پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱-۲۲

عنوان فارسی مقایسه اثر بخشی آموزش‌های کنترل تکانه و توجه بر پردازش هیجانی، تکانشگری و حواس‌پرتی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال ریاضی
چکیده فارسی مقاله هدف این مطالعه، اثر بخشی آموزش کنترل تکانه و توجه بر پردازش هیجانی، تکانشگری و حواس‌پرتی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال ریاضی بود. این پژوهش از نوع آزمایشی بوده و با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه گواه اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان پسر مقطع راهنمایی شهر اردبیل در سال تحصیلی 91-90 تشکیل دادند. نمونه پژوهش 60 نفر از دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی بود که از میان دانش‌آموزان پنج مدرسه راهنمایی شهر اردبیل بعد از شناسایی به‌وسیله آزمون ریاضی کی‌مت (1988) و انجام مصاحبه بالینی ساختار یافته به‌صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش (کنترل تکانه و توجه) و گواه (20 نفر برای هر گروه) گمارده شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس پردازش هیجانی باکر و همکاران (2007)، تکانشگری بارات (1994)، آزمون ریاضی کی‌مت (1988) و حواس‌پرتی تولوز ـ پیرون (1986) استفاده شده است. نتایج تحلیل کوواریانس تک ‌متغیری (ANCOVA) نشان داد آموزش برنامه‌های کنترل تکانه و توجه بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواس‌پرتی تأثیر دارد (001/0≥P)؛ به این صورت که به کاهش هیجان‌های منفی، تکانشوری و حواس‌پرتی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال ریاضی منجر می‌شود. بنابر یافته‌های این مطالعه، آموزش مهارت‌های کنترل تکانه و توجه به دانش‌آموزان مبتلا به اختلال ریاضی باعث کاهش تکانشگری و حواس‌پرتی می‌شود و می‌توان از این آموزش‌ها به عنوان روش‌های مداخله‌ای مناسب سود جست
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Impulse Control and Attention Training on Emotional Processing, Distractibility and Impulsiveness in Students with Dyscalculia
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was the effectiveness of impulse control and attention training on emotional processing, attention, impulsiveness and distractibility of students with dyscalculia. This was a pilot study and pre-test - post-test was administered to the control group. The population of the study were all secondary school students in the academic 90-91 in Ardabil city. The sample of 60 students with dyscalculia were among five middle school students in Ardabil After identifying the math test by Key Math (1988) and the Structured Clinical Interview was selected randomly and the experimental groups (impulse control and attention) and control (n = 20 for each group) were assigned. To collect data from Emotional processing scale Backer & etal (2007), Barrett Impulsivity (1994), Key Math Test (1988) and distraction Toulouse - Peyronie's (1986) is used. Univariate analysis of covariance (ANCOVA) showed that training programs for impulse control and emotional processing, attention, impulsiveness and distractibility impact (P≥001). This means reducing negative emotions, impulsiveness and distractibility students with dyscalculia may be. According to our findings, skills, impulse control and attention to students with dyscalculia may decrease impulsivity and distractibility and one of our training as appropriate interventions advantage
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد نریمانی |
دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)

مسلم عباسی |
دانشگاه سلمان فارسی کازرون
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سلمان فارسی (Salman farsi university)

محمدجواد بگیان کوله مرز | mohammad javad
دانشگاه رازی کرمانشاه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)

اکبر رضایی فرد |
دانشگاه فرهنگیان اقلید
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)


نشانی اینترنتی http://cbs.ui.ac.ir/article_20740_0f43cc80dbd43119037d7c29f515058e.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1409/article-1409-345694.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات