|
خانواده و پژوهش، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۷۹-۹۶
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش مهارتهای زندگی والدین در کارکرد خانواده و عملکرد تحصیلی فرزندان |
|
چکیده فارسی مقاله |
نقش مهارتهای زندگی والدین در کارکرد خانواده و عملکرد تحصیلی فرزندان اعظم زارع1 دکتر ملوک خادمی2 نسرین یاراحمدیان3 چکیده این پژوهش با هدف بررسی میزان برخورداری والدین از مهارتهای زندگی و ارتباط آن با کارکرد خانواده و عملکرد تحصیلی فرزندان آنها انجام شده است.نمونه پژوهش شامل 120 دانش آموز دختر دوره راهنمایی و والدین آنها (120پدر و 120مادر)بوده است که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدهاند.جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه مهارتهای زندگی، کارکرد خانواده(FAD) و میانگین نمرههای درسی دانشآموزان در نیمسال اول سال تحصیلی 91-90استفاده شده است. تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیره، و آزمونtانجام گرفته است. نتایج نشان میدهد که میان میزان برخورداری والدین از مهارتهای زندگی،کارکرد خانواده و خرده مقیاسهای آن(توانایی حل مسئله، ارتباط، نقشها، کنش عاطفی، آمیختگی عاطفی و کنترل رفتار) همبستگی معنادار وجود دارد(05/0p<). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان میدهد که مهارتهای زندگی والدین پیشبینیکننده کارکرد خانواده است. از دیگر یافتههای پژوهش این بوده است که به لحاظ آماری میان میانگین نمرات درسی فرزندان و نمره مهارتهای زندگی پدرانهمبستگی وجود دارد، اما میان میانگین نمرات درسی فرزندان و نمره مهارتهای زندگی مادران همبستگی وجود ندارد.با توجه به نتایج پژوهش ضروری است که برای حفظ سلامت جامعه و بهبود کارکرد خانواده، زمینه را برای بهرهمند کردن والدین از مهارتهای زندگی فراهم کرد و آموزش مهارتهای زندگی را به صورت جدیتر و سازمان یافتهتر در همه مؤسسات و سازمانها به اجرا درآورد. کلید واژگان:مهارتهای زندگی، کارکرد خانواده، عملکرد تحصیلی _____________________________ تاریخ دریافت: 11/3/93 تاریخ پذیرش: 19/7/94 1. دانشآموخته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی از دانشگاه الزهرا(س)az.zareh@yahoo.com 2. استادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا(س)khademim@yahoo.com 3. کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی از دانشگاه الزهرا(س) (نویسنده مسئول)yarahmadiann@yahoo.com |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Impact of Parents’ Life Skills on Family General Functioning and Children’s Academic Achievement |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The Impact of Parents’ Life Skills on Family General Functioning and Children’s Academic Achievement A. Zare’, M.A. M. Khademi, Ph D N. Yarahmadian, M.A. This research was conducted to assess parents' life skills and their relationships with family general functioning as well as children’s academic achievement. The population of the study included all junior high school girl students in Tehran in 2011-2012 academic year alongside their parents. For the purpose of sampling, 120 students and their parents were selected through random multistage cluster sampling. The instrumentation included life skills questionnaire, Family Assessment Device (FAD), and students’ GPAs. The data were analyzed by Pearson correlation coefficient, multivariate regression analysis, and t test. The findings showed that parents’ life skills had a significant, positive correlation with family general functioning and its subscales, i.e., problem solving, communication, roles, affective responsiveness, affective involvement, and behavior control (p< 0.05). Results of regression analysis indicated that parents’ life skills were a good indicator of family functioning. Students’ academic achievement was correlated with fathers’ life skills scores; however, no significant correlation was observed between students’ grade point averages and mothers’ scores. The findings of this study indicated that any improvement in parents' life skills would lead to better family functioning and students’ academic achievement as prerequisites for maintaining a healthy society. Therefore, institutions and organizations should pay more attention to life skills training. Key words: life skills, family functioning, academic performance |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
life skills, family functioning, academic performance |
|
نویسندگان مقاله |
اعظم زارع |
ملوک خادمی |
نسرین یاراحمدیان |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://qjfr.ir/browse.php?a_code=A-10-2-43&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|