|
پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۰۱-۱۱۰
|
|
|
عنوان فارسی |
پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دورههای الکترونیکی براساس مهارتهای فراشناختی و هوش هیجانی آنان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف پژوهش، پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دورههای الکترونیکی دانشگاههای شهر اصفهان بر اساس مهارتهای فراشناختی و هوش هیجانی آنان بود. نمونه پژوهش شامل 250 نفر از دانشجویان دورههای الکترونیکی دانشگاههای پیامنور، اصفهان، علوم پزشکی و صنعتی اصفهان بود که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسش نامههای هوش هیجانی و حالت فراشناخت استفاده گردید. برای تحلیل دادهها از تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد (با استفاده از نرمافزار SPSS). یافتهها نشان داد دو مؤلفه مدیریت خود و خودآگاهی از هوش هیجانی=0/228, T=3/514 ,P≤0/0) β و=0/145, T=2/253, P≤0/05) β( (و سه مؤلفه آگاهی فراشناختی، بررسی خود و راهبردهای شناختی از فرا شناخت =0/298 , T=5/725, P≤0/01)β و=0/110 , T=2/147 , P≤0/05 β و =0/257, T=4/890 , P≤0/01β( (پیشبینی کنندههای معناداری برای عملکرد تحصیلی دانشجویان هستند. یافتهها حاکی از اهمیت پرورش هوش هیجانی و تواناییهای فراشناختی در نظام آموزش عالی است که بهدنبال آمادهسازی یادگیرندگان برای رویارویی با چالشهای بزرگ و کوچک جهان آینده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
فراشناخت، هوش هیجانی، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان مجازی، |
|
عنوان انگلیسی |
Predicting Studentâs Academic Performance from Meta - Cognition and Emotional Intelligence Components |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of the present study was to predict academic performance of E- students in Isfahan city universities from their Meta cognition skills and emotional intelligence. 250 E- students from Payame Noor, Isfahan, Medical science and industrial universities were selected by randomized sampling method. The research Instruments included emotional intelligence and Meta cognitive state questionnaires. Data were analyzed by using multiple regression analyses. The Results indicated that two components of emotional intelligence and three components of Meta cognition were the best predictors of the E-students’ academic performance (emotional awareness and self-management: P≤0/01, β =0/228 , T=3/514; P≤0/05, T=2/253, β =0/145 and meta cognitive awareness, self-investigation, and cognitive strategies: P≤0/0, T=5/725, β= /0298; P≤0/05 , T=2/147 , β=0/110; P≤0/01 , T=4/890, β= 0/257)). The results indicate the importance of emotional intelligence and Meta cognitive skills to educational systems, particularly in higher education system. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
یاسمین عابدینی | دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نگین برات دستجردی | barat dastjerdi دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://cbs.ui.ac.ir/article_20746_d10a9ea385af975c20cb94301caeab68.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1409/article-1409-345700.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|