این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کتابداری و اطلاع رسانی، جلد ۲۷، شماره ۴، صفحات ۵۵-۷۹

عنوان فارسی تجربیات زیسته اساتید دانشگاه تبریز از اضطراب اطلاعاتی و پیامدهای آن: مطالعه‌ای پدیدار‌شناسانه
چکیده فارسی مقاله هدف: یکی از مشکلات و چالش‌های نوظهور که با رشد و گسترش فناوری‌های جدید و ظهور و رشد مکاتب فلسفی جدید از جمله پساساختارگرایی ظاهر شد، اضطراب اطلاعاتی است. پساساختارگرایی یکی از مکاتب نوظهوری است که در باب دانش و رشد ریزومی دانش دیدگاه‌های برجسته‌ای دارد. این نوع اضطراب که عمدتاً یک نوع بحران معرفت‌شناختی است، در سایه گسترش تفکر ریزومی به وجود آمده است. هدف پژوهش حاضر، واکاوی ادراکات و تجربیات اساتید دانشگاه تبریز از اضطراب اطلاعاتی و ابعاد و پیامدهای آن است.
روش‌شناسی: روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع پارادایم کیفی و از نوع پدیدارشناسی تفسیری است. شرکت‌کنندگان در این پژوهش، 20 نفر از اعضای هیئت ‌علمی دانشگاه تبریز بودند که به صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. داده‌ها با توجه به مصاحبه‌های عمیق، فردی و نیمه‌ساختاریافته گردآوری شد و تا زمان اشباع داده‌ها، مصاحبه‌ها تداوم پیدا کرد. پس از پیاده‌سازی مکتوب مصاحبه‌ها، داده‌ها‌ی مصاحبه‌ها بر اساس رویکرد هرمنیوتیک و بر اساس روش دیکلمن، تانر و الن (1989) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند.
یافته‌ها‌: از تجزیه و تحلیل تجربیات اعضای هیئت ‌علمی دانشگاه تبریز 513 کد، 4 مضمون اصلی ماهیت حرفه (فرهنگ شغلی، ارتقای شغلی، تعامل حرفه‌ای، تولید دانش)، عوامل مداخله‌گر اضطراب اطلاعاتی (حجم زیاد اطلاعات و کمبود زمان، ظهور فناوری‌های جدید، ترس از دست دادن اطلاعات مهم، ناتوانی مدیریت نظام شناختی، فرهنگ اشتراک دانش و دستیابی به یافته‌های علمی نوین)، پیامدهای اضطراب اطلاعاتی (تشویش و اضطراب ذهنی، احساس وانهادگی، بحران تصمیم‌گیری، عملکرد حرفه‌ای و انباشت وظایف حرفه‌ای) و راهبردهای مدیریت اضطراب اطلاعاتی (ارتقای مهارتهای شناختی و فراشناختی، ارتقای مهارت‌های ارزیابی اطلاعات، ارتقای سواد رسانه‌ای، خودمراقبتی و خویشتن‌داری و مهارت‌های مدیریت) حاصل شد.
نتیجه‌گیری: با توجه به ماهیت شغلی اعضای هیئت علمی دانشگاه و این که این قشر بیشتر در معرض اضطراب اطلاعاتی هستند و این اضطراب می‌تواند عملکرد شغلی آنان را تحت تأثیر قرار دهد، می‌توان با اتخاذ راهبردهایی نظیر رشد مهارت‌های شناختی و فراشناختی، مدیریت اطلاعات و ارتقای نظام معرفت‌شناختی فرد، اضطراب اطلاعاتی را در آنان کاهش داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تجربیات زیسته،اساتید دانشگاه،اضطراب اطلاعاتی،مطالعه پدیدارشناختی،

عنوان انگلیسی Lived Experiences of Tabriz University Faculty Members About Information Anxiety and Its Consequences: A Phenomenological Study
چکیده انگلیسی مقاله Objective: One of the emerging problems and challenges that appeared with the growth and expansion of new technologies and the emergence and growth of new philosophical schools, including post-structuralism, is information anxiety. Post-structuralism is one of the emerging schools that has outstanding views on knowledge and the growth of the rhizomatic knowledge. This type of anxiety, which is mainly a type of epistemological crisis, has arisen in the shadow of the expansion of rhizomatic thinking. The purpose of this research is to analyze the perceptions and experiences of Tabriz University faculty members from information anxiety and its dimensions and consequences.
Methodology: The method used in this research is qualitative paradigm and interpretive phenomenology. The participants in this research were 20 faculty members of Tabriz University who were selected through purposive sampling. Data were collected according to in-depth, individual and semi-structured interviews, and the interviews continued until data saturation. After the written implementation of the interviews, the data of the interviews were analyzed based on the hermeneutic approach and based on the method of Dickelman, Tanner and, Allen (1989).
Findings: From the analysis of the experiences of faculty members of Tabriz University, 513 codes, 4 main themes: the nature of the profession (job culture, job promotion, professional interaction, knowledge production), Intervening factors of information anxiety (large volume of information and lack of time, emergence of new technologies, fear of losing important information, inability to manage the cognitive system, culture of sharing knowledge and achieving findings) Consequences of information anxiety (anxiety and mental anxiety, feelings of loneliness, decision-making crisis, professional performance and accumulation of professional duties) and information anxiety management strategies (improving cognitive and metacognitive skills, improving information evaluation skills, improving media literacy, self-care and self-restraint and skill management) were achieved.
Conclusion: Considering the job nature of university faculty members and the fact that this group is more exposed to information anxiety and this anxiety can affect their job performance, it is possible to adopt strategies such as the development of cognitive and metacognitive skills, information management. So, the promotion of the epistemological system can reduce information anxiety in them.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تجربیات زیسته,اساتید دانشگاه,اضطراب اطلاعاتی,مطالعه پدیدارشناختی

نویسندگان مقاله علی ایمان زاده |
دانشیار گروه تعلیم و تربیت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

مریم مرندی حیدرلو |
استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://lis.aqr-libjournal.ir/article_212828_30c2ceed99e04cc8a62555e752286cb3.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات