پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۱-۱۰

عنوان فارسی مقایسه الگوی ترسیمی، توانایی سازمان‌دهی و حافظه دیداری- فضایی کودکان با و بدون اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر مقایسه الگوی ترسیمی و توانایی سازمان‌دهی و حافظه دیداری – فضایی کودکان با و بدون اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی است. این پژوهش از نوع علّی ‌مقایسه‌ای بود، برای انتخاب نمونه، از بین مدارس ابتدایی پسرانه منطقه 9 شهر تهران، دو مدرسه به صورت تصادفی انتخاب و از بین دانش‌آموزان آنان 80 نفر (40 نفر با اختلال، 40 نفر عادی) به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. انتخاب کودکان با اختلال بر اساس پاسخ معلمان به فرم غربالگری محقق ساخته و فرم معیارهای راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی (انجمن روان‌پزشکی آمریکا، 2000) صورت گرفت. برای گردآوری داده‌ها آزمون تصاویر پیچیده آندره ری در دو مرحله در اختیار آزمودنی‌ها قرار داده شد و پس از ترسیم تصاویر نمره‌گذاری گردید. تحلیل اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون t برای گروه‌های مستقل نشان داد که الگوی ترسیمی و توانایی سازمان‌دهی و حافظه دیداری- فضایی کودکان دارای اختلال ضعیف‌تر از گروه بدون اختلال است (05/0> p ). بر این اساس، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی در برخی از کارکردهای اجرایی و توانایی‌های دیداری- فضایی مشکل دارند. این یافته‌ها را می‌توان در تشخیص و درمان استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of drawing pattern, organizational ability, and visuospatial memory in children with and without attention deficit hyperactivity disorder
چکیده انگلیسی مقاله Â This study compared drawing pattern, organizational ability, and visuo- spatial memory in children with and without attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Eighty male students (40 with, and 40 without ADHD, were recruited from schools in Tehran. The participants were screened and diagnosed respectively utilizing a researcher-made checklist , and DSM-IV (2000). Rey- Osterreith Complex Figure Form-A was used to collect the data. The results of analysis revealed that drawing pattern, organizational ability, and visuo- spatial memory are lower in children with ADHD (p
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله هادی زرافشان |


حمید علیزاده |


پناه علی حسین زاده |


علی محمد گودرزی | ali mohammad



نشانی اینترنتی http://cbs.ui.ac.ir/article_17300_5975bddc85303508484e25c871e4aefc.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1409/article-1409-345749.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات