مطالعات ناتوانی، جلد ۱۲، شماره سال ۱۴۰۱، صفحات ۶۰-۶۰

عنوان فارسی بررسی نقش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در پیش‌بینی تحمل روانی و داغ اجتماعی ادراک‌شده در مادران کودکان با اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی
چکیده فارسی مقاله

زمینه و هدف: مادران کودکان با اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی به‌دلیل مشکلات مواجه‌شده، نیازمند الگوهای مقابله‌ای و قوی هستند. هدف این پژوهش بررسی نقش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در پیش‌بینی تحمل روانی و داغ اجتماعی ادراک‌شده در مادران دارای کودک با اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی بود.
روش‌بررسی: روش پژوهش حاضر توصیفی‌تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعهٔ آماری پژوهش را تمامی مادران کودکان با اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی تشکیل دادند که فرزندشان در مدارس ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ مشغول به تحصیل بود. با روش نمونه‌گیری دردسترس ۱۸۰ مادر این فرزندان به‌عنوان نمونهٔ آماری انتخاب شدند. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامهٔ تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و کرایج، ۲۰۰۶)، پرسشنامهٔ بار روانی (زاریت و همکاران، ۱۹۸۶) و پرسشنامهٔ داغ اجتماعی (مک و ووک، ۲۰۱۰) صورت گرفت. برای تحلیل داده‌ها ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه در نرم‌افزار SPSS ویراست ۲۱ در سطح معناداری ۰٫۰۵=α به‌کار رفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، بین راهبردهای سازگار (۰٫۰۰۱=p و ۰٫۷۱=r) و ناسازگار (۰٫۰۰۱=p و ۰٫۶۸-=r) تنظیم شناختی هیجان و تحمل روانی مادران رابطهٔ مستقیم و معناداری وجود داشت. همچنین بین راهبردهای سازگار (۰٫۰۰۱=p و ۰٫۶۵-=r) و ناسازگار (۰٫۰۰۱=p و ۰٫۷۳=r) تنظیم شناختی هیجان و داغ اجتماعی ادراک‌شدۀ مادران رابطهٔ مستقیم و معناداری وجود داشت. راهبردهای سازگار تنظیم شناختی هیجان (۰٫۰۰۱=p و ۰٫۵۷۸=β) و راهبردهای ناسازگار تنظیم شناختی هیجان (۰٫۰۱۲=p و ۰٫۵۲۵- =β) به‌طور مستقیم توانستند تحمل روانی را پیش‌بینی کنند و راهبردهای سازگار تنظیم شناختی هیجان بیش از مؤلفۀ دیگر عامل پیش‌بینی‌کنندهٔ تحمل روانی بود. راهبردهای ناسازگار تنظیم شناختی هیجان (۰٫۰۰۱=p و ۰٫۵۹۱=β) و راهبردهای سازگار تنظیم شناختی هیجان (۰٫۰۰۹=p و ۰٫۵۳۱-=β) به‌طور مستقیم توانستند داغ اجتماعی درک‌شده را پیش‌بینی کنند وراهبردهای ناسازگار تنظیم شناختی هیجان بیش از مؤلفۀ دیگر عامل پیش‌بینی‌کنندهٔ داغ اجتماعی درک‌شده بود.
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های پژوهش نتیجه گرفته می‌شود، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان نقش اساسی در پیش‌بینی تحمل روانی و داغ اجتماعی ادارک‌شدۀ مادران کودکان با اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی دارند.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنظیم شناختی هیجان، تحمل روانی، داغ اجتماعی، مادران

عنوان انگلیسی Studying the Role of Cognitive Emotion Regulation Strategies in Predicting Mental Burden and Perceived Social Stigma in Mothers of Children With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله

Background & Objectives: Attention–deficit/hyperactivity disorder (ADHD) is a psychiatric disorder that significantly impairs academic performance as well as interpersonal and social functions. Studies show that parents of children with ADHD, more than parents of children with other psychological disorders, are exposed to the psychological problems of having a hyperactive child. The mental burden and stress of mothers of these children are high, and without treatment, their happiness, quality of life, and physical and mental health will be reduced. In addition, parents of children with ADHD often suffer from other mental health problems, such as social stigma, due to the type of interaction with those around them. People use different emotional adjustment strategies to cope with stressful situations. Cognitive emotion regulation is one of the adjustment methods. It can be defined as a cognitive emotion control method. This study aimed to investigate the role of cognitive emotion regulation strategies in predicting the mental burden and perceived social stigma in mothers of children with ADHD.
Methods: The research is a descriptive–analytical study of a correlational type. The study’s statistical population consisted of mothers of children with ADHD whose children were educated in Tehran elementary schools in the academic year 2018–19. A total of 180 mothers of ADHD children were selected using an available sampling method. The inclusion criteria included having a minimum level of education (diploma) and a child with ADHD. The exclusion criterion was their unwillingness to cooperate in this study. The study data were collected using the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (Garnefski & Kraaij, 2006), Subjective Burden Questionnaire (Zarit et al., 1986), and Stigma Questionnaire (Mak & Kwok, 2010). In the present study, descriptive (mean and standard deviation) and inferential statistics (the Pearson correlation coefficient and multiple regression) were used to analyze the obtained data. Data analysis was performed by SPSS software version 21 at a significance level of α=0.05.
Results: Results showed direct and significant associations of adaptive (p=0.001, r=0.71) and maladaptive cognitive emotion regulation strategies (p=0.001, r=–0.68) with mental tolerance of mothers. There were also direct and significant associations of adaptive (p=0.001, r=–0.65) and maladaptive cognitive emotion regulation strategies (p=0.001, r=0.73) with perceived social stigma of mothers. The adaptive (p=0.001, β=0.578) and maladaptive cognitive emotion regulation strategies (p=0.012, β=–0.525) could directly predict mental tolerance and adaptive cognitive emotion regulation strategies more than other components predicted mental tolerance. Maladaptive (p=0.001, β=0.591) and adaptive cognitive emotion regulation strategies (p=0.009, β=–0.531) could directly predict perceived social stigma and maladaptive cognitive emotion regulation strategies more than other components predicted perceived social stigma.
Conclusion: Based on the research findings, cognitive emotion regulation strategies have an essential role in predicting the social stigma and mental burden of mothers of children with ADHD.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive emotion regulation, Mental burden, Social stigma, Mothers

نویسندگان مقاله محبوبه حسین علیزاده | Mahboobeh Hossein Alizadeh
Faculty of Human Sciences, Islamic Azad University, Shahrak Gharb branch
دانشکدهٔ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی شهرک غرب، تهران

شکوفه طاهرآبادی | Shokoufeh Taherabadi
Faculty of Human Sciences, Islamic Azad University, Hamadan
دانشکدهٔ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان


نشانی اینترنتی http://jdisabilstud.org/browse.php?a_code=A-10-1722-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات