این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 21 مهر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۴۳، شماره ۸۰۲، صفحات ۵۳-۶۲
عنوان فارسی
تعیین حد نصاب قبولی راهکاری برای دستیابی به عدالت در ارزیابی: مطالعهی مروری
چکیده فارسی مقاله
مقاله مروری
مقدمه:
یکی از موضوعات چالشبرانگیز در آموزش، برقراری عدالت در ارزیابی دانشجویان است. تعیین نمرهی قبولی ثابت برای همهی آزمونها، بدون در نظر گرفتن ویژگیهای خاص هر آزمون و آزمون شونده، منصفانه نیست. برای برقراری عدالت، باید استاندارد قبولی هر آزمون بر اساس عواملی مانند سطح دشواری آزمون، توانایی دانشجویان، محیط یادگیری و اهداف آموزشی تعیین شود. این پژوهش با هدف ارائهی راهکارهایی برای تعیین دقیق حدنصاب نمرهی قبولی و بهبود کیفیت آزمونها انجام شده است. انتظار میرود نتایج این مطالعه بتواند به مدیران برگزارکنندهی آزمونها و اعضای هیأت علمی دانشگاهها کمک کند تا فرایند ارزشیابی را بهبود بخشیده و در جهت برقراری عدالت آموزشی گامی مهم بردارند.
روشها:
این مطالعه از نوع مـروری روایتـی و جسـتجوی نظـاممنـد بـوده است. مقالات چاپ شده فارسی و انگلیسی با کلیدواژههای تعیین استاندارد (Standard setting)، نمرهی قبولی، حد نصاب قبولی (Minimum pass)، نقطه برش (Cut point) در پایگاههای اطلاعاتی نظیر PubMed, Google Scholar, Scopus, SID جستجو و در نهایت 37 مطالعه بر اساس معیارهای ورود و خروج وارد مطالعه شدند.
یافتهها:
مقالات وارد شده در مطالعه، 16 روش تعیین حد نصاب قبولی را شرح داده بودند. به طور کلی این موارد در چهار دسته آزمونمحور، آزمونشونده محور، کارآیی محور و نتیجه محور تقسیمبندی میشوند.
نتیجهگیری:
دانشگاهها برای بهبود کیفیت آزمونهای خود، با بهرهگیری از متخصصین حوزهی ارزیابی و امتحانات، اقدام به نظارت بر این فرایند نمایند و با استفاده از روشهای ترکیبی و یا نقشهی سؤال، آن را به عنوان یک رویکرد استاندارد در جهت دستیابی به عدالت در ارزیابیها، مورد توجه قرار دهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اندازهگیری آموزشی،عدالت اجتماعی،آموزش پزشکی،
عنوان انگلیسی
Determining the Passing Score as A Strategy to Achieve Justice in Assessment: A Review Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background:
One of the challenging issues in education is establishing fairness in student evaluation. Determining a fixed passing score for all tests without considering the specific characteristics of each test and test taker is unfair. The passing standard for each test should be determined based on factors such as the level of difficulty of the test, the ability of the students, the learning environment, and educational goals to establish fairness. This study was conducted to provide solutions for accurately determining the passing score threshold and improving the quality of tests. It is expected that the results of this study can help test administrators and university faculty members to improve the evaluation process and take an influential step toward establishing educational fairness.
Methods:
This study was a narrative review and systematic search. Published Persian and English articles were searched in databases such as PubMed, Google Scholar, Scopus, and SID using keywords including standard setting, passing score, minimum pass level, and cut point. Finally, 37 studies were included in the study based on the inclusion and exclusion criteria.
Findings:
The articles included in the study described 16 methods for determining the passing score. These were broadly divided into four categories: test-centered, examinee-centered, performance-centered, and outcome-centered.
Conclusion:
To improve the quality of their exams, universities should monitor this process by utilizing experts in the evaluation and using mixed methods or item mapping as a standard approach to achieving fairness in assessments.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اندازهگیری آموزشی,عدالت اجتماعی,آموزش پزشکی
نویسندگان مقاله
عاطفه حیدری |
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
شهرام شایان |
استادیار، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jims.mui.ac.ir/article_31390_15b934b537153ea9631222e0970de331.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات