مطالعات ناتوانی، جلد ۱۲، شماره سال ۱۴۰۱، صفحات ۲۶۶-۲۶۶

عنوان فارسی مدل‌یابی روابط ساختاری بین برنامهٔ درسی پنهان، هوش هیجانی و اضطراب تحصیلی دانش‌آموزان متوسطهٔ دوم
چکیده فارسی مقاله

چکیده
زمینه و هدف: هوش هیجانی و اضطراب از شاخصه‌های مهم‌تر در اختلال یادگیری دانش‌آموزان محسوب می‌شود. این پژوهش با هدف مدل‌یابی روابط ساختاری بین برنامهٔ درسی پنهان، هوش هیجانی و اضطراب تحصیلی دانش‌آموزان متوسطهٔ دوم در شهرستان بابل صورت گرفت.
روش‌بررسی: روش انجام پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود که با استفاده از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعهٔ آماری را تمامی دانش‌آموزان متوسطهٔ دوم در شهرستان بابل به تعداد ۱۵۳۰۰ دانش‌آموز تشکیل دادند و نمونهٔ آماری براساس پارامترهای مدل، سیصد نفر در نظر گرفته شد. نمونه‌گیری به‌صورت تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انجام گرفت. برای ارزیابی متغیرهای برنامهٔ درسی پنهان، هوش هیجانی و اضطراب تحصیلی به‌ترتیب از پرسش‌نامهٔ برنامهٔ درسی پنهان (گافبرگ و همکاران، ۲۰۱۰)، پرسش‌نامهٔ هوش هیجانی (برادبری و گریوز، ۲۰۰۴) و پرسش‌نامهٔ اضطراب تحصیلی (فیلیپس، ۱۹۷۸) استفاده شد. تحلیل داده‌های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدل‌یابی معادلات ساختاری به‌کمک نرم‌افزارهای آماری SSPS نسخهٔ ۲۲ و و لیزرل نسخهٔ ۸٫۸۰ در سطح معناداری ۰٫۰۵ صورت گرفت. 
یافته‌ها: نتایج نشان داد، ضریب مسیر بین روش تدریس با هوش هیجانی (۰٫۰۰۱>p، ۰٫۹۰=β)، ضریب مسیر بین تعامل میان معلمان و دانش‌آموزان با هوش هیجانی (۰٫۰۰۱>p، ۰٫۶۷=β)، ضریب مسیر بین شیوه‌های ارزشیابی معلمان با هوش هیجانی (۰٫۰۰۱>p، ۰٫۷۳=β) و ضریب مسیر بین قوانین و مقررات مدارس با هوش هیجانی (۰٫۰۰۱>p، ۰٫۵۱=βمثبت و معنا‌دار بود. همچنین ضریب مسیر بین هوش هیجانی با اضطراب تحصیلی دانش‌آموزان (۰٫۰۰۱>p، ۱٫۱۵-=β) منفی و معنا‌دار بود. شاخص‌های برازش تحلیل مسیر، حاکی‌از برازش کلی مدل پژوهش بود (۱٫۹۷=/dfX2  و ۰٫۹۴=AGFI، ۰٫۹۶=GFI، ۰٫۹۸=CFI، ۰٫۰۰۵=RMSEA).
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های این پژوهش، برنامهٔ درسی پنهان بر هوش هیجانی و هوش هیجانی بر کاهش اضطراب تحصیلی دانش‌آموزان اثر معنادار دارد. 

کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامهٔ درسی پنهان، هوش هیجانی، اضطراب تحصیلی

عنوان انگلیسی Modeling the Structural Relationships Between Hidden Curriculum, Emotional Intelligence, and Academic Anxiety in High School Students
چکیده انگلیسی مقاله

Abstract
Background & Objectives: Appropriate and efficient planning is needed in achieving the worthwhile goals of the educational system, such as expanding student capabilities and promoting and developing knowledge in most of society. Emotional intelligence and anxiety are among the most important characteristics of students' learning disabilities. Because academic anxiety is one of the important factors in students' inability to learn and academic problems, it confronts the student with personality, emotional, and social challenges and can cause irreparable harm to society. There was no research on modeling the three variables of the hidden curriculum, emotional intelligence, and academic anxiety. So, the main purpose of this study was to determine the relationship between hidden curriculum, emotional intelligence, and academic anxiety among high school students in Babol City, Iran.
Methods: The current research was correlational, using structural equation modeling. The study statistical population includes all secondary school students in Babol city, including 15300 students. The study sample based on model parameters was considered 300. Multistage cluster random sampling was done to collect the samples. To evaluate hidden curriculum variables, emotional intelligence, and academic anxiety, the Hidden Curriculum Questionnaire (Gaufberg et al., 2010), the Emotional Intelligence Questionnaire (Bradberry & Greaves, 2004), and Academic Anxiety Questionnaire (Phillips, 1978) were used, respectively. Descriptive (mean and standard deviation) and inferential statistics (the Pearson correlation coefficient and structural equation modeling) were used to analyze the obtained data. The data were analyzed with the help of SPSS version 22 and LISREL version 8.80 at a significance level of 0.05.
Results: The results showed that the path coefficient between the teaching method and emotional intelligence was positive and significant (p<0.001, β=0.90); the path coefficient interaction between teachers and students with emotional intelligence was positive and significant (p<0.001, β =0.67). Also, the coefficient of the path between teacher evaluation methods and emotional intelligence was positive and significant (p<0.001, β=0.73); the path coefficient between rules and regulations of schools and emotional intelligence was positive and significant (p<0.001, β=0.51). Finally, the path coefficient between emotional intelligence and students' academic anxiety was negative and significant (p<0.001, β= –1.15). The path analysis fit indices indicated the overall fit of the research model (χ2/df=1.97, AGFI=0.94, GFI=0.96, CFI=0.98, RMSEA=0.005).
Conclusion: Based on the study findings, the hidden curriculum affects emotional intelligence, and emotional intelligence is effective in reducing student–student academic anxiety.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Hidden curriculum, Emotional intelligence, Academic anxiety

نویسندگان مقاله نجیبه اکبرزاده | Najibeh Akbarzadeh
PhD Student in Educational Sciences, Department of Curriculum Planning, Islamic Azad University, Sari Branch, Sari, Iran
‌ دانشجو دکتری علوم ‌تربیتی گرایش برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران

وحید فلاح | Vahid Fallah
PhD in Educational Sciences, Curriculum Planning Faculty, Islamic Azad University, Sari Branch, Sari, Iran
دکتری علوم ‌تربیتی گرایش برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران

سیده عصمت رسولی | Seyedeh Esmat Rasoli
PhD in Educational Sciences, Curriculum Planning Faculty, Islamic Azad University, Sari Branch, Sari, Iran
دکتری علوم ‌تربیتی گرایش برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران


نشانی اینترنتی http://jdisabilstud.org/browse.php?a_code=A-10-2002-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات