مطالعات ناتوانی، جلد ۱۳، شماره سال ۱۴۰۲، صفحات ۳۶-۳۶

عنوان فارسی بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر هیجان بر کاهش ترس از ارزیابی منفی و پریشانی روان‌شناختی در زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی
چکیده فارسی مقاله

چکیده
زمینه و هدف: اختلال اضطراب اجتماعی از بیماری‌های رایج‏تر روان‌شناختی و سومین اختلال روانی از نظر شیوع در میان جمعیت عمومی است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان متمرکز بر هیجان بر کاهش ترس از ارزیابی منفی و پریشانی روان‌شناختی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بود.
روش‌بررسی: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با استفاده از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گروه گواه بود. جامعهٔ آماری پژوهش را تمامی زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی مراجعه‌کننده به مراکز خصوصی و دانشگاهی شهر تهران در سال ۱۳۹۷ تشکیل دادند. از بین آن‌ها شانزده زن داوطلب واجد شرایط به‌شیوهٔ نمونه‌گیری دردسترس وارد مطالعه شدند و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه هشت نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایشی طی ده جلسهٔ نوددقیقه‌ای به‌صورت هفتگی درمان متمرکز بر هیجان را دریافت کرد. داده‌ها با استفاده از مصاحبهٔ بالینی ساختاریافته برای تشخیص اختلالات محور یک (فرست و همکاران، ۱۹۹۷)، پرسش‌نامهٔ اضطراب اجتماعی (کانور و همکاران، ۲۰۰۰)، مقیاس ترس از ارزیابی منفی (واتسون و فرند، ۱۹۶۹) و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (لاویبوند و لاویبوند، ۱۹۹۵) جمع‌آوری شد. تحلیل داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس تک‌متغیره در نرم‌افزار SPSS نسخهٔ ۲۲ صورت گرفت. سطح معناداری آزمون‌ها ۰٫۰۵ در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، درمان متمرکز بر هیجان در کاهش ارزیابی منفی (۰٫۰۰۱>p) و پریشانی روان‌شناختی و مؤلفه‌های آن شامل افسردگی و استرس و اضطراب (۰٫۰۰۱>p) مؤثر بود.
نتیجه‌گیری: براساس نتایج پژوهش، آموزش درمان متمرکز بر هیجان در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی موجب کاهش ترس از ارزیابی منفی و پریشانی روان‌شناختی می‌شود و زمینه را برای بهبود علائم اختلال اضطراب اجتماعی فراهم می‌کند.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله درمان متمرکز بر هیجان، پریشانی روان‌شناختی، ترس از ارزیابی منفی، اختلال اضطراب اجتماعی

عنوان انگلیسی Studying the Effectiveness of Emotion-Focused Therapy on Reducing Fear of Negative Evaluation and Psychological Distress in Women with Social Anxiety Disorder
چکیده انگلیسی مقاله

Abstract
Background & Objectives: Anxiety disorders are among the most common mental disorders in both primary care and clinical medicine. The existence of psychological distress in many people with social anxiety disorder has been confirmed. Symptoms of psychological distress include decreased concentration, restlessness, impaired intelligence, sleep disorders, isolation and loneliness, lethargy and weakness. Evidence has shown that people with social anxiety disorder have higher levels of mental disorders, such as depression, stress, and anxiety, than others. In addition, psychological distress is a strong predictor, stimulus, and motivator for exacerbating social anxiety disorder. Social anxiety disorder is one of the most common psychological disorders and the third most common mental disorder among the general population. This study aimed to evaluate the effectiveness of emotion–focused therapy in reducing the fear of negative evaluation and psychological distress in people with social anxiety disorder.
Methods: The study method was quasi–experimental, using a pretest–posttest design with a control group. The statistical population comprised all female clients with social anxiety disorder referring to private counseling centers and university counseling centers in Tehran City, Iran, in 2018. The samples were selected using convenience sampling. To conduct the research a call was made to conduct research in private and public counseling centers. Then, the Social Phobia Inventory (Connor et al., 2000) was completed by the clients of counseling centers in Tehran. Among the respondents, 16 volunteered women with a higher score than the cut–off point of this questionnaire were included in the study. In addition, the Structural Clinical Interview for Axis I Disorders (SCID–I) (First et al., 1997) was performed on all individuals. Finally, based on the questionnaire and interview results, 16 women entered the intervention process after fulfilling the research conditions and meeting inclusion and exclusion criteria. They were randomly assigned into the experimental and control groups (emotion–focused therapy) and control group. The inclusion criteria were a score of 19 or higher on the Social Phobia Inventory, a diagnosis of social anxiety based on Structural Clinical Interview for Axis I Disorders (SCID–I), an age range of 18–40 years, and not using any psychiatric medication. The experimental group participated in ten 90–minute sessions (one session per week) in emotion–focused therapy training sessions. During this, the control group did not receive any intervention and resumed their regular daily routine. The research instruments included the Negative Evaluation Fear Scale (Watson & Friend, 1969) and the Depression Anxiety and Stress Scale (Lovibond & Lovibond, 1995). Data analysis was done using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (univariate covariance analysis) in SPSS version 22. The significance level of the tests was set at 0.05.
Results: The findings showed that emotion–focused therapy was effective in reducing negative evaluation (p<0.001) and psychological distress (p<0.001) and its components: depression (p<0.001), stress (p<0.001), and anxiety (p<0.001).
Conclusion: Based on these results, emotion–focused therapy training in people with social anxiety disorder reduces fear of negative evaluation and psychological distress and provides a basis for improving the symptoms of social anxiety disorder.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotion–Focused therapy, Psychological distress, Fear of negative evaluation, Social anxiety disorder

نویسندگان مقاله طیبه پیری | Tayebeh Piri
MA in Clinical Psychology, Islamic Azad University, Boroujerd Branch, Boroujerd, Iran
کارشناسی‌ارشد، روان‌شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بروجرد، بروجرد، ایران

جمشید زاده حسن | Jamshid Zadeh Hassan
Department of Clinical Psychology, Faculty of Humanities, Khuzestan Campus of Sciences and Research, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکدهٔ علوم‌ انسانی، پردیس علوم و تحقیقات خوزستان، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

سیده زهرا ساداتی | Seyedeh Zahra Sadati
Assistant Professor, Department of Psychology and Educational Sciences, Ghaemshahr Branch, Islamic Azad University, Ghaemshahr, Iran
استادیار، گروه روان‌شناسی و علوم ‌تربیتی، واحد قائم‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم‌شهر، ایران

خدیجه شیخ زاده کرمانی | Khadijeh Sheikhzadeh Kermani
MA in Clinical Psychology, Islamic Azad University, Sari Branch, Sari, Iran
کارشناسی‌ارشد، روان‌شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران

پریسا مقدم | Parisa Moghadam
MA in Clinical Psychology, Islamic Azad University, Bandar Abbas Branch, Bandar Abbas, Iran
کارشناسی‌ارشد، روان‌شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بندرعباس، بندرعباس، ایران


نشانی اینترنتی http://jdisabilstud.org/browse.php?a_code=A-10-2236-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات