پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۵۱-۶۲

عنوان فارسی تحلیل محتوای کتاب‌های «بخوانیم و بنویسیم» پایۀ سوم ابتدایی بر اساس مؤلفه‌های کارکردهای اجرایی: روش آنتروپی شانون
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب‌های بخوانیم و بنویسیم پایه سوم ابتدایی از منظر تأکید بر مؤلفه‌های کارکردهای اجرایی (حافظه‌فعال، بازداری پاسخ و مدیریت زمان) است. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع تحلیل محتوا با به‌کارگیری روش "آنتروپی شانون" است. جامعه آماری شامل کلیه کتاب‌های درسی دوره ابتدایی است. نمونه آماری این پژوهش، شامل کتاب‌های بخوانیم و بنویسیم پایه سوم ابتدایی در سال 1394-1393 است. ابزار پژوهش فهرست وارسی کارکردهای اجرایی مبتنی بر مبانی علمی کارکردهای اجرایی(داوسون و گوار، 2010) بود که محقق آن را تدوین کرد و روایی محتوایی آن توسط 10 نفر از متخصصان احراز شد. نتایج تحلیل محتوا نشان داد در کتاب‌های بخوانیم و بنویسیم، ضریب اهمیت مؤلفه حافظه‌فعال (335./)، مدیریت زمان (333./) و بازداری پاسخ (333./) بود. به‌عبارتی، میزان توجه به مؤلفۀ حافظه‌فعال و مدیریت زمان و بازداری پاسخ در سطح متوسط ارزیابی شد. با توجه به نقش کارکردهای اجرایی که در رشد شناختی و آموزشی کودکان دارد و با عنایت به تأکید پژوهشگران بر این مؤلفه، ضروری است که مؤلفان کتاب‌های درسی بخوانیم و بنویسیم، در ویرایش‌های بعدی به این امر توجه لازم را داشته باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Content Analysis of Reading and Writing Textbooks in Third Grade Elementary School Based on Components of Executive Functions: Shannon Entropy
چکیده انگلیسی مقاله This study aimed to analyze the contents of reading and writing textbooks in third grade elementary from the Perspective of emphasis on the components of executive functions (working memory, response inhibition, and management time). This research is descriptive and content analysis by applying "Shannon Entropy" method. The population is consisted of all elementary school textbooks. The sample be consisted of reading and writing textbooks the third grade elementary in the 2014-2015. Research tool was Checklist executive functions based on scientific principles of executive functions ()Which was developed by the researcher and content validity was established by 10 specialists. The results showed importance coefficient of components of executive functions in reading and writing textbooks are almost identical (%33). Given the role that response inhibition has in children's cognitive development and educational and with regard to researchers emphasis on this component, is essential that authors of reading and writing textbooks have to pay necessary attention to response inhibition in the next edition .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله منیر بهروز |
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

جواد حاتمی |
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

محمود مهرمحمدی |
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://cbs.ui.ac.ir/article_20753_9f34747a126300eab20cced2f3fc5a8e.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1409/article-1409-345691.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات