|
پژوهشنامه علم سنجی، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۷۱-۸۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی شبکههای اجتماعی علمی بهعنوان ابزاری جایگزین یا مکمّل در ارزیابی پژوهشگران ایرانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: از آنجاکه شبکههای اجتماعی علمی همانند پایگاههای استنادی امکان بررسی میزان استفاده از یک منبع یا اثر را فراهم میکنند، هدف این پژوهش بررسی شبکههای اجتماعی علمی بهعنوان یکی از ابزارهای ارزیابی پژوهشگران است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع مطالعۀ پیمایشی و روش بهکار رفته در آن آلتمتریک (سنجشهای مبتنی بر شبکههای اجتماعی) است. جامعۀ مورد مطالعه در این پژوهش، اعضای هیئتعلمی دانشگاه تهران شامل 1566 نفر هستند که از میان آنان 309 نفر با نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی، برای بررسی انتخاب گردیدند. دادههای پژوهش با جستوجوی اسامی این پژوهشگران و استخراج مقالات آنها، در نمایۀ استنادی اسکوپوس و سپس جستوجوی مقالات همان افراد در سه شبکۀ اجتماعی علمی سایت یو لایک و بیبسونومی و مندلی گردآوری شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از نرمافزار اکسل و اس. پی. اس. اس. تحلیل شدند. یافتهها: براساس نتایج بهدستآمده، مندلی با میزان همبستگی 801/0 بهعنوان ابزار جایگزین یا مکمل در ارزیابی پژوهشگران، مناسب شناخته شد. سایت یو لایک و بیبسونومی بهترتیب با همبستگی 439/0 و 241/0 در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. بدینترتیب وزارت علوم و مراکز آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی علاوهبر اینکه از وضعیت پژوهشگران آگاه میشوند، شاخص و ابزارهای نوینی برای ارزیابی پژوهشگران کسب مینمایند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که مندلی میتواند به عنوان ابزار جایگزین یا مکمل برای ارزیابی دانشمندان استفاده شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Investigating Social Media as alternative or Complementary Tools for evaluation of Iranian Scholars |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Purpose: Similar to citation databases, social networks can be used to measure document and article use; therefore, the aim of this research is to investigate the social media or networks as tools for evaluation of scholars. Methodology: The Altmetrics method _ measures based on social media or network_ was used for the survey. A sample of 309 facultly members affiliated to the University of Tehran were surveyed in order to find their publications on Scopus and their social records on bookmarking websites of CiteULike, Bibsonomy and Mendeley. The data were analyzed using Excel and SPSS software. Findings: Research findings demonstrated that there is significant correlation between citations and social bookmark records of Iranian scholars' publication. The highest correlation is between Mendeley and Scopus at ρ=0.80. The correlation between CiteULike and Scopus is low (ρ=0.439) while that for Bibsonomy is very low (ρ=.0241). Conclusion: Results show that Mendeley can be used as alternative or complementary tool for evaluation of the scholars |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حمیده اسدی | . دانشجوی کارشناسی ارشد علم سنجی دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
نادر نقشینه | استادیار دانشکده علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
مریم نظری | . استادیار دانشکده علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rsci.shahed.ac.ir/article_383_d146fd2ff0207e44238ac5a608f21bae.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2112/article-2112-348706.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|