این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های حسابداری مالی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۱۹-۳۸

عنوان فارسی تأثیر اجتناب مالیاتی بر رابطۀ قدرت بازار محصول با بازدهی و آگاهی‌دهندگی قیمت سهام
چکیده فارسی مقاله افزایش نوسآن‌های غیرمنتظرۀ جریان‌های نقدی، مربوط به شرایط رقابتی فزاینده برای شرکت‌هایی است که قدرت بازار کمی دارند، در حالی که شرکت‌های با قدرت بازار بیشتر، توانایی بالاتری برای انتقال شوک‌های منفی جریان نقدی به مصرف‌کنندگان و دسترسی به جریان‌های نقدی هموارتر داشته و مورد توجه سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز قرار می‌گیرند. ریسک پایین شرکت‌های دارای قدرت بازار بیشتر، آن‌ها را ترغیب به اجتناب مالیاتی می‌کند که می‌تواند بر بازدهی و آگاهی‌دهندگی قیمت سهام تأثیرگذار باشد. بنابراین در این پژوهش تأثیر قدرت بازار محصول بر بازدهی و آگاهی‌دهندگی قیمت سهام و تأثیر اجتناب مالیاتی بر آن با تحلیل رگرسیون مبتنی بر داده‌های تلفیقی 86 شرکت پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های 1383 تا 1393 بررسی شد. نتایج نشان داد که قدرت بازار محصول باعث کاهش بازدهی و افزایش آگاهی‌دهندگی قیمت سهام می‌شود. همچنین معیارهای مختلف اجتناب مالیاتی بر شدت تأثیر قدرت بازار محصول بر آگاهی‌دهندگی قیمت سهام تأثیری ندارند، ولی با لحاظ نرخ دفتری بلندمدت، تأثیر قدرت بازار محصول بر بازدهی سهام منفی‌تر می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Impact of Tax Avoidance on the Relationship between Product Market Power with Returns and Stock Price Informative
چکیده انگلیسی مقاله Increase unexpected fluctuation in cash flows is related to the conditions of growing competition for companies that have little market power. While companies with more market power have a higher ability to transfer cash flow negative shocks to consumers and access to smoother cash flows and therefore attract risk-averse investors. Lower risk of firms with market power; encourage them to engage in tax avoidance that can effect on the returns and stock price informative. So in this study, impact of product market power on returns and stock price informative and impact of tax avoidance on that were reviewed by regression analysis based on panel data of 86 companies listed on the Tehran Stock Exchange during the years 1383 to 1393. The results showed that product market power reduces the returns and increases the stock price informative. Also, different criteria of tax avoidance do not have a significant effect on the intensity effect of product market power on stock price informative, but in term of long term book rate, the impact of product market power on stock returns become more negative.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله غلامرضا کردستانی |
دانشگاه بین المللی امام خمینی ره ، قزوین
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)

بهنام جهانگیری لیواری | jahangiri livari
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی قزوین (Islamic azad university of qazvin)


نشانی اینترنتی http://far.ui.ac.ir/article_20613_614985bbf4187de44e9bf12e369f6791.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1377/article-1377-345132.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات