیر در روابط فرازناشویی می‌شود.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله خویشتن‌داری جنسی مبتنی‌بر آموزه‌های اسلامی، تکانشوری، ابراز وجود، خیانت، اعتمادبه‌نفس، روابط فرازناشویی

عنوان انگلیسی Studying the Effectiveness of Teaching Sexual Abstinence Based on Islamic Teachings on Impulsiveness, Assertiveness, Infidelity, and Self-Confidence of Women Engaging Extramarital Relationships
چکیده انگلیسی مقاله

Background & Objectives: The family is one of the main pillars of Islamic society and women play an important role in it. However, extramarital affairs, which are also considered adultery, can destroy the family structure. One of the essential teachings in Islamic culture is the use of spiritual and religious dimensions. Various studies have shown that personal characteristics play a major role in extramarital relationships. Impulsivity, which is one of the main structures of personality, along with low responsibility, is a strong predictor of extramarital relationships. For most people, infidelity is having sex with a third party outside of a marital relationship. Assertiveness means the ability to express feelings, opinions, and attitudes honestly and without feeling anxious. Since abstinence in everything, including sexual issues, requires the acquisition of "skills," one of the important issues is the training of sexual abstinence skills. Therefore, considering the effect of extramarital relationships on the family system, this study aimed to investigate the effect of sexual abstinence education based on Islamic teachings on impulsivity, assertiveness, infidelity, and self–confidence of women involved in extramarital relationships.
Methods: This research was conducted as a single–subject study with an ABA design. The statistical population of the study was all women involved in extramarital affairs who were referred to Saeedeh Institute of Mental Development and Counseling in Tehran city, Iran between July and September 2016. The sampling method was purposeful and 5 people were selected who met the inclusion and exclusion criteria. The inclusion criteria included being 25 years or older, holding a diploma or higher degree, and signing a written consent. The exclusion criteria included the presence of personality disorders, substance use, medication and cognitive–behavioral therapy up to three months before the study. Data collection tools were Eysenck Self–Confidence Questionnaire (Eysenck, 1977), Barratt Impulsiveness Scale (Patton et al., 1995), Assertiveness Inventory for Adults (Gay et al., 1975), and Attitudes toward Infidelity Scale (Whatley, 2008). Before starting the treatment, to determine the baseline, the variables of impulsivity, assertiveness, infidelity, and self–confidence were tested (stage A). Then the training stage (stage B) was performed and during the training, the variables were measured, and finally, an evaluation was performed for follow–up (stage A). The treatment protocol was prepared and evaluated by Kheirkhah (2021). After preparing the initial draft of the techniques and steps of the treatment, the intervention sessions were reviewed at different times by the supervising professors and the presentation of the techniques was modified. Then sexual abstinence intervention was presented to eight experts who had the necessary knowledge for a survey. Data analysis was performed using reliable change index (RCI) and improvement percentage methods.
Results: The results showed that, the improvement rate of the variable of infidelity was more than 80% in the subjects. Also, the variables of assertiveness improved between 53% to 87%, impulsivity between 50% to 61%, and self–confidence between 50% to 136% which was clinically significant. Also, the average reliable change index (RCI) was calculated once after the end of all intervention sessions and once after the follow–up session. This index was greater than 1.96 in all variables and all subjects, indicating an improvement in the research variables in the subjects.
Conclusion: Based on the findings of this study, it is concluded that the educational package of sexual abstinence based on Islamic teachings reduces impulsivity and infidelity and increases assertiveness and self–confidence in people involved in extramarital affairs.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Sexual abstinence based on Islamic teachings, Impulsivity, Assertiveness, Infidelity, Self–confidence, Extramarital affairs

نویسندگان مقاله زینب خیرخواه | Zeinab Kheirkhah
Allameh Tabataba’i Univeisity
گروه روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی

احمد برجعلی | Ahmad Borjali
Department of Psychology, Allameh Tabataba’i Univeisity
گروه روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی

فرامرز سهرابی | Faramarz Sohrabi
Department of Clinical Psychology, Allameh Tabataba’i Univeisity
گروه روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی

نورعلی فرخی | NoorAli Farrokhi
Psychometrics Group, Allameh Tabataba’i Univeisity
گروه علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی

عبدالله معتمدی | Abdolalh Motamedy
Department of Psychology, Allameh Tabataba’i Univeisity
گروه روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی


نشانی اینترنتی http://jdisabilstud.org/browse.php?a_code=A-12-2902-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات