|
پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۲۷-۱۴۲
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه اثربخشی مداخله متمرکز بر تروما و آموزش مهارتهای اجتماعی بر توانایی و مشکلات رفتاری دختران شاهد و ایثارگر |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف اصلی این پژوهش، مقایسه اثربخشی مداخله متمرکز بر تروما و آموزش مهارتهای اجتماعی بر توانایی و مشکلات نوجوانان فرزندان نوجوان دختر (16-13 سال) شاهد و ایثارگر بود. 39 نفر از فرزندان جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند و در سه گروه 13 نفری (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) به صورت تصادفی قرار گرفتند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه تواناییها و مشکلات (SDQ گودمن، 2000) و پرسشنامه جمعیتشناختی بود. پس از اعمال مداخله پس آزمون و چهار ماه بعد پیگیری اجرا شد. نتایج حاکی از آن بود که تفاوت معنیداری در نمره کل (نمره کل توانایی و نمره کل مشکلات رفتاری ـ هیجانی) بین گروههای آزمایش متمرکز بر تروما و آموزش مهارتهای اجتماعی در مقایسه با گروه گواه وجود داشت (F=4.29,P≤0.001). در زیر مقیاسهای مشکلات بیشفعالی (M=3.15) و مشکلات سلوک (M=3.23)، اثربخشی مداخله متمرکز بر تروما از آموزش مهارتهای اجتماعی مؤثرتر بود. در مرحله پیگیری، و در زمینه توانایی نوعدوستی، آموزش مهارت اجتماعی (M=9.53) بر مداخله متمرکز بر تروما (M=9.38) برتری داشت (01/0 >P ،F=6.98).در مجموع، این تحقیق استفاده از مداخله متمرکز بر تروما و مداخله آموزشی مهارتهای اجتماعی را در جهت افزایش تواناییها و کاهش مشکلات رفتاری در فرزندان شاهد و ایثارگر پیشنهاد میکند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
A comparison of the Efficacy of Trauma - Focused Intervention (TFI) and Social Skills Group Training on Strengths and Difficulties in Girls of Veterans and Martyrs Families |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of the present research was to compare the effectiveness of Trauma - Focused Intervention (TFI) and social skills group training on strengths and Difficulties in adolescents of veterans and martyrs families. In order to perform this study, 39 veterans' children were randomly selected from 13-16 years high school children population of Isfahan city via random cluster sampling method and were randomly assigned to two experimental and one control group (each group consist of 13 adolescents). The design of the study was comparative experimental with control group in pretest, posttest and after 4 months follow up. The interventions consisted of Trauma- Focused Intervention (TFI) and social skills group training. Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), and demographical information questionnaires were used to gather the data. Data were analyzed using Multivariate analysis of Covariance. The results showed that Trauma- Focused Cognitive behavioral therapy (TF- CBT) and social skills group training had a significant effect on strengths and Difficulties in girls of veterans and martyrs families (F=4.29,P≤0.001). Trauma - Focused Intervention (TFI) was effectively in the subscale of ADHD (M=3.15) and conduct disorder (M=3.23). In the follow up stage, social skills group training was more effective (M=9.53) to increase strengths than the Trauma- Focused Cognitive behavioral therapy (TF - CBT) in adolescent’s girls of veterans and Martyrs (F=6.98, P≤0.01), (M=9.38). This study suggested that Trauma- Focused Intervention (TFI) and Social Skills group training for increase of strengths and decrease of behavioral difficulties. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مریم اسماعیلی | دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://cbs.ui.ac.ir/article_20748_e83f75417543f10314290a1b1b79eeb1.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1409/article-1409-345701.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|