این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های راهبردی امنیت و نظم اجتماعی، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۵۷-۷۸

عنوان فارسی مطالعه رابطه بین مصرف رسانه ‏ای و احساس امنیت اجتماعی
چکیده فارسی مقاله مفهوم امنیت اجتماعی و احساس امنیت شهروندان، به عنوان عنصر کلیدی در دستیابی به اهداف پیش‏بینی شده، از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و همیشه توجه جامعه‏شناسان و جرم‏شناسان را در پی داشته است. احساس امنیت شهروندان موجب بالا رفتن آسایش و رفاه آنها و پذیرش انجام امور تعهد و مسؤولیت خواهد شد. از سوی دیگر، گسترش استفاده از رسانه‏های جمعی در سال‏های اخیر و تأثیراتی که این رسانه ها بر جامعه دارند، ذهن بسیاری از پژوهشگران داخلی و خارجی را به خود مشغول داشته است. از این رو هدف از انجام این پژوهش مطالعه تأثیر رسانه‏های جمعی بر احساس امنیت اجتماعی در جامعه شهری است، که شامل بررسی نظری و تجربی احساس امنیت می‏شود. روش تحقیق در این پژوهش، پیمایش و با استفاده از ابزار پرسشنامه بوده است. جامعه آماری شامل کلیه زنان 35-15 سال شهر سنندج است. تعداد نمونه با توجه به جامعه آماری و براساس جدول لین382 نفر تعیین شده است. شیوه نمونه‏گیری نیز نمونه‏گیری چند مرحله‏ای است. یافته‏ها حاکی است بین جنسیت، وضعیت تأهل، نوع مسکن و وضعیت سکونت با احساس امنیت اجتماعی رابطه معنا برقرار است. برای آزمون تأثیر رسانه‏ها بر احساس امنیت، از روش تحلیل واریانس دوطرفه استفاده شد. یافته‏ها حاکی است که تأثیر تعاملی استفاده از تلویزیون داخلی و رادیو داخلی بیشترین تأثیر را بر احساس امنیت داشته است (534/10= F ، 000/0= Sig ). در مراتب بعدی تأثیر تعاملی استفاده از اینترنت و بلوتوث، تلویزیون خارجی و بلوتوث، تلویزیون خارجی و موبایل، اینترنت و موبایل، تلویزیون خارجی و اینترنت قرار دارد. تحلیل رگرسیون چند متغیره حاکی است که از میان متغیرهای وارد شده، متغیرهای نوع مسکن، سن، رسانه و تحصیلات باقی می‏مانند که در مجموع 38 درصد (374 R2=/ .) از متغیر وابسته را تبیین می‏کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Relationship between Media Consumption and Feeling of Social Security
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بیژن خواجه نوری |
بخش جامعه شناسی و برنامه ریزی اجتماعی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

مهدی کاوه |
بخش جامعه شناسی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)


نشانی اینترنتی http://ssoss.ui.ac.ir/article_17094_d3b1baa3255f8bc4e00486ddbe687f80.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1385/article-1385-345389.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات