مجله اپیدمیولوژی ایران، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۳۵-۳۹

عنوان فارسی درجه مطابقت تشخیص اولیه با تشخیص نهایی در کودکان بستری در بیمارستان بوعلی ساری، سال ۱۳۸۶
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف: دستیابی به تشخیص صحیح در پزشکی، اساس و مقدمه درمان بیماری‌ها را تشکیل می‌دهد. میزان مطابقت تشخیص اولیه با تشخیص نهایی، بستگی زیادی به درک پزشک در جمع‌بندی جنبه‌های مختلف بررسی‌ها دارد. روش‌کار: این تحقیق مقطعی بود و داده‌ها از پرونده‌ها استخراج شد. آنالیز در نرم افزار SPSS و با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی انجام پذیرفت. برای بررسی ارتباط بین متغیرها از آزمون‌های آماری آنالیز واریانس و کای دو استفاده شد. بررسی توافق بین تشخیص اولیه و تشخیص نهایی به کمک محاسبه ضریب کاپا انجام گرفت. نتایج: تعداد 1310 پرونده در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. نتایج میزان مطابقت نشان داد که در 1244 پرونده (9/94%) مطابقت کامل، در 12(9/0%) مطابقت نسبی، و در 54 پرونده (2/4%) نیز عدم مطابقت مشاهده شد. متوسط مدت اقامت در بیماران با مطابقت کامل7/3 ± 9/3 روز، در بیماران با مطابقت نسبی7/1 ± 8/3 روز و در بیماران با عدم مطابقت4/2± 2/5 روز بود. ضریب توافق کاپا برای تشخیص اولیه با نهایی 88/0 محاسبه شد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که تشخیص اولیه با تشخیص نهایی از مطابقت بالایی برخودار بوده است. شاید بتوان دلیل آن را به آموزشی بودن بیمارستان و دقت بالای اساتید و یا درج کلیه تشخیص‌ها در زمان ترخیص بیمار نسبت داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت بیماری،مطابقت،طبقه‌بندی بین المللی بیماری‌ها،کودکان

عنوان انگلیسی Validity of the Final Diagnosis in the Discharge Reports of Hospitalized Children at Boo-Ali Sina Teaching Hospital, Sari, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Making an accurate clinical diagnosis can be a great challenge with pediatricians. We aimed to compare the initial diagnosis and final diagnosis for hospitalized children in one teaching hospital in Iran.Methods: In this cross-sectional study, patients’ clinical files were used. The relationship between variables was assessed by ANOVA and X2 statistical tests. The agreement rate between final and primary diagnosis was evaluated by Kappa coefficient. Results: A total of 1310 patients’ hospital files were reviewed. There were 1244 (94.9%) cases with complete agreement, 12 (0.9%) with relatively agreement and 54 (4.2%) cases without agreement. The overall Kappa coefficient for primary and final diagnosis was 0.88. Conclusions: The agreement rate between primary and secondary diagnosis in this teaching hospital was high. This might be due to academic atmosphere in teaching children hospital
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آذر کبیرزاده | a kabirzadeh
ms.c, medical records, mazandarn university medical sciences, iran
کارشناس ارشد آموزش مدارک پزشکی، مربی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

عالیه زمانی کیاسری | a zamani kiasari
assistant professor, mazandarn university medical sciences, iran
متخصص بیهوشی، استادیار، عضو هیات علمی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

محمد رضا حبیبی | mr habbibi
assistant professor, mazandarn university medical sciences, iran
متخصص بیهوشی، استادیار، عضو هیات علمی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

بنیامین محسنی ساروی | b mohseni saravi
bs.c, medical records, mazandarn university medical sciences, iran
کارشناس مدارک پزشکی، رئیس اداره مدارک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

محمد خادملو | m khademlo
assistant professor, mazandarn university medical sciences, iran
استادیار، متخصص پزشکی اجتماعی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

طاهره حکیمی مقدم | t hakimi moghadam
md, mazandarn university medical sciences
پزشک عمومی، مازندران، ایران


نشانی اینترنتی http://irje.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-115&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات