|
آموزش علوم دریایی، جلد ۳، شماره ۷، صفحات ۵۳-۶۹
|
|
|
عنوان فارسی |
ساخت و هنجاریابی ابزار خودسنجی مهارتهای تفکر در دانشجویان علوم دریایی استان مازندران |
|
چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر با هدف ساخت و هنجاریابی مقیاس خودسنجی مهارتهای تفکر در دانشجویان علوم دریایی انجام شد. ابتدا مؤلفههای اصلی مهارتهای تفکر در ابعاد شناختی و فراشناختی شناسایی شده و اعتبار و روایی عوامل اشباعکنندهی آن برآورد گردید. نوع تحقیق در پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی بوده که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری آن را کلیه دانشجویان دانشگاههای علوم دریایی به تعداد 1960 نفر تشکیل داده است. نمونه آماری تحقیق به روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای و براساس جدول کرجسی- مورگان 400 نفر برآورد گردیدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه 78 سؤالی محقق ساخته مبتنی بر مبانی نظری و پژوهشی با مقیاس چند درجهای طراحی شد. ضریب اعتبار آزمون با استفاده از آلفای کرونباخ 96/0 بدست آمد. برای بررسی روایی پرسشنامه پس از برآورد کفایت نمونهبرداری (Kmo) و آزمون کرویت بارتلت، تحلیل عاملی به روش تحلیل مؤلفههای اصلی دربارهی روایی سازه پرسشنامه نشان داد که مواد پرسشنامه به گونه کلی با یک عامل همبستهاند. چرخش عاملها به شیوه واریماکس برای سادهسازی ساختار پرسشنامه نشان داد که ساختار نظری پرسشنامه از 9 عامل (هدفمدار بازنگر، جستجوگر چالش طلب، نظارتگر، اندیشهمدار، استدلال طلب پایدار، مجذوبگر دانش مؤثر، تردیدگر اعتبارجو، راهبرد مدار منعطف، الگومند باورساز، انتقادگر سازش پذیر) با بار عاملی دست کم 3/0 تشکیل شده است که این 9 عامل روی هم رفته 50% درصد کل واریانس متغیرها را تبیین میکند و با توجه به این 9 عامل مدل مفهومی آن طراحی گردید و به صورت مقیاسی در خودسنجی مهارتهای تفکر ارایه گردید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هنجاریابی، مقیاس خودسنجی، مهارتهای تفکر، |
|
عنوان انگلیسی |
Construction And Standardization Of Self-Evaluation Tool Of Thinking Skills In Maritime Students Of Mazandaran Province |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This study aims at constructing and standardizing Self-Rating Scale of thinking skills in students of marine science. The main components of cognitive and metacognitive thinking skills are identified and validity of its saturation factors was estimated. Type of research was descriptive-analytic that was conducted through a survey. The populations were all students in marine science university (1960 people). The sample was selected through stratified random sampling based on Morgan Kerjsy table that 400 people were estimated. The research instrument used 78-item scale developed by the researchers based on the theoretical principles and research with some degree was designed. After estimating the adequacy of the validity / reliability test using Cronbach's alpha 96 and Bartlett test of sphericity, factor analysis with principal components analysis regarding the validity of structures (Kmo) sampling questionnaire, the questionnaire materials are generally related to one factor. Varimax factor rotation to simplify the structure of the questionnaire showed that the theoretical structure of the questionnaire to 9 factors (Goal setting reload, checker challenged, Observations, thoughts circuit, arguments seeking sustainable, effective knowledge fascinating, doubt the validity of the finding, the strategy of flexible circuit, is made up 3% respectively. All these nine factors shows 50% of the whole variance. And the conceptual model designed based on these factors. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Standardization, Self-Rating Scale, thinking skills |
|
نویسندگان مقاله |
جواد سلیمانپور | استادیار علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن (Islamic azad university of tonekabon)
سهراب هرسیج قاسمی | harsij ghasemi مربی علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن (Islamic azad university of tonekabon)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rmt.iranjournals.ir/article_24924_4720f7f48a212f209978c05ee9e3b905.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2121/article-2121-348718.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|