دین و سلامت، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نقش تعدیل‌کنندگی باورهای مذهبی دررابطه‌با عزّت‌نفس و سلامت معنوی دانش‌آموزان دوره اوّل متوسطه ساری
چکیده فارسی مقاله چکیده
سابقه و هدف: یکی از مسائل مهمی که در سلامت معنوی دانش‌آموزان مطرح است، عزّت‌نفس و یکی از مؤلّفه‌های مؤثر بر عزّت‌نفس باورهای مذهبی است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیل‌کنندگی باورهای مذهبی دررابطه‌با عزّت‌نفس و سلامت معنوی دانش‌آموزان شهرستان ساری است.
مواد و روشها: روش پژوهش توصیفی از نوع هم‌بستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلّیه دانش‌آموزان دوره اوّل متوسطه ناحیه 2 شهر ساری در سال تحصیلی 1402-1401 بود که از بین آن‌ها 300 نفر به‌صورت تصادفی طبقهای به‌عنوان‌ نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش‌نامههای عزّت‌نفس روزنبرگ، پرسش‌نامه سلامت معنوی پولوتزین والیسون و پرسش‌نامه باورهای مذهبی جورج بود. دادهها با استفاده از ضریب هم‌بستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تحلیل شدند.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان دادند که بین مؤلّفههای باورهای مذهبی با عزّت‌نفس و سلامت معنوی هم‌بستگی معنادار وجود دارد (05/0>p). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که باورهای مذهبی نقش تعدیل‌کنندگی دررابطه‌با سلامت معنوی و عزّت‌نفس دانش‌آموزان ایفا میکنند.
استنتاج: براین‌اساس، میتوان نتیجه گرفت که ازطریق تقویت باورهای مذهبی میتوان عزّت‌نفس دانش‌آموزان را افزایش داد و سلامت معنوی آن‌ها را بهبود بخشید. با توانمند ساختن نوجوانان برای تفسیر تجربیات خود درزمینه باورها و اعتقادات مذهبی که ریشه در امر الهی دارد، این عوامل میتوانند برای عزّت‌نفس، رفاه روان‌شناختی نوجوانان و توانایی آن‌ها برای عبور از چالشهای زندگی بسیار مهم باشند.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله باورهای مذهبی، عزّت‌نفس، سلامت معنوی

عنوان انگلیسی The Moderating Role of Religious Beliefs on the Relationship between self-esteem and spiritual well-being of in High School Students in Sari
چکیده انگلیسی مقاله Abstract

Background and purpose: Self-esteem is one of the important issues in Spiritual well-being. Religious beliefs are one of the factors affecting self-esteem. The main purpose of this research was to study the moderating effect of the religious beliefs on the relationship between self-esteem and spiritual well-being of students in Sari. Materials and methods: The research method was descriptive correlational and the population of the research included of all first school students in the city of Sari during the 2022-2023 academic year, among whom 300 students were selected using stratified random sampling. In this research a set of questionnaires were used namely, Rosenberg Self-Esteem Questionnaire, Pulotsin Wallison's Spiritual Health Questionnaire, and Georges-Religious-Beliefs-Questionnaire. Results: The results showed that there was a positive significant relationship (P≤0.05) between the religious beliefs, self-esteem and spiritual well-being. Furthermore, results of regression analysis showed that religious beliefs were able to moderate the relationship between self-esteem and spiritual well-being, based on this. Conclusion: Results were analyzed by Pearson’s correlation coefficient Regression Analysis. it can be concluded that by enhancing religious beliefs, self-esteem and spiritual well-being of students can be improved. By enabling young individuals to interpret their experiences within the context of religious beliefs rooted in the sacred, these factors can prove crucial for adolescents’ self-esteem, psychological well-being, and their ability to navigate life’s challenges.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Religious beliefs, Self- esteem, Spiritual well-being

نویسندگان مقاله اکرم رمضان‌زاده | Akram Ramezanzadeh
Associate Professor, Department of English Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran
دانشیار، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

ثریا رمضان زاده | soraya Ramezanzadeh
PHD in Counseling, Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan. Iran
دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده روان‌شناسی و علوم‌تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://jrh.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1572-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم و معارف اسلامی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی - مقاله اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات