خانواده و پژوهش، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۷-۳۲

عنوان فارسی واکاوی فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در میان دانش ­آموزان­: مورد رایانه خانگی
چکیده فارسی مقاله واکاوی فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در میان دانش ­آموزان­: مورد رایانه خانگی دکتر ابراهیم طلایی1 رضوان صفیان2 چکیده مقاله حاضر با هدف واکاوی فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات با تمرکز بر رایانه خانگی از سوی دانش ­آموزان انجام گرفته است. با این هدف به دنبال کشف و هویدا نمودن الگوها، شیوه ­ها، کنشها و تعاملاتی هستیم که در حول رایانه خانگی در یک خانواده ایرانی نمونه رخ می­دهد. در این میان چرایی و خاستگاه ورود رایانه به خانه، چگونگی استفاده توسط اعضای خانواده و ادراک دانش آموزان از بهره مندیها و آورده های رایانه برای آنان مورد نظر ویژه بود. روش پژوهش از نوع مطالعه پدیدارشناسی که در آن شناخت پدیده مدنظر و شفاف سازی ابعاد آن پدیده بطور مستقل و در ارتباط با پدیده های مربوط، هدف است. روش نمونه گیری، هدفمند از نوع «حداکثر تنوع» است که به مطالعه یازده دانش ­آموز از هشت­ خانواده می­پردازد و رویکرد حداکثر تنوع به پژوهشگران کمک کرد تا احتمال تعمیم پذیری نظری را افزایش دهند. گردآوری اطلاعات با بهره ­گیری از ابزارهایی همچون پرسشنامه، مشاهده و مصاحبه نیمه ساختاریافته و باز انجام گرفته و یافته ­ها نیز با روشهای تحلیل داده ­های کیفی - از جمله سیر مراحل کدگذاری تا رسیدن به مضمونها، تحلیل شده اند. مهم­ ترین یافته ­های پژوهش عبارت اند از: 1. خاستگاه ورود رایانه به خانه، یادگیریهای درسی نیست گرچه وجود دانش آموزان عامل خریداری رایانه بوده و پیش از آن احتمال و گرایش به داشتن رایانه پایین­تر بوده است.2. فعالیتهای عمده رایانه ­ای دانش ­آموزان در خانه جنبه بازی و سرگرمی و ارتباطی دارد تا بهره ­مندیهای مستقیم درسی 3. همین فعالیتهای "غیر درسی" از منظر و ادراک دانش آموزان – و برخی خانواده­ ها- دلالتهای درسی و آموزشی برای دانش آموزان داشته است گرچه نمی توان بر اساس داده­ های این پژوهش ارتباطی از نوع همبستگی یا سببیت را مدعی شد. کلید واژگان: فرهنگ، فناوری اطلاعات و ارتباطات، رایانه­ خانگی، یادگیری غیر رسمی __________________________ تاریخ دریافت: 14/11/93 تاریخ پذیرش: 3/6/94 1. استادیار گروه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس e.talae@modares.ac.ir 2. دانشجوی دکتری برنامه درسی دانشگاه خوارزمی r.safian_242@yahoo.com
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Patterns of Information & Communication Technology Use among Students: The Case of Home Computers
چکیده انگلیسی مقاله The Patterns of Information & Communication Technology Use among Students: The Case of Home Computers E. Talaee, PhD R. Safian The present study was undertaken to examine the patterns of home computers use among students. In this qualitative, phenomenological research purposeful sampling method (maximum variation sampling) was used and 8 students from eleven families were selected. Maximum variation sampling enabled the researchers to increase the theoretical generalizability. Primary data collection methods were questionnaire, observation as well as semi-structured and unstructured interview. The collected data were analyzed through various methods such as coding to abstract out the themes. The findings indicated that: 1) the use of home computers was not instigated by school learning, 2) most of students’ home computer use was dedicated to game playing and entertainment rather than academic activities, 3) in students’ and some parents’ opinion, non-academic computer activities can result in certain implicit learning despite the fact that no correlational or causal relationship can be claimed based on the findings of this study. Key words: culture, Information and Communication Technology, home computer, informal learning
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ابراهیم طلایی |


رضوان صفیان |



نشانی اینترنتی http://qjfr.ir/browse.php?a_code=A-10-2-39&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات