مدیریت فرهنگی، جلد ۹، شماره ۳۰، صفحات ۴۵-۵۷

عنوان فارسی بررسی نقش فرهنگ سازمانی در یادگیری سازمانی و اشتراکگذاری دانش توسط دبیران دبیرستانهای شهرستان میانه
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف پژوهش:هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر یادگیری سازمانی و اشتراک‌گذاری دانش توسط دبیران دبیرستان­های شهرستان میانه می­باشد و سؤال اصلی در این پژوهش این است که آیا فرهنگ سازمانی بر یادگیری سازمانی و اشتراک­گذاری دانش توسط دبیران دبیرستان­های شهرستان میانه مؤثر می­باشد؟ روش پژوهش:روش پژوهش کاربردی-توصیفی و از نوع همبستگی می­باشد. جامعه آماری پژوهش در سال 1393 شامل 411 نفر از دبیران بودند که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 200 نفر و از طریق نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده­ها از ضریب رگرسیون خطی و روش آنالیز واریانس (ANOVA)و آزمون فریدمن استفاده شده است. در این پژوهش برای دستیابی به اعتبار پرسشنامه­ها از روایی محتوایی استفاده گردید و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 801/0 به دست آمد. نتیجه­گیری و یافته‌ها: نتایج نشان می­دهد که فرهنگ سازمانی با ضریب 742/0 بر یادگیری سازمانی و با ضریب 799/0 بر اشتراک­گذاری دانش توسط دبیران دبیرستان­های شهرستان میانه تأثیر مثبتی دارد. بر اساس نتایج آزمون فریدمن بیشترین میزان تأثیر بر یادگیری سازمانی و اشتراک­گذاری دانش توسط دبیران به ترتیب رسالت، درگیر شدن در کار، انطباق­پذیری و سازگاری می­باشد. بنابراین دستاورد کلی پژوهش بر این نکته دلالت دارد که فرهنگ سازمانی تأثیر مهم و تعیین کننده­ای بر یادگیری سازمانی و اشتراک­گذاری دانش میان دبیران دارد و ضرورت توجه به نقش فرهنگ در سازمان­های دانشی را بیش از پیش نمایان می­سازد.بنابراین دستاورد کلی پژوهش بر این نکته دلالت دارد که فرهنگ سازمانی تأثیر مهم و تعیین کننده­ای بر یادگیری سازمانی و اشتراک­گذاری دانش میان دبیران دارد و ضرورت توجه به نقش فرهنگ در سازمان‌های دانشی را بیش از پیش نمایان می­سازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرهنگ سازمانی، یادگیری سازمانی، اشتراک ­گذاری دانش،

عنوان انگلیسی بررسی نقش فرهنگ سازمانی در یادگیری سازمانی و اشتراکگذاری دانش توسط دبیران دبیرستانهای شهرستان میانه
چکیده انگلیسی مقاله مقدمه و هدف پژوهش:هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر یادگیری سازمانی و اشتراک‌گذاری دانش توسط دبیران دبیرستان­های شهرستان میانه می­باشد و سؤال اصلی در این پژوهش این است که آیا فرهنگ سازمانی بر یادگیری سازمانی و اشتراک­گذاری دانش توسط دبیران دبیرستان­های شهرستان میانه مؤثر می­باشد؟ روش پژوهش:روش پژوهش کاربردی-توصیفی و از نوع همبستگی می­باشد. جامعه آماری پژوهش در سال 1393 شامل 411 نفر از دبیران بودند که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 200 نفر و از طریق نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده­ها از ضریب رگرسیون خطی و روش آنالیز واریانس (ANOVA)و آزمون فریدمن استفاده شده است. در این پژوهش برای دستیابی به اعتبار پرسشنامه­ها از روایی محتوایی استفاده گردید و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 801/0 به دست آمد. نتیجه­گیری و یافته‌ها: نتایج نشان می­دهد که فرهنگ سازمانی با ضریب 742/0 بر یادگیری سازمانی و با ضریب 799/0 بر اشتراک­گذاری دانش توسط دبیران دبیرستان­های شهرستان میانه تأثیر مثبتی دارد. بر اساس نتایج آزمون فریدمن بیشترین میزان تأثیر بر یادگیری سازمانی و اشتراک­گذاری دانش توسط دبیران به ترتیب رسالت، درگیر شدن در کار، انطباق­پذیری و سازگاری می­باشد. بنابراین دستاورد کلی پژوهش بر این نکته دلالت دارد که فرهنگ سازمانی تأثیر مهم و تعیین کننده­ای بر یادگیری سازمانی و اشتراک­گذاری دانش میان دبیران دارد و ضرورت توجه به نقش فرهنگ در سازمان­های دانشی را بیش از پیش نمایان می­سازد.بنابراین دستاورد کلی پژوهش بر این نکته دلالت دارد که فرهنگ سازمانی تأثیر مهم و تعیین کننده­ای بر یادگیری سازمانی و اشتراک­گذاری دانش میان دبیران دارد و ضرورت توجه به نقش فرهنگ در سازمان‌های دانشی را بیش از پیش نمایان می­سازد.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی محجوب |
دانشجو

بهرام اصغری اقدم | asghari aghdam
دانشجو

مینا محمدی |
daneshjo


نشانی اینترنتی http://jcm.srbiau.ac.ir/article_10157_1802.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1744/article-1744-347197.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات