مطالعات ناتوانی، جلد ۱۲، شماره سال ۱۴۰۱، صفحات ۱۱۰-۱۱۰

عنوان فارسی ارزیابی و تحلیل کیفیت بصری در تصاویر ذهنی رسم‌شده توسط نابینایان
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: نقاشی نابینایان نشان‌دهندۀ تجسمی است که از دنیای پیرامون خود دارند. نابینایان باتوجه به فقدان حس بینایی تصویرسازی ذهنی را جانشین هرگونه تصویرسازی دیداری می‌کنند. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی و تحلیل کیفیت بصری در تصاویر ذهنی رسم‌شده توسط نابینایان بود.
روش بررسی: این پژوهش با روش تحقیق ترکیبی کمی و کیفی صورت پذیرفت. نتایج به‌دست‌آمده از آموزش نقاشی به ده فرد نابینای ۱۲تا۱۸ سال در فاصلهٔ زمانی یک ‌سال و از هر هنرمند نابینا ده اثر، درمجموع صد اثر نقاشی به‌‌عنوان نمونهٔ موردی گزینش و بررسی شد. تحلیل توصیفی داده‌های کمی براساس شاخصه‌های بصری همانند رنگ، بافت، خط و سطح، صورت گرفت. از تحلیل نتایج کمی حاصل از نمونه‌های موردی، ویژگی‌های بصری اصلی در آثار نقاشی نابینایان استنباط و شناسایی شد.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد، تصاویر و فرم‌های به‌‌کاررفته در نقاشی نابینا، صرف‌نظر از بازنمایی اشیاء می‌تواند بیانگر اندیشه‌ها، احساس و عواطف آن‌ها نیز باشد؛ همچنین استفاده از رنگ‌های خالص، کاربرد بافت و برجستگی، بهره‌جویی از نقطه به‌جای خط و ترسیم دوبُعدی به‌عنوان شاخصه‌های بصری اصلی در آثار آن‌ها مشهود است. در تحلیل حسی و روان‌شناختی آثار نقاشی نابینایان ویژگی‌های انتزاع‌گرایی، هم‌نهادی (به‌معنای ساخت مفاهیم پیچیده از عناصر ساده)، زاویهٔ دید ترکیبی، ترکیب‌بندی نامتعارف و نامتناسب، دگرگونی و تحریف صفات مأنوس و نمادگرایی، از یافته‌های این پژوهش استنباط شد.
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های پژوهش حاضر، توجه به ویژگی‌های نقاشی نابینایان برای کشف جهان درون این افراد ضرورت دارد. نقاشی در افزایش اعتمادبه‌نفس و تقویت تصویرسازی ذهنی نابینایان دارای نقش مؤثری است؛ درنتیجه می‌توان از آن به‌عنوان روش آموزشی مفیدی در نابینایان استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نقاشی نابینا، هنر نابینا، تصویرسازی نابینایان، نابینایی

عنوان انگلیسی Evaluation and Analysis of Visual Quality in Mental Images Drawn by the Blind
چکیده انگلیسی مقاله

Background & Objectives: Blindness always means the inability to perceive the surrounding images and visualize them, which in turn leads to poor sensory perception and social communication. The blind perceives and visualizes the world around them by relying on other senses (hearing, touch, smell, and taste). Thus, the painting of the blind represents an embodiment of the world around them. A review of the literature shows that in the research done so far, the brain ability of the blind in visual visualization, the activity of the visual cortex and its relationship with mental imagery have mainly been studied from a physiological and psychological perspective. In terms of emphasizing the ability of mental visualization in blind people, there are commonalities with this research, with the difference that in the forthcoming research, the focus is on the visual results of this capability. However, the blind and how it is possible to analyze and understand the world of the blind have not been researched in this field. The purpose of the current research was to evaluate and analyze the visual quality of the mental images drawn by the blind.
Methods: This research was conducted with a combined quantitative-qualitative research method, so that the results obtained from painting education to 10 blind people aged 12 to 18 years have been studied. Paintings had three themes: painting based on a tangible model, imaginary painting, and free painting. It should be noted that the tools, conditions and training hours were the same for all members of this group. A total of 100 paintings have been selected as a case study (10 works from each blind person) and were analyzed descriptively based on visual characteristics: color, texture, line, and surface. From the analysis of quantitative results obtained on case samples, the main visual features in the paintings of the blind were inferred and identified.
Results: The research findings showed that, images and forms used in blind painting, regardless of the representation of objects, can also express their thoughts, feelings, and emotions. It is inferred that the use of pure colors, texture, embossing, using dots instead of lines, and 2D drawing were the 4 main visual components in the paintings of the blind. Analyzing the quantitative data of this research and achieving the dominant visual features in the paintings of the blind, as well as its compliance with the views and theories expressed in the theoretical framework, 7 main features were found as features of paintings in the blind: abstractionism, co-institutional (meaning construction of complex concepts from simple elements), hybrid perspective, unconventional and disproportionate composition, use of pure colors, transformation and distortion of familiar traits and symbolism.
Conclusion: According to the research findings, it is necessary to pay attention to the features of blind people's paintings to discover the world inside these people. Painting has an effective role in increasing self-confidence and strengthening the mental imagery of the blind. As a result, it can be used as a useful educational method for the blind.

 

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Blind painting, Blind art, Illustration of the blind, Blindness

نویسندگان مقاله لیلا آشتیانی پور | Leila Ashtiyanipour
Tehran Center Branch, Islamic Azad University
واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی

ابوالفضل داودی رکن آبادی | Abolfazl Davodi Roknabadi
Department of Textile and Clothing Design, Yazd Branch, Islamic Azad University
گروه طراحی پارچه و لباس، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی

محمد رضا شریف زاده | Mohammad Reza Sharifzadeh
Faculty of Art and Architecture, Islamic Azad University, Tehran Central Branch
دانشکدهٔ هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز


نشانی اینترنتی http://jdisabilstud.org/browse.php?a_code=A-10-2092-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات