مطالعات ناتوانی، جلد ۱۲، شماره سال ۱۴۰۱، صفحات ۱۰۵-۱۰۵

عنوان فارسی مقایسهٔ اثربخشی درمان شناختی‌رفتاری بر بستر پیام‌رسان آنلاین متنی (واتساپ) و درمان شناختی‌رفتاری حضوری بر افسردگی مداوم
چکیده فارسی مقاله

زمینه و هدف: به‌دلیل شیوع گستردهٔ افسردگی، مقایسۀ روش‌های نوین درمان ضروری است. هدف این پژوهش، مقایسهٔ اثربخشی درمان شناختی‌رفتاری بر بستر پیام‌رسان آنلاین متنی (واتساپ) و درمان شناختی‌رفتاری حضوری، بر افسردگی مداوم بود.
روش بررسی: روش این مطالعه از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه گواه بود. جامعهٔ آماری را تمامی افراد ۱۸تا۵۵سالهٔ مراجعه‌کننده به چهار کلینیک مشاوره و روان‌شناسی در غرب شهر تهران در سال ۱۳۹۸ تشکیل دادند. تعداد سی بیمار مبتلا به افسردگی مداوم که داوطلب مشارکت در مطالعه بودند، به‌روش دردسترس انتخاب شدند. سپس به‌طور تصادفی در سه گروه ده‌نفره (گروه درمان حضوری، گروه درمان واتساپی، گروه گواه) به‌عنوان نمونه قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش، پرسش‌نامهٔ افسردگی بک-ویرایش دوم (بک و همکاران، ۱۹۹۶) و نسخهٔ بالینی مصاحبهٔ بالینی ساختاریافته (فرست و همکاران، ۲۰۱۶) بود. در هشت جلسهٔ نوددقیقه‌ای، به‌صورت هفته‌ای یک جلسه مباحث درمان شناختی‌رفتاری مطرح شد که به‌لحاظ محتوا برای دو گروه به‌صورت یکسان اجرا شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌ تحلیل کوواریانس، آزمون تعقیبی بونفرونی و آزمون‌های تحلیل واریانس یک‌راهه و کای‌دو در نرم‌افزار SSPS نسخۀ ۲۲ انجام شد. سطح معناداری آزمون‌ها ۰٫۰۵ درنظر گرفته شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد، هر دو مداخلهٔ درمانی یعنی درمان شناختی‌رفتاری فردی حضوری و درمان شناختی‌رفتاری واتساپی بر کاهش علائم افسردگی مداوم درمقایسه با گروه گواه تأثیر معنادار داشتند (۰٫۰۰۱>p). مقایسهٔ این دو روش درمانی مشخص کرد، تفاوت معناداری بین دو روش مذکور نیست (۰٫۶۹۰=p).
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش، حمایتی تجربی برای اثربخشی روان‌درمانی‌های شناختی‌رفتاری حضوری و واتساپی در کاهش افسردگی مداوم فراهم می‌آورد و می‌توان از این دو روش به‌عنوان شیوه‌هایی کارآمد برای کاهش علائم افسردگی مداوم استفاده کرد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله روان‌درمانی شناختی‌رفتاری، افسردگی مداوم، پیام‌رسان آنلاین متنی (واتساپ)

عنوان انگلیسی Comparing the Effectiveness of Online Text Messenger-Based Cognitive-Behavioral Therapy (WhatsApp) and in-Person Cognitive-Behavioral Therapy on Persistent Depression
چکیده انگلیسی مقاله

Background & Objectives: Depression disorders are prevalent and cause considerable suffering and disease burden. According to the World Health Organization, more than three–quarters of people in the developing world who have mental disorders (such as depression) do not receive any treatment because of limited geographical access to trained professionals, a therapist, expensive treatment sessions, and cultural problems. One solution is telemental health or using digital technology to provide long–distance mental health care, especially with the expansion of the Internet and smartphones in the last two decades. The ease and convenience of scheduling a therapy appointment online and chatting with a therapist from the privacy of one's own home—or wherever one may want—is a huge draw for consumers, many of whom are seeking therapy for the first time in their lives. It helps normalize mental health care, especially among generations who are so accustomed to interacting with people using technology, and eliminates so many barriers. The current study aimed to compare the effectiveness of online text messenger–based cognitive–behavior therapy (by WhatsApp messenger) with in–person cognitive–behavioral therapy on persistent depression.
Methods: This is a quasi–experimental study with a pretest–posttest design with a control group. The study population included all 18– to 55–year–old people referring to four counseling and psychology clinics in the west of Tehran City, Iran, in 2018. After observing the inclusion and exclusion criteria of the research and implementing the Beck Depression Inventory–II (BDI–II) (Beck et al., 1996), Structured Clinical Interview for DSM–5 (SCID–5–CV) (First et al., 2016), and Diagnosis by a psychiatrist and psychologist, 30 patients with persistent depression were selected as the study samples. They were chosen by convenience sampling and randomly divided into three groups: online text messenger–based cognitive–behavior therapy (by WhatsApp), individual in–person cognitive–behavior therapy, and controls. All study subjects completed the Beck Depression Inventory–II (Beck et al., 1996) before and after the treatment. The members of two experimental groups received cognitive–behavior therapy in 8 sessions, but the controls received no treatment. Data analysis was performed with descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (one–way analysis of variance and Chi–square tests to compare the age and gender of the groups, analysis of covariance, and Bonferroni's post hoc test) in SPSS version 22. The significance level of the tests was considered 0.05.
Results: The findings showed that both interventions, i.e., online text messenger–based cognitive–behavioral therapy (by WhatsApp messenger) and individual in–person cognitive–behavior therapy, significantly (both p<0.001) decreased persistent depression in patients compared to the control group. However, no significant difference was observed between the two mentioned methods (p=0.690).
Conclusion: According to the findings, persistent depression (mild and moderate) can be improved after using psychological interventions such as individual in–person cognitive–behavioral therapy and online text messenger–based cognitive–behavioral therapy (by WhatsApp messenger). None of the methods was more effective than the other in reducing persistent depression, and both are equally effective.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive behavioral therapy, Persistent depression, Online text messenger (WhatsApp)

نویسندگان مقاله محمدرضا رئیسی | Mohammad Reza Raissi
Semnan Center Branch Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان

علی اصغر اصغرنژادفرید | AliAsghar Asgharnejad Farid
Iran University of Medical Sciences
دانشگاه علوم‌پزشکی ایران

فائزه جهان | Faezeh Jahan
Semnan Center Branch Islamic Azad University
گروه روان‌شناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی

آمنه معاضدیان | Ameneh Moazedian
Semnan Center Branch Islamic Azad University
گروه روان‌شناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی


نشانی اینترنتی http://jdisabilstud.org/browse.php?a_code=A-10-2185-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات