|
پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۲۳-۴۲
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی درمان عقلانی –عاطفی –رفتاری گروهی بر عقاید ناکارآمد دانش آموزان دختر دوره متوسطه |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی مشاوره گروهی با روش « عقلانی- عاطفی- رفتاری» بر کاهش عقاید ناکارآمد دانشآموزان دختر دوره متوسط بوده است. جامعه تحقیق حاضر شامل کلیه دانشآموزان دختر سال سوم دوره متوسطه شهر نجفآباد بود که در سال تحصیلی 90-89 در یکی از مدارس دوره متوسطه شهر نجفآباد مشغول به تحصیل بودند. روش نمونهگیری در این پژوهش «خوشهای تصادفی چندمرحلهای» بود که در نهایت 24 دانشآموز پایه سوم متوسطه به عنوان گروه نمونه انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه 12 نفره تقسیم شدند که به صورت تصادفی در یکی از گروههای کنترل و آزمایش قرار گرفتند. از هر دو گروه، یک پیشآزمون گرفته شد. سپس درمان «عقلانی ـ عاطفی ـ رفتاری» بهصورت گروهی بر اساس برنامهای شامل 10جلسه آموزشی با مدت زمان 90 دقیقه در هر جلسه، بر روی گروه آزمایش اجرا گردید.درراستای تجزیه وتحلیل داده ها ی پژوهش، به منظور توصیف آماری ازشا خصهای آمارتوصیفی وبه منظور تحلیلهای استنبا طی وآزمون فرضیه ها ی تحقیق ، ازروش تحلیل کوواریانس بهوسیله spss 16 استفاده شد. در نهایت، مشخص گردیدکه درمان «عقلانی ـ عاطفی ـ رفتاری»گروهی برعقاید ناکارامد دانش آموزان دختر دوره متوسطه تاثیر دارد(5../. p= ) و باعث کاهش 32درصدی عقاید ناکارامد دانش آموزان میگردد. پس از اجرای درمان «عقلانی – عاطفی – رفتاری »گروهی، از بین خرده مقیاسهای عقاید ناکارامد،«انتظارات بیش از حد از خود» (5./.= P ( 18 درصد،«نگرانی زیاد توام با اضطراب» ) ( P =./.4 23 درصد،«درماندگی برای تغییر (P= . /.5) « 21درصد،«توقع تایید از دیگران» ) 3 . /.= ( P 19 درصد و «وابستگی» . /…1) = (P 45 درصد کاهش یافت. این روش بر کاهش عقاید ناکارآمد «کمال گرایی»، «واکنش در مقابل ناکامیها» ، «بی مسؤولیتی عاطفی»، «اجتناب از مشکل» و «سرزنش کردن خود» موثر نبود . |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The effect of group rational emotive behavior therapy on inefficient ideas of female high school students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
 The perpose of this stud was to determiine the effpyct of group rational emotive therapy on inefficient ideas of female high school students . Therfor 24 students were randomly selected and two therapy and control groups. The therapy group received 10 sessions of 90 minute therapy while the control groups did not receive any thing. The inefficient ideas quertomaire was administered to all subjects as the pre and post tests. The results of analysis of covariance showed that the mean total scores of the therapy group was significantly less on the following sub-scales : expectations (p=0/05) , excessive anxiety (p=0/04) , helplessness with change (p=0/05) , expecting others support (p=0/03) , and dependency (p=0/0001) . |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
REBT, inefficient beliefs, Female students, High school |
|
نویسندگان مقاله |
فریبا حسنی |
مهشید محزونی نجف آبادی | mahzooni najaf abadi
فرح لطفی کاشانی | lotfi kashani
|
|
نشانی اینترنتی |
http://cbs.ui.ac.ir/article_17278_dfefe6129fccee45def5e07489976522.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1409/article-1409-345772.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|