|
پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۱۳۱-۱۴۴
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی با روش چند رسانهای بر رشد مهارتهای (عملکرد) اجتماعی دانشآموزان دختر ناشنوای پایه دوم راهنمایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal" mso-tstyle-rowband-size:0 mso-tstyle-colband-size:0 mso-style-noshow:yes mso-style-priority:99 mso-style-qformat:yes mso-style-parent:"" mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt mso-para-margin:0cm mso-para-margin-bottom:.0001pt mso-pagination:widow-orphan font-size:10.0pt font-family:"Calibri","sans-serif"} پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی با روش چندرسانهای بر رشد مهارتهای (عملکرد) اجتماعی دانشآموزان دختر ناشنوای پایه دوم راهنمایی تهران صورت پذیرفته است. این پژوهش به روش تجربی و استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه صورت گرفت. جامعه آماری کلی دانشآموزان دختر ناشنوای پایه دوم راهنمایی تهران در سال تحصیلی 92-91 بودند که از مدرسه نیمروز با روش نمونهگیری هدفمند 38 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه گواه (19 نفر) و گروه آزمایش (19 نفر) تقسیم شدند. ابزار پژوهش شامل فهرست بررسی ارزیابی مهارتهای اجتماعی کودکان متسون و همکاران (1983) بود. برنامه آموزش چندرسانهای در طول هشت جلسه 60 دقیقهای، هفتهای دو جلسه به مدت یک ماه بر روی گروه آزمایشی اجرا گردید، در حالیکه در طی این مدت، گروه گواه برنامه عادی روزانه خود را دنبال میکرد. پس از اجرای برنامه آموزشی (چندرسانهای)، مجددا آزمون رشد مهارتهای اجتماعی بر روی هر دو گروه اجرا گردید. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که برنامه آموزش چندرسانهای بر رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر ناشنوا، در گروه آزمایش بهطور معناداری (در تمامی مؤلفهها) مؤثر بوده است (001/0P |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Multimedia Social Skills Training on Social Skills Development of Second Grade Female Deaf Students in Middle School |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal" mso-tstyle-rowband-size:0 mso-tstyle-colband-size:0 mso-style-noshow:yes mso-style-priority:99 mso-style-qformat:yes mso-style-parent:"" mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt mso-para-margin:0cm mso-para-margin-bottom:.0001pt mso-pagination:widow-orphan font-size:10.0pt font-family:"Calibri","sans-serif"} The purpose of this study was to investigate the effectiveness of social skills training by multimedia instructional method on social skills development of second grade female deaf students in middle schools in city of Tehran. The statistical population included all of the female deaf students from Nimroz School. Then 38 students randomly selected from these students as samples. 19 students were assigned in experimental group and 19 as control group. Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (Matson, et al, 1983) was uesd to measure social skills. Multimedia instruction was conducted for the experimental group in eight sessions (60- minutes each) in a period of one month, twice a week. Both groups were reassessed at the end of the instruction. The results of analysis of covariance indicated that multimedia instruction was significantly effective in all the components of social skills development (p |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
رحیم مرادی | علامه طباطبایی
پرویز شریفی درآمدی | sharifi daramadi علامه طباطبایی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://cbs.ui.ac.ir/article_17343_af78475585050215631715ecb6188963.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1409/article-1409-345723.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|