مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، جلد ۶۸، شماره ۲، صفحات ۳۹۴-۴۰۰

عنوان فارسی بررسی روایی پیش بین آزمون های ارتقای دستیاری در موفقیت دستیاران در آزمون گواهینامه و دانشنامه دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکیده فارسی مقاله چکیدهآزمون های ارتقای دستیاری از نظر بر عهده داشتن وظیفه تأیید صلاحیت علمی دستیاران و از نظر سطح تحصیلی آزمون شوندگان و آزمون گیرندگان، اهمیتی ویژه و وظیفه ای خطیر در قبال نظام سلامت و همچنین نظام آموزش پزشکی بر عهده دارد. هدف این مطالعه تعیین روایی پیش بین آزمون های ارتقای دستیاری در موفقیت دستیاران در آزمون گواهینامه و دانشنامه دانشگاه علوم پزشکی مشهد می باشد. روش کار: این مطالعه گذشته نگر بر روی 200 دستیار تخصصی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1398 انجام شد. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده انجام شد. ابزار گرداوری داده ها آزمون های ارتقای دستیاری، آزمون گواهینامه و آزمون دانشنامه تخصصی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار Spss نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج:نتایج نشان داد که 71 نفر (60.2%) از دستیاران از گروه های آموزشی غیر جراحی و 47 نفر (39.8%) از گروه های آموزشی جراحی می باشد. میانگین و انحراف استاندارد نمرات ارزیابی درون بخشی دستیاران در سال اول 33/12±75/83، سال دوم 91/7±109، سال سوم 29/1±50/108، سال چهارم 19/8±107 می باشد. میانگین نمرات دستیاران با افزایش مقطع تحصیلی در هر سال افزایش معناداری پیدا کرده است (p= 0.00). بین نمرات دستیاران در آزمون های ارزیابی درون بخشی سالهای اول تا چهارم و موفقیت دستیاران در آزمون دانشنامه همبستگی معناداری وجود دارد (p= 0.00).نتیجه گیری:به کارگیری شیوه های نوین آموزش و ارائه آموزش های مدون توسط اساتید برجسته می تواند راهگشای موفقیت دستیاران در دوره تحصیلی آن ها باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، آزمون های ارتقاء دستیاری، سنجش آموزشی

عنوان انگلیسی Investigating the predictive validity of resident promotion tests in the success of residents in the certificate and encyclopedia exams of Mashhad University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله The assistantship promotion exams are of special importance in terms of being responsible for verifying the scientific qualification of the assistants and in terms of the educational level of the examinees and examinees. The purpose of this study is to determine the predictive validity of resident promotion tests in the success of residents in the certification exam and encyclopedia of Mashhad University of Medical Sciences.Materials and Methods: This retrospective study was conducted on 200 specialized assistants of Mashhad University of Medical Sciences in 2018. Sampling was done by simple random sampling. The tools of data collection were assistantship promotion tests, certification, and specialized encyclopedia. Spss software version 22 was used for analysis.Results: The results showed that 71 people (60.2%) of the assistants are from non-surgical training groups and 47 people (39.8%) are from surgical training groups. The mean and standard deviation of the in-departmental evaluation scores of assistants in the first year is 83.75±12.33, the second year is 109±7.91, the third year is 108.50±1.29, and the fourth year is 107±8.19. The average grades of the assistants have increased significantly with the increase in the level of education in each year (p=0.00). There is a significant correlation between the assistants' grades in the internal evaluation tests of the first to fourth years and the success of the assistants in the encyclopedia exam (p=0.00).Conclusion: Applying new methods of education and providing documented training by prominent professors can open the way for the success of assistants in their academic course.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, assistant promotion tests, educational assessment

نویسندگان مقاله علی اکبر حیدری | Ali Akbar Heidari
Medical Educational Development Office, School of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دفتر مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ، مشهد، ایران

شبنم نیرومند | Shabnam Niroumand
Department of Community Medicine, Faculty of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

مریم ملکی | Maryam Maleki
Education Department of Medical Specialty and Subspecialty, School of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه آموزشی تخصص و فوق تخصص پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، مشهد، ایران

کیانوش یاورمنش | Kianoosh Yavarmanesh
Faculty of Medicine, University of Medical Sciences, Student Research Committee,Gonabad, Iran
دانشجوی دکترای حرفه ای، دانشکده پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی، گناباد، ایران.

فهیمه پورحاجی | Fahime Pourhaji
Department of Health Education and Health Promotion, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی، مشهد، ایران.


نشانی اینترنتی https://mjms.mums.ac.ir/article_25819.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات