این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پیاورد سلامت، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۳۹۰-۴۰۵

عنوان فارسی ارزیابی کیفیت برنامه‌های‌کاربردی و بازی‌های آموزش اصطلاحات پزشکی مبتنی بر تلفن هوشمند با استفاده از شاخص رتبه‌بندی برنامه‌‌های‌کاربردی موبایل
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: مهارت در اصطلاحات پزشکی، صلاحیت اساسی اغلب دانشجویان علوم پزشکی است که به‌موجب آن ارتباطات با سایر ارایه‌دهندگان خدمات بهداشتی را تضمین می‌کند. در مواجهه با کمبود انگیزه و مشغله‌های دانشجویان، برنامه‌‌های‌کاربردی و بازی‌های مبتنی بر تلفن هوشمند به‌عنوان یک گزینه آموزشی ممکن تلقی می‌شود. باتوجه به گسترش سریع این برنامه‌ها اغلب ارزیابی درستی از کیفیت آن‌ها فراهم نمی‌گردد. این مطالعه باهدف بررسی و ارزیابی کیفیت برنامه‌‌های‌کاربردی و بازی‌های مبتنی بر تلفن هوشمند برای آموزش اصطلاحات پزشکی انجام شد.
روش‌بررسی: یک مرورنظام‌مند در مردادماه ۱۴۰۳، در فروشگاه‌های رسمی برنامه‌‌های‌کاربردی بازار و Google play انجام شد. دو کلیدواژه‌ی اصلی«اصطلاحات پزشکی» و«واژگان پزشکی» در فروشگاه‌های رسمی برنامه‌‌های‌کاربردی به زبان فارسی و انگلیسی جستجو شد. دو ارزیاب به‌صورت مستقل برنامه‌‌های‌کاربردی و بازی‌های مبتنی بر تلفن هوشمند برای آموزش اصطلاحات پزشکی را بارگیری و ارزیابی کردند. کیفیت برنامه‌‌های‌کاربردی با استفاده از شاخص رتبه‌بندی برنامه‌‌های‌کاربردی تلفن‌همراه اندازه‌گیری شد. امتیازات هر بخش و امتیاز نهایی برنامه‌‌های‌کاربردی به‌صورت میانگین و انحراف‌معیار به‌دست آمد.
یافته‌ها: به‌طورکلی، هجده برنامه‌‌‌کاربردی در این مطالعه گنجانده شد که چهار مورد آن بازی مبتنی بر تلفن‌هوشمند بود. میانگین کیفیت برنامه‌‌های‌ کاربردی بین ۲/۷۰ تا ۴/۳۰(میانگین ۳/۸۰) در مقیاسی از ۱(ناکافی) تا ۵(عالی) بود. بهترین امتیازها در عملکرد(میانگین: ۳/۹۱) و پس از آن کیفیت اطلاعات(میانگین: ۳/۱۵) بود. زیبایی شناختی(میانگین: ۲/۵۶) و کیفیت ذهنی برنامه‌‌های‌کاربردی(میانگین: ۲/۵۸) کمترین امتیاز را کسب‌کرد. تنها ۲ برنامه‌‌‌کاربردی دارای حریم خصوصی داده و ۴ برنامه‌‌‌کاربردی دارای بیانیه حریم خصوصی بودند. بازی دیجیتال «Dean Vaughn» و برنامه‌‌‌کاربردی «MediTerm» بالاترین امتیازهای کلی را از ارزیابی به‌دست آوردند.
نتیجه‌گیری: این مطالعه، توصیفی از برنامه‌‌های‌کاربردی و بازی‌های مبتنی بر تلفن هوشمند برای آموزش اصطلاحات پزشکی ارایه می‌دهد تا به دانشجویان و کاربران کمک کند، برنامه‌‌های‌کاربردی باکیفیت را متناسب با نیازها و سلیقه‌ی خود انتخاب کنند و از طرفی امکان شناسایی شکاف‌های تحقیقاتی و عملیاتی برای تقویت و طراحی مؤثرتر و بهتر برای توسعه‌دهندگان این برنامه‌‌ها را فراهم می‌سازد. برنامه‌‌های‌کاربردی ارزیابی شده عموماً کیفیت کلی خوبی به‌ویژه از نظر عملکرد و اطلاعات داشتند. بااین‌حال، برخی از آن‌ها باید جنبه‌هایی مانند زیبایی‌شناختی و کیفیت ذهنی را بهبود بخشند تا تأثیر خود را بر کاربران افزایش دهند و امنیت و حریم خصوصی بهتری را تضمین کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اصطلاحات پزشکی، بازی آموزشی، نرم‌افزار، اپلیکیشن آموزشی

عنوان انگلیسی Assessment of the Quality of Smartphone-Based Applications and Games for Teaching Medical Terminology Using the Mobile Application Rating Scale (MARS)
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Proficiency in medical terminology is a basic competency of most medical students, which ensures communication with other healthcare providers. Facing the lack of motivation and involvement of students, applications, and games based on smartphones are considered as a possible educational option. Due to the rapid expansion of these applications, a correct evaluation of their quality is often not provided. This study investigated and evaluated the quality of smartphone applications and games for teaching medical terminology.
Materials and Methods: A systematic review was conducted in August 2024, in the official stores of Bazaar and Google Play applications. The two main keywords “medical terminology” and “medical vocabulary” were searched in Persian and English. Two evaluators independently downloaded and evaluated smartphone-based applications and games for teaching medical terminology. The same checklist was used for data extraction. The quality of apps was measured using the Mobile App Rating Scale (MARS). The points of each section, the final score of the retrieved applications, and the mean and standard deviation were obtained.
Results: In total, eighteen programs were included in this study, four of which were games. The average quality of the programs was between 2.70 and 4.30 (average 3.80) on a scale from 1 (inadequate) to 5 (excellent). The best scores are in performance (mean: 3.91), followed by information quality (mean: 3.15). Aesthetics (mean: 2.56) and mental quality of the program (mean: 2.58) had the lowest scores. Two applications offered data privacy, and four had privacy statements. The game ‘Dean Vaughn’ and the application ‘MediTerm’ received the highest overall scores.
Conclusion: This study provides an analysis and description of smartphone-based applications and games for teaching medical terminology to help students and users choose high-quality applications that suit their needs and tastes, and on the other hand, it provides the possibility of identifying research and operational gaps to strengthen and design more effective and better applications for the developers of these applications. The applications evaluated were generally of good overall quality, particularly in terms of functionality and information. However, some applications need to improve aspects such as aesthetics and subjective quality to increase their impact on users and ensure better security and privacy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Medical Terminology, Educational Games, Software, Educational Applications

نویسندگان مقاله سیده فاطمه موسوی بایگی | Seyyedeh Fatemeh Mousavi Baigi
Ph.D. Student in Health Information Management, School of Paramedical and Rehabilitation Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran; Student Research Committee, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشجوی دکتری مدیریت اطلاعات سلامت، دانشکده علوم پیراپزشکی و توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران؛ کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

ریحانه نوروزی اول | Reyhaneh Norouzi Aval
Master of Science in Health Information Technology, School of Paramedical and Rehabilitation Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
کارشناس ارشد فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده علوم پیراپزشکی و توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

معصومه سرباز | Masoumeh Sarbaz
Associate Professor, Department of Health Information Technology, School of Paramedical and Rehabilitation Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشیار گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده علوم پیراپزشکی و توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

خلیل کیمیافر | Khalil Kimiafar
Associate Professor, Department of Health Information Technology, School of Paramedical and Rehabilitation Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشیار گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده علوم پیراپزشکی و توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3012-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده فناوری اطلاعات سلامت
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات