مجله اپیدمیولوژی ایران، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۹-۱۵

عنوان فارسی خودکارآمدی، منافع و موانع درک شده نسبت به فعالیت فیزیکی منظم در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف: این مطالعه با هدف تعیین خودکارآمدی، منافع و موانع درک شده نسبت به ورزش در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان انجام شد. روش‌کار: در این مطالعه مقطعی تعداد 350 نفر از دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سال تحصیلی 1387- 1386 از طریق نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی انتخاب شدند و داده‌های مربوط به 249 نفر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.داده‌های مربوط به خود‌کارآمدی، منافع و موانع درک شده از طریق ابزارهای استاندارد خود‌کارآمدی و منافع و موانع درک شده نسبت به ورزش، جمع‌آوری و با استفاده از برنامه SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج: در مجموع داده‌های بدست آمده از 249 نفر با میانگین سنی 7/2 ± 7/21، شامل 135 نفر دختر و 114 نفر پسر، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که از این میان 66 نفر(5/26%) شامل 36 دختر و 30 پسر دارای فعالیت فیزیکی منظم بودند. میانگین نمرات خود کارآمدی1/7 ± 23، منافع درک شده 5/12 ± 96 و موانع درک شده 1/6 ± 9/31 بدست آمد. بین نمرات موانع درک شده و خودکارآمدی با فعالیت فیزیکی منظم ارتباط معنی‌دار آماری وجود داشت (05/0>P ). نتیجه‌گیری: درک موانعی نظیر وقت‌گیر و هزینه‌بر بودن و خستگی ناشی از ورزش، مانع از انجام فعالیت فیزیکی و عواملی چون درک خودکارآمد بودن و حمایت اطرافیان، باعث تقویت آن در دانشجویان می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Exercise Self-efficacy, Exercise Perceived Benefits and Barriers among Students in Hormozgan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background & Objectives: The objective of this study was to determine self efficacy, perceived benefit/ barriers to exercise of students in Hormozagan University of Medical sciences (HUMS). Methods: This was a cross-sectional study. Using stratified sampling, 350 current students of HUMS were studied from November to December 2007 in Bandar Abbass, Iran. Data regarding self efficacy, perceived benefits/barriers to exercise among participants were assessed through Exercise self efficacy scale and Exercise Benefits/Barriers Scale. Data were analyzed by SPPS version 13. Results: In all, the data of 249 participants with mean age of 21.7 ± 2.7 were analyzed. Among them 65 participants (26.5%) including 36 girls and 30 boys were doing physical activity. Mean scores of self efficacy, perceived benefits, perceived barriers were 23 ± 7.1, 96 ± 12.5 and 31.9 ± 6.1, respectively. There were statistically significant relationship between self efficacy and perceived barriers with physical activity (P< 0.05). Conclusions: This study revealed perceived barriers such as insufficient time, money and also tiredness due of exercise could decrease physical activity. However perceived self-efficacy and encouraging by friends and family members have a key role of doing regular physical activities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله تیمور آقاملایی | aghamolaei t
assistant professor, school of health, hurmozagan university of medical science, bandar abbass
استادیارگروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندر عباس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (Hormozgan university of medical sciences)

صدیقه سادات طوافیان | tavafian ss
assistant professor, iranian institute for health sciences research. tehran
استادیارگروه سلامت روان، پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگا هی، تهران

لاله حسنی | hassani l
health education instructor, school of health, hurmozagan university of medical science, bandar abba
مربی گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندر عباس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (Hormozgan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://irje.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-128&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات