مطالعات ناتوانی، جلد ۱۲، شماره سال ۱۴۰۱، صفحات ۷۴-۷۴

عنوان فارسی بررسی اثربخشی آموزش سبک زندگی سالم بر تاب‌آوری و رضایت شغلی کارکنان دولتی دارای معلولیت جسمانی استان همدان
چکیده فارسی مقاله

زمینه و هدف: آموزش سبک زندگی سالم امر مهمی است که می‌تواند بسیاری از مشکلات ناشی از تغییرات شغلی و زندگی را کنترل نماید یا به تعویق اندازد و سلامت افراد را حفظ کند؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش سبک زندگی سالم بر تاب‌آوری و رضایت شغلی کارکنان دولتی دچار معلولیت جسمانی استان همدان انجام گرفت.
روش‌بررسی: پژوهش حاضر با روش نیمه‌آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه گواه انجام شد. جامعهٔ آماری پژوهش همۀ کارکنان دولتی دچار معلولیت جسمانی استان همدان در سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۲۱۷ نفر بودند. از این جامعهٔ آماری، تعداد سی نفر به‌صورت هدفمند به‌عنوان آزمودنی‌ انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی ساده در یک گروه آزمایش و یک گروه گواه قرار گرفتند (هر گروه پانزده نفر). ابزار گردآوری داده‌ها در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون مقیاس تاب‌آوری کانر-دیویدسون (کانر و دیویدسون، ۲۰۰۳) و پرسشنامهٔ رضایت شغلی (اسمیت و همکاران، ۲۰۱۴) بود. برای گروه آزمایش، آموزش سبک زندگی سالم براساس مدل سازمان بهداشت جهانی (۲۰۱۳) درنظر گرفته شد و مداخلات در دوازده جلسۀ چهل‌وپنج دقیقهای انجام گرفت؛ اما به گروه گواه آموزش داده نشد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS نسخهٔ ۲۵ با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکوا) انجام شد. سطح معناداری آزمون‌ها ۰٫۰۵ در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، با کنترل اثرات پیش‌آزمون، آموزش سبک زندگی سالم می‌تواند میزان تاب‌آوری و رضایت شغلی کارکنان دولتی استان همدان را که دچار معلولیت جسمانی بودند، بهینه کند و افزایش دهد (۰٫۰۰۱>p).
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های پژوهش، آموزش سبک زندگی سالم بر بهبود تاب‌آوری و رضایت شغلی کارکنان دولتی دچار معلولیت جسمانی تأثیرگذار است؛ بنابراین می‌توان برنامهٔ آموزشی سبک زندگی براساس مدل سازمان بهداشت جهانی را روش مؤثری برای ارتقای تاب‌آوری و رضایت شغلی کارمندان تلقی کرد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله رضایت شغلی، تاب‌آوری، معلولیت جسمانی، مدل سازمان بهداشت جهانی، سبک زندگی سالم

عنوان انگلیسی Studying the Effectiveness of Healthy Lifestyle Training on Resilience and Job Satisfaction among Government Employees with Physical Disabilities in Hamadan Province, Iran
چکیده انگلیسی مقاله

Background & Objectives: One of the essential health variables is resilience, a psychological component that increases the human ability to adapt and overcome dangers and difficulties. One of the most important problems in adulthood is job satisfaction. It is a positive and pleasant feeling that a person has about his job and is related to work stress. At present, lifestyle is considered one of the main indicators of health, which leads to the promotion of health. Resilience and job satisfaction can be optimized in educational settings. As previous theoretical and empirical studies have shown, these two components are not fixed variables. They can be taught and learned by scientific and theoretical theories to enhance resilience in people and improve their job satisfaction. In this regard, using the global health model and positive education can lead to valuable results. Therefore, the present study was conducted to investigate the effectiveness of healthy lifestyle training based on the model of the World Health Organization on resilience and job satisfaction of government employees in Hamadan Province, Iran.
Methods: The current research was conducted with a quasi–experimental method with a pretest and posttest design with a control group. The study population included all managers and civil servants with physical disabilities in Hamadan Province, Iran, in 2017 (about 217 people). The sampling method was purposive and based on the research questionnaires. Their resilience and their job satisfaction were assessed via Connor–Davidson Resilience Scale (Connor & Davidson, 2003) and Job Satisfaction Questionnaire (Smith et al., 2014). Ninety people were randomly selected for the first phase of the study. After explaining the content of the research, its specific goals and conditions, as well as their disabilities at the time of conducting the research, finally, 30 individuals were selected who had low scores in both resilience and job satisfaction tests. The subjects were randomly assigned to the experimental and control group (each group 15). The inclusion criteria were obtaining a score less than 50 on the Connor–Davidson Resilience Scale, obtaining a score of 72 and less in the Job Satisfaction Questionnaire, and having a minimum age of 40 years. The exclusion criteria included a person with debilitating diseases, severe cardiovascular disorders, and disabling musculoskeletal disorders (the presence or absence of these diseases was assessed by self–report) and absence of at least three sessions from the training classes. For the experiment group, we provided the lifestyle training according to the World Health Model (2013) and no training was provided for the control group. The research data were analyzed with descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (the multivariate analysis of covariance) in SPSS version 25. The significance level of the tests was considered 0.05.
Results: After removing the pretest effect, there was a significant difference between the experimental and control groups in the mean resilience of the studied employees (F=126.237, p<0.001). In addition, in the job satisfaction variable, after removing the pretest effect, there was a significant difference between the experimental and control groups in the mean job satisfaction (F=106.148, p<0.001).
Conclusion: The results show that healthy lifestyle education is effective on staff’s resilience and job satisfaction. Based on the findings of this study, life style training program can be considered an effective way to promote resiliency and job satisfaction in employees.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Job satisfaction, Resilience, Physical disability, Model of World Health Organization, Healthy lifestyle

نویسندگان مقاله زهره حامیان | Zohreh Hamiyan
Department of Psychology, Sanandaj Branch, Islamic Azad University
گروه روان‌شناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی

محمد اسماعیل ابراهیمی | Mohammad Esmaeil Ebrahimi
Department of Psychology, Hamadan Branch, Islamic Azad University
گروه روان‌شناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی

یحیی یاراحمدی | Yahya Yarahmadi
Sanandaj Branch, Islamic Azad University
گروه روان‌شناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی

هوشنگ جدیدی | Hooshang Jadidi
Sanandaj Branch, Islamic Azad University
گروه روان‌شناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی

حمزه احمدیان | Hamzeh Ahmadiyan
Sanandaj Branch, Islamic Azad University
گروه روان‌شناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی


نشانی اینترنتی http://jdisabilstud.org/browse.php?a_code=A-10-1494-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات