مطالعات ناتوانی، جلد ۱۳، شماره سال ۱۴۰۲، صفحات ۱۵۸-۱۵۸

عنوان فارسی تعیین اثربخشی آموزش یادگیری مغزمحور بر ادراک از خود دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری ویژه
چکیده فارسی مقاله

چکیده
زمینه و هدف: اختلالات یادگیری در گروه بزرگی از اختلال‌ها با عنوان اختلال‌های عصبی‌رشدی جای گرفته و به‌منزلهٔ علت اصلی مشکلات شدید یادگیری و نبود پیشرفت تحصیلی شناخته شده است. یک مشکل به‌خصوص مرتبط با اختلال یادگیری، ضعیف‌بودن ادراک از خود است. پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی آموزش یادگیری مغزمحور بر ادراک از خود دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری ویژه انجام شد.
روش‌بررسی: روش این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گروه گواه بود. جامعهٔ آماری پژوهش را دانش‌آموزان پسر با اختلال یادگیری مدارس ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ تشکیل دادند. از بین آن‌ها سی نفر داوطلب واجد شرایط به‌روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند و پس از کسب معیارهای ورود به مطالعه در دو گروه پانزده‌نفرهٔ آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزارهای‌ به‌کاررفته در این پژوهش پرسش‌نامهٔ مشکلات یادگیری کلورادو (ویلکات و همکاران، ۲۰۱۱) و پرسش‌نامهٔ خودادراکی کودکان (هارتر، ۱۹۸۵) بود. بستهٔ آموزشی یادگیری مغزمحور (کاین و همکاران، ۲۰۰۵) طی هشت جلسهٔ شصت‌دقیقه‌ای تنها برای گروه آزمایش اجرا شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک‌متغیره در سطح معناداری ۰٫۰۵ به‌کمک نرم‌افزار SPSSنسخهٔ ۲۶ انجام گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، روش آموزش یادگیری مغزمحور بر بهبود ادراک از خود دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه در گروه آزمایش مؤثر بود (۰٫۰۰۱>p). اندازهٔ اثر نشان داد، ۴۰٫۹درصد از تغییرات ادراک از خود در پس‌آزمون به‌واسطهٔ دریافت آموزش تبیین شد.
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های پژوهش، با آموزش یادگیری مغزمحور، ادراک از خود در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه بهبود می‌یابد؛ ازاین‌رو، به‌کارگیری آموزش یادگیری مغزمحور در مدارس و کلینیک‌های تخصصی کودکان استثنایی توصیه می‌شود.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله ادراک از خود، اختلالات یادگیری ویژه، آموزش یادگیری مغزمحور

عنوان انگلیسی Determining the Effectiveness of Brain-based Learning Training on Self-perception of Students with Special Learning Disabilities
چکیده انگلیسی مقاله

Abstract
Background & Objectives: Special learning disorder is one of the most common childhood neurodevelopmental disorders that has severely affected the lives of many children around the world. A problem primarily related to learning disorders from an anthropological perspective is the ability to learn, and the need of students to acquire the ability to learn with the aim of learning is called self–perception. Several studies have also shown that the self–perception score of students with learning disabilities is lower than the normal group. Several therapeutic and educational techniques have been investigated to improve the symptoms and problems of students with special learning disabilities. Brain–based learning is one of these interventions based on the neurological principles of learning and education. So, the present study aims to determine the effectiveness of brain–based learning training in improving the self–perception of students with disabilities.
Methods: This quasi–experimental research employed a pretest–posttest design with a control group. The statistical population of the study included 5800 male students with learning disabilities in the elementary schools of Rasht City in the academic year 2022–2023. Of them, 30 were selected by available sampling after meeting the inclusion criteria. They were assigned to two groups of 15 students: experimental and control. The tools used in this research were the Colorado Learning Difficulties Questionnaire (CLDQ) (Willcutt et al., 2011) and the Self–perception Profile for Children (Harter, 1985). The brain–based learning training package (Caine et al., 2005) was implemented during 8 sessions of 60 minutes only for the experimental group. The data analysis was done at two levels: descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential (univariate analysis of covariance). The level of significance in statistical tests was considered to be 0.05.
Results: The results showed that the effect of training on the self–perception of the experimental group was significant after removing the pretest effect (p<0.001). Effect size showed that 40.9% of self–perception changes in the posttest stage were due to receiving training.
Conclusion: Based on the research findings, with brain–based learning training, self–perception improves in students with special learning disabilities. Therefore, it is recommended that brain–based learning be used in schools and specialized clinics for exceptional children.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self–perception, Specific learning disorders, Brain–based learning training

نویسندگان مقاله مهدی علی نژاد پشت مساری | Mahdi Alinezhad Poshtmesari
PhD Student in Educational Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran
دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران

اصغر نخستین گلدوست | Asghar Nakhostin Goldoost
Assistant Professor, Islamic Azad University, Ardabil, Iran
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران

عذرا غفاری نوران | Ozra Ghaffari
Associate Professor, Islamic Azad University, Ardabil, Iran
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران


نشانی اینترنتی http://jdisabilstud.org/browse.php?a_code=A-12-3356-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات