این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 شهریور 1404
کتابداری و اطلاع رسانی
، جلد ۲۷، شماره ۴، صفحات ۱۳۱-۱۶۶
عنوان فارسی
مطالعه رفتار اجتناب از اطلاعات فرهنگی و اجتماعی دانشجویان کشور و ارائه الگو
چکیده فارسی مقاله
هدف:
هدف این پژوهش، شناسایی علل و عوامل اجتناب از اطلاعات و همچنین طراحی الگوی نظری رفتار اطلاعاتی اجتناب از اطلاعات فرهنگی و اجتماعی در میان دانشجویان است.
روش پژوهش:
این پژوهش کیفی با رویکرد نظریه زمینهای و با استفاده از مصاحبهشوندگان با مصاحبه مفصل نیمهساختاریافته انجام گردید. نمونهها شامل 12نفر از دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاههای کشور که تا حدودی با این نوع از اطلاعات آشنایی داشتند، بودند. دادههای مؤلفههای ششگانه طی سه مرحله کدگذاری از مصاحبه کدگذاری باز، کدگذاری محوری و انتخابی با کمک نرمافزار مکسکیودای نسخه 2020 استخراج گردید.
یافتهها
: در کدگذاری باز 526 کد اولیه و در کدگذاری محوری 77 کد و در کدگذاری انتخابی 23 مقوله محوری استخراج گردید. در الگوی به دست آمده شرایط علی عبارت بودند: از علل شناختی، علل روانی، علل مهارتی، علل فرهنگی- اجتماعی و علل مهاجم. همچنین، زیرساخت منابع، عوامل سیاسی، عوامل فرهنگی-اجتماعی، عوامل محیطی دانشگاه، نظام اطلاعاتی، نظام آموزشی و نگرش و رویکردهای دانشگاه شرایط مداخلهگر این رفتار اطلاعاتی است. شرایط زمینهای این رفتار اطلاعاتی نیز عبارت بودند از: شناخت زمینهای اطلاعات، شناخت زمینهای فرد، ماهیت و ویژگی اطلاعات و منبع اطلاعاتی، مدلها و سیاستهای اطلاعاتی و هزینه کرد برای اطلاعات.
نتیجهگیری
: باتوجه به تأثیر اطلاعات فرهنگی و اجتماعی در رشد و شکوفایی دانشجویان و شیوع رفتار اجتناب از اطلاعات در میان دانشجویان با شناخت این رفتار و راهکارهای مقابلهای، آسیبها و تأثیرات منفی این رفتار را با عواملی میتوان کاهش داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اجتناب از اطلاعات،اطلاعات فرهنگی و اجتماعی،دانشجویان ایران،
عنوان انگلیسی
Studying the Behavior of Avoiding Cultural and Social Information of Students and Presenting a Model
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
Despite the production and organization of a lot of cultural and social information in the country, students avoid this information. The purpose of this research was to identify the causes and factors of avoiding this type of information among the country's students and also to design a theoretical model of information avoidance behavior. It is cultural and social information among students.
Methodology:
This qualitative research was conducted using the grounded theory approach. It was done with detailed semi-structured interview method. The samples included 12 students in different academic levels of the country's universities. In the sampling, we tried to select students who have a brief knowledge of cultural and social information. The data of the six components were extracted during three stages of coding from interviews, open coding, axial coding, and selective coding with the help of MaxQDA software version 2020.
Findings:
526 primary codes were extracted from the open coding, 77 codes were extracted from the axial coding, and 23 core categories were extracted from the selective coding. In the final model, the causal conditions of avoiding scientific and cultural information were: cognitive causes, psychological casual skill, cultural and social causes and invasive causes. Also, resource infrastructure, political factors, socio-cultural factors, environmental factors of the university, information system, educational system, and the attitude and approaches of the university are the interfering conditions of this information behavior. The background conditions of this information behavior were: background knowledge of information, background knowledge of the person, nature and characteristics of information and information source, information models and policies, and the cost of information. And favoring intellectual and intellectual information and disfavoring instinctive information, helping comprehensive growth and preventing one-dimensional growth and development of students, increasing comprehensive analysis of the state of oneself and the country, cultural and social development of students, cultural self-confidence and lack of orientation towards culture It was alien to the strategies resulting from this interview.
Conclusion:
Considering the impact of cultural and social information on the growth and development of students and the prevalence of information avoidance behavior among students, by knowing this behavior and coping strategies, the harms and negative effects of this behavior can be created with factors such as explaining the value of cultural information. The feeling of need to this type of information, reforming the educational system, and preventing the one-dimensional growth of students can be reduced by requiring the consumption of cultural data, improving the quality of information and the information platform (information system), and removing behavioral inertia against the flow of cultural information.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اجتناب از اطلاعات,اطلاعات فرهنگی و اجتماعی,دانشجویان ایران
نویسندگان مقاله
محسن شیرازی مهرآباد |
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی (گرا یش ذخیره و بازیابی اطلاعات ) دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
افشین موسوی چلک |
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
مریم سلامی |
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
ثریا ضیائی |
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_215399_57fb9b8a054ff5ff976f0e01e853a5b4.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات