|
پژوهشنامه علم سنجی، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۸۵-۹۸
|
|
|
عنوان فارسی |
وبسنجی وبسایت دانشگاههای مجازی ایران در سال ۱۳۹۲ |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: پژوهش حاضر با تحلیل پیوندهای مختلف وبسایتهای دانشگاههای مجازی ایران با استفاده از رویکرد وبسنجی، به بررسی شاخصهای کمی رؤیتپذیری، ضریب تأثیرگذاری و ارزش وبومتریک آنها پرداختهاست. روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی و با روش وبسنجی انجامشدهاست. نمونه مورد مطالعه در پژوهش، شامل وبسایت 21 دانشگاه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هشت وبسایت از دانشگاههای وابسته به وزارت بهداشت و درمان (علوم پزشکی) در ایران بودهاست؛ این وبسایتها با استفاده ابزار کاوش و وبسنجی گوگل بازیابی و بهمنظور تحلیل پیوندهای آنها روی رایانه شخصی بارگذاریشدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشاندادند که از لحاظ رتبهبندی وبومتریک، واحد مجازی دانشگاه تهران با (74970 امتیاز)، سیستان و بلوچستان با (48048 امتیاز) و مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه قرآن و حدیث با (43097 امتیاز) در رتبههای اول تا سوم جایگرفتهاند؛ همچنین، واحد مجازی دانشگاه قم با (28 امتیاز) رتبه آخر را به خود اختصاصدادهاست. نتیجهگیری: نتایج نشان دادند که دانشگاههای کشور، حضوری چندان مؤثر در وب نداشته و در سطح بینالمللی شناختهشده نیستند. کمبودن تعداد صفحات وب انگلیسی و جوان بودن وبسایتهای دانشگاهی ایران از عمده دلایل حضور ضعیف دانشگاههای ایران در وب بهشمارمیروند. ^� � و 241/0 در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. بدینترتیب وزارت علوم و مراکز آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی علاوهبر اینکه از وضعیت پژوهشگران آگاه میشوند، شاخص و ابزارهای نوینی برای ارزیابی پژوهشگران کسب مینمایند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که مندلی میتواند به عنوان ابزار جایگزین یا مکمل برای ارزیابی دانشمندان استفاده شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
وبسنجی، رؤیتپذیری، ضریب تأثیرگذاری وبسایت، ارزش وبومتریک، |
|
عنوان انگلیسی |
Webometric study of Iranian virtual universities in 2013 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Purpose: This study deals with the visibility and influence rate of different links in Iranian virtual universities websites. Methodology: This is an applied Scientometrics study. The community research is consisted of websites of 21 non medical universities websites and 8 websites of Iranian medical universities. The websites have been retrieved by the use of searching and Google Webometics tools and were downloaded on personal computers to analyze their links. Findings: The study results show that websites of virtual universities of Tehran with 74970 points, Sistan and Baluchistan with 48048 points and Olum Hadis with 43097 points are ranked from first to third. Also websites of virtual university of Qom with 28 points has ranked the last. Conclusion: The study revealed that Iranian universities have not a considerable appearance on the Web. This is due to the lack of English pages on their Web sites as well as being new institutions. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مجید عبداللهی | . استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز دلیجان
آیدا فرهادی | کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
دلارام حسن زاده | . کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rsci.shahed.ac.ir/article_384_8e5ecc0075b1c6c1161b30bca0cb1038.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2112/article-2112-348707.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|