این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 شهریور 1404
مدیریت فرهنگی
، جلد ۹، شماره ۳۰، صفحات ۴۵-۵۷
عنوان فارسی
بررسی نقش فرهنگ سازمانی در یادگیری سازمانی و اشتراکگذاری دانش توسط دبیران دبیرستانهای شهرستان میانه
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و هدف پژوهش:هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر یادگیری سازمانی و اشتراکگذاری دانش توسط دبیران دبیرستانهای شهرستان میانه میباشد و سؤال اصلی در این پژوهش این است که آیا فرهنگ سازمانی بر یادگیری سازمانی و اشتراکگذاری دانش توسط دبیران دبیرستانهای شهرستان میانه مؤثر میباشد؟ روش پژوهش:روش پژوهش کاربردی-توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش در سال 1393 شامل 411 نفر از دبیران بودند که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 200 نفر و از طریق نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب رگرسیون خطی و روش آنالیز واریانس (ANOVA)و آزمون فریدمن استفاده شده است. در این پژوهش برای دستیابی به اعتبار پرسشنامهها از روایی محتوایی استفاده گردید و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 801/0 به دست آمد. نتیجهگیری و یافتهها: نتایج نشان میدهد که فرهنگ سازمانی با ضریب 742/0 بر یادگیری سازمانی و با ضریب 799/0 بر اشتراکگذاری دانش توسط دبیران دبیرستانهای شهرستان میانه تأثیر مثبتی دارد. بر اساس نتایج آزمون فریدمن بیشترین میزان تأثیر بر یادگیری سازمانی و اشتراکگذاری دانش توسط دبیران به ترتیب رسالت، درگیر شدن در کار، انطباقپذیری و سازگاری میباشد. بنابراین دستاورد کلی پژوهش بر این نکته دلالت دارد که فرهنگ سازمانی تأثیر مهم و تعیین کنندهای بر یادگیری سازمانی و اشتراکگذاری دانش میان دبیران دارد و ضرورت توجه به نقش فرهنگ در سازمانهای دانشی را بیش از پیش نمایان میسازد.بنابراین دستاورد کلی پژوهش بر این نکته دلالت دارد که فرهنگ سازمانی تأثیر مهم و تعیین کنندهای بر یادگیری سازمانی و اشتراکگذاری دانش میان دبیران دارد و ضرورت توجه به نقش فرهنگ در سازمانهای دانشی را بیش از پیش نمایان میسازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فرهنگ سازمانی، یادگیری سازمانی، اشتراک گذاری دانش،
عنوان انگلیسی
بررسی نقش فرهنگ سازمانی در یادگیری سازمانی و اشتراکگذاری دانش توسط دبیران دبیرستانهای شهرستان میانه
چکیده انگلیسی مقاله
مقدمه و هدف پژوهش:هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر یادگیری سازمانی و اشتراکگذاری دانش توسط دبیران دبیرستانهای شهرستان میانه میباشد و سؤال اصلی در این پژوهش این است که آیا فرهنگ سازمانی بر یادگیری سازمانی و اشتراکگذاری دانش توسط دبیران دبیرستانهای شهرستان میانه مؤثر میباشد؟ روش پژوهش:روش پژوهش کاربردی-توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش در سال 1393 شامل 411 نفر از دبیران بودند که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 200 نفر و از طریق نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب رگرسیون خطی و روش آنالیز واریانس (ANOVA)و آزمون فریدمن استفاده شده است. در این پژوهش برای دستیابی به اعتبار پرسشنامهها از روایی محتوایی استفاده گردید و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 801/0 به دست آمد. نتیجهگیری و یافتهها: نتایج نشان میدهد که فرهنگ سازمانی با ضریب 742/0 بر یادگیری سازمانی و با ضریب 799/0 بر اشتراکگذاری دانش توسط دبیران دبیرستانهای شهرستان میانه تأثیر مثبتی دارد. بر اساس نتایج آزمون فریدمن بیشترین میزان تأثیر بر یادگیری سازمانی و اشتراکگذاری دانش توسط دبیران به ترتیب رسالت، درگیر شدن در کار، انطباقپذیری و سازگاری میباشد. بنابراین دستاورد کلی پژوهش بر این نکته دلالت دارد که فرهنگ سازمانی تأثیر مهم و تعیین کنندهای بر یادگیری سازمانی و اشتراکگذاری دانش میان دبیران دارد و ضرورت توجه به نقش فرهنگ در سازمانهای دانشی را بیش از پیش نمایان میسازد.بنابراین دستاورد کلی پژوهش بر این نکته دلالت دارد که فرهنگ سازمانی تأثیر مهم و تعیین کنندهای بر یادگیری سازمانی و اشتراکگذاری دانش میان دبیران دارد و ضرورت توجه به نقش فرهنگ در سازمانهای دانشی را بیش از پیش نمایان میسازد.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی محجوب |
دانشجو
بهرام اصغری اقدم | asghari aghdam
دانشجو
مینا محمدی |
daneshjo
نشانی اینترنتی
http://jcm.srbiau.ac.ir/article_10157_1802.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1744/article-1744-347197.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات