|
پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۱۴۱-۱۵۴
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر شنبازی درمانی بر رشد شناختی کودکان ناتوان ذهنی آموزشپذیر |
|
چکیده فارسی مقاله |
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal" mso-tstyle-rowband-size:0 mso-tstyle-colband-size:0 mso-style-noshow:yes mso-style-priority:99 mso-style-qformat:yes mso-style-parent:"" mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt mso-para-margin:0cm mso-para-margin-bottom:.0001pt mso-pagination:widow-orphan font-size:10.0pt font-family:"Calibri","sans-serif"} هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی روش مداخلهای شنبازی درمانی بر رشد شناختی کودکان ناتوان ذهنی آموزشپذیر به روش پژوهش آزمایشی بود. نمونههای این پژوهش شامل 32 دانشآموز با ناتوانی ذهنی آموزشپذیر بود که ابتدا از میان شش ناحیه آموزش و پرورش شهر اصفهان یک ناحیه بهطور تصادفی گزینش گردید و از میان این ناحیه دو مدرسه بهطور تصادفی انتخاب شدند. بدین ترتیب، تعداد 32 نفر نمونه بهطور تصادفی از میان دانشآموزان این دو مدرسه از پایههای تحصیلی پیش دبستانی، اول، دوم و سوم برگزیده شدند. سپس این تعداد نمونه بهطور تصادفی در دو گروه 16 نفری آزمایش و کنترل شامل 8 دختر و 8 پسر قرار داده شدند. ابزار پژوهش عبارت از آزمون رشد شناختی تشخیصی کی بود. سپس روش شن بازی درمانی بر روی گروه آزمایش اجرا شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) نشان داد که آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در متغییر رشد شناختی بعد از اجرای روش شنبازی درمانی افزایش معناداری را نشان دادند )001/0(P |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
شن بازی درمانی، رشد شناختی، کودکان ناتوان ذهنی آموزشپذیر، |
|
عنوان انگلیسی |
Effect of Sandplay Therapy on Cognitive Development of Educable Mentally Retarded |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal" mso-tstyle-rowband-size:0 mso-tstyle-colband-size:0 mso-style-noshow:yes mso-style-priority:99 mso-style-qformat:yes mso-style-parent:"" mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt mso-para-margin:0cm mso-para-margin-bottom:.0001pt mso-pagination:widow-orphan font-size:10.0pt font-family:"Calibri","sans-serif"} The purpose of this research was to determine the effect of sandplay therapy on cognitive development of educable mentally disabled children. The statistical population of this study included all children with educable mental disability in preschool and children in grades 1, 2, 3 in city of Isfahan. The sample included 32 children (16 boys and 16 girls) who were randomly selected from 2 schools. Then they were randomaly assigned to 2 groups: the experimental and control groups. The material used in this research was: Kay Cognitive Diagnostic Test. A pretest was administered to both the experimental and control groups. Then sandplay therapy employed on experimental group. There post test was administered to both groups at the end of the training. The results analysis of covariance show that sandplay therapy significantly increased cognitive development among the experimental group as compared to the experimental group. The results also showed that there was a significant difference between the mean scores of Kay Cognitive Diagnostic Test of cognitive development in the experimental and the control group in the post test (P |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
بیان نسایی مقدم | nesai moghadam آموزش و پرورش کردستان
مختار ملک پور | دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://cbs.ui.ac.ir/article_17327_d211763b9395fe358055bb2d8ec1e136.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1409/article-1409-345738.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|