این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه تاریخ اسلام، جلد ۱، شماره ۵۲، صفحات ۳۳-۵۲

عنوان فارسی گفتمان قدرت در خطبه قاصعه: جایگاه مردم در امور سیاسی از منظر علی‌بن ابیطالب(ع)
چکیده فارسی مقاله محتوای ظاهری خطبه 192 (قاصعه)، دوری از تفرقه و پرداختن به مباحثی نظیر والایی پروردگار، نکوهش تکبر و اخلاق جاهلی و الگوهای کامل ایمان ­است؛ اما بر اساس تئوری گفتمان انتقادی فرکلاف، این خطبه نمونه‌ای از نظم گفتمانی نوین در ساختار قدرت است. مسئله پژوهش این است که این نظم گفتمانی جدید چگونه از خطبهای با ادبیاتی تند و انتقادی استنباط می‌شود؟ بررسی ویژگیهای «توصیفی»، «تفسیری» و «تبیینی» این خطبه، نشان می‏دهد که امام علی7 روابط قدرت و جایگاه کنشگران سیاسی را که «نظم گفتمانی» خلافت او را با بحثهای کلامی (نظیر پیراهن خونین عثمان، حکمیت و شعار لاحکم الا لله و یا ادعای بیعت با اجبار با او) به چالش کشیده بودند، بر اساس «گفتمانی تازه» بازآفرینی کرد تا با هر شورشی فرو نریزد. کشته شدن عمر و عثمان و سپس جنگهای دوره خلافت امام علی7، گویای ضعیف شدن جایگاه خلافت در مقابل دیگر مشارکین سیاسی بود. لذا ارزش افزوده استفاده از این رویکرد در تحلیل عمیق‌تر و چندبعدی خطبه قاصعه درک می‌شود، که از منظر روابط قدرت و گفتمان اجتماعی، می‌تواند فهم ما را از رویدادهای آن زمان ارتقا بخشد.



 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله علی بن ابی‌طالب7، خطبه قاصعه، نظم گفتمانی، نهج‌البلاغه.

عنوان انگلیسی Power Discourse in the Qāṣiʿa Sermon: The Position of the People in Political Affairs from the Perspective of ʿAlī ibn Abī Ṭālib (AS)
چکیده انگلیسی مقاله The apparent content of the Qāṣiʿa sermon emphasizes the avoidance of division and addresses topics such as the greatness of the Lord, the condemnation of arrogance and pre-Islamic ethics, and the complete models of faith; however, based on the theory of critical discourse analysis by Foucault, this sermon exemplifies a new discursive order within the structure of power. The research question is how this new discursive order is derived from a sermon characterized by sharp and critical language. An examination of the "descriptive", "interpretive", and "explanatory" features of this sermon shows that Imam ʿAlī (AS) recreated the power relations and the position of political actors who challenged the "discursive order" of his caliphate with theological discussions (such as the bloody shirt of ʿUthmān, arbitration (Hakamiyat) and the slogan "there is no command but God’s (lā ḥokm illā li-llāh)" or the claim of forced allegiance (Bayʿah) to him) based on a "new discourse" in order to withstand any rebellion. The assassination of ʿUmar and ʿUthmān and the subsequent wars during Imam ʿAlī's (AS) caliphate indicate the weakening of the caliphate's position against other political participants. Therefore, the added value of using this approach in a deeper and multidimensional analysis of the Qāṣiʿa sermon is understood, which, from the perspective of power relations and social discourse, can enhance our understanding of the events of that time.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ʿAlī ibn Abī Ṭālib (AS), Qāṣiʿa Sermon, Discursive Order, Nahj al-Balagha.  

نویسندگان مقاله مریم خسروآبادی | Maryam khosroabadi
Assistant Professor, Department of History, Yazd University
دانشگاه یزد

میلاد عجمی | Milad Ajami
MA in Historical Iranian Studies, Yazd University
دانشگاه یزد


نشانی اینترنتی http://journal.isihistory.ir/browse.php?a_code=A-10-1191-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات