مطالعات ناتوانی، جلد ۱۲، شماره سال ۱۴۰۱، صفحات ۱۵۴-۱۵۴

عنوان فارسی تعیین رابطهٔ هوش معنوی و سرسختی روان‌شناختی با سازگاری زناشویی مادران دارای دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص
چکیده فارسی مقاله

زمینه و هدف: حضور کودک با اختلال یادگیری خاص پیامدهای طولانی‌مدت و تغییرات آشکار و پنهان مختل‌کننده‌ای را در ابعاد گوناگون زندگی اعضای خانواده ایجاد ‌کند. هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطهٔ هوش معنوی و سرسختی روان‌شناختی با سازگاری زناشویی مادران دارای دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص بود.
روش‌بررسی: روش پژوهش، توصیفی‌همبستگی بود. جامعهٔ آماری را تمامی مادران دارای دانش‌آموز با اختلال یادگیری خاص شهر خوسف در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ تشکیل دادند.
تعداد صد نفر از بین جامعۀ آماری، به‌روش نمونه‌گیری دردسترس به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده‌ها، مقیاس هوش معنوی (کینگ، ۲۰۰۸)، پرسش‌نامۀ سرسختی روان‌شناختی اهواز (کیامرثی و همکاران، ۱۳۷۷) و مقیاس سازگاری زناشویی (اسپانیر، ۱۹۸۷) بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون خطی چندگانه با نرم‌افزار آماری SSPS نسخهٔ ۲۵ در سطح معنا‌داری ۰٫۰۵=α انجام شد.

یافته‌ها: نتایج ضرایب رگرسیون خطی نشان داد، مقدار ضریب رگرسیونی استانداردشده (Beta) برای متغیرهای تفکر انتقادی وجودی (۰٫۰۳۴=p، ۰٫۱۱۲=β)، تولید معنای شخصی (۰٫۰۰۱>p، ۰٫۲۴۵=β)، آگاهی متعالی (۰٫۰۰۱>p، ۰٫۱۳۷=β)، توسعهٔ حالت هشیاری (۰٫۰۱۷=p، ۰٫۱۴۳=β)، مبارزه‌جویی (۰٫۰۰۱>p، ۰٫۱۱۸=β)، تعهد (۰٫۰۴۱=p، ۰٫۱۰۹=β) و کنترل (۰٫۰۲۵=p، ۰٫۱۲۷=β) بود؛ ازاین‌رو هوش معنوی و سرسختی روان‌شناختی به‌شکل مثبت و معنا‌داری، توانایی پیش‌بینی سازگاری زناشویی مادران دارای دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص را داشتند.
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های پژوهش نتیجه‌گیری می‌شود، با ارتقای هوش معنوی و سرسختی روان‌شناختی، می‌توان سازگاری زناشویی مادران دارای دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص را بهبود بخشید.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش معنوی، سرسختی روان‌شناختی، سازگاری زناشویی، اختلال یادگیری خاص

عنوان انگلیسی Determining the Relationship Between Spiritual Intelligence and Psychological Hardiness and Marital Adjustment of Mothers With Students With Special Learning Disabilities
چکیده انگلیسی مقاله

Background & Objectives: Specific learning disabilities are the most important cause of poor academic performance, and many affected students have difficulty learning curricula. In addition to interrupting educational activities, learning disabilities affect students’ psychological, developmental, and familial factors. Marital adjustment is one of the threatening factors in married life that may occur in the parents of children with special learning disabilities. Also, due to the importance of parents’ mental health, especially mothers with students with special learning disabilities, their resilience to psychological pressures is crucial and can make this burden lighter for them. On the other hand, spiritual factors are a determining factor in the dynamics of marital relations and family strength. In general, the study of family relationships and systemic factors affecting the health and dynamism of students with special learning disabilities is very important because parental involvement in children’s education can provide meaningful services and maximize educational potential. The present study aimed to determine the relationship between spiritual intelligence and hardiness with marital adjustment of mothers with students with special learning disabilities.
Methods: The method of the present study was descriptive–correlational. The statistical population comprised all mothers of students with special learning disabilities living in the city of Khosf, Iran, in the academic year of 2018–19. One hundred mothers from the statistical community were selected via the available sampling method. The inclusion criteria of mothers with students with specific learning disabilities included a definite diagnosis of their child’s learning disability by experts and trainers of the learning disability center, not having a mental illness based on the Rutter form and the student’s file, having at least reading and writing literacy, and having consent to complete the research questionnaires. The exclusion criteria were unwillingness to cooperate or being illiterate. Data collection tools included Spiritual Intelligence Scale (King, 2008), Ahwaz Psychological Hardiness Questionnaire (Kiamarsi et al., 1998), and Marital Adjustment Scale (Spanier, 1987). To analyze the obtained data, the descriptive (mean, standard deviation) and inferential statistics (the Pearson correlation and multiple linear regression test) were performed at a significance level of α=0.05 in SPSS version 25.
Results: The linear regression coefficients showed the values of standardized regression coefficient (β) as follows: existential critical thinking, β=0.112 (p=0.034); production of personal meaning, β=0.245 (p<0.001); transcendent awareness, β=0.137 (p<0.001); development of consciousness, β=0.143 (p=0.017); struggle, β=0.118 (p<0.001); commitment, β=0.109 (p=0.041); and control, β=0.127 (p=0.025). So, spiritual intelligence and psychological hardiness could significantly predict marital adjustment.
Conclusion: Based on the study findings, by promoting spiritual intelligence and hardiness, it is possible to improve the marital adjustment of mothers with students with special learning disabilities.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Spiritual intelligence, Psychological hardiness, Marital adjustment, Special learning disorder

نویسندگان مقاله بهشته نیوشا | Beheshteh Niusha
Department of Psychology, Islamic Azad University, Saveh Branch
گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه

ندا محمدی نیا | Neda Mohammadinia
Islamic Azad University, Saveh Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه

سمن مومن بیت اللهی | Saman Momen Beitollahi
Islamic Azad University, West Tehran Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب

آزاده مدنی | Azadeh Madani
Islamic Azad University, West Tehran Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب


نشانی اینترنتی http://jdisabilstud.org/browse.php?a_code=A-10-2052-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات