مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، جلد ۲۳، شماره ۶۳، صفحات ۵۳-۷۸

عنوان فارسی کاوش کیفی فرایند آزار سایبری در میان زنان جوان
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف واکاوی تجربه زیسته زنان قربانی آزار سایبری در پارادایم تفسیرگرایی با رویکرد کیفی و روش نظریه داده بنیاد انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختارمند است. مشارکت کنندگان 30 زن قربانی بین 18 تا 35 هستند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده های حاصل از مصاحبه ها در شش مقوله محوری"بافت سنتی خانواده و اجتماع"، "تجربه موقعیت های بحث برانگیز"،"تجلی مناسبات مبتنی بر تهدید و فشار بر قربانی"،"اتخاذ رهیافت کنش عقلانی مبتنی بر احتمال داغ بی اعتباری"، " اتخاذ رهیافت مقابله قاطعانه با آزارگری" و"اثرات فردی، خانوادگی و اجتماعی" دسته بندی شد. مقولۀ هسته پژوهش"آگاهی دوپاره زنان و بازاندیشی هراس های نیمه تشخیص داده شده"است. مدل پارادایمی در 6 دسته اصلی طبقه بندی شد: 1- شرایط زمینه ای: مرتبط با مقوله محوری بافت سنتی خانواده و اجتماع. 2- شرایط علی: مرتبط با تجربه های قربانی در موقعیت های بحث انگیز.3- شرایط مداخله گر: مرتبط با تجلی مناسبات مبتنی بر تهدید و فشار بر قربانی. 4- راهبردها: مرتبط با رهیافت کنش عقلانی مبتنی بر احتمال داغ بی اعتباری از سوی قربانی. 5- تعاملات: مرتبط با رهیافت مقابله قاطعانه با آزارگری.6- پیامدها: مرتبط با تاثیراث فردی، خانوادگی و اجتماعی آزار سایبری بر قربانی است. یافته ها نشان می‌دهد زنان در بسترهای سنتی در تعامل با ارتباطات نوین با چالش های بنیادینی روبرو هستند که کیفیت زندگی آنها را متاثر و دچار اختلال می کند و به بازاندیشی و دگردیسی نوینی در رویکرد های جنسیتی در خانواده و جامعه نیاز است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آزار سایبری&،quot،،زنان جوان&،quot،،شبکه های اجتماعی&،quot،،&،quot،،فضای مجازی&،quot،،

عنوان انگلیسی Qualitative Exploration of Cyberbulling among Young Women
چکیده انگلیسی مقاله This study analyzed the lived experience of women victims of cyberbulling in the paradigm of interpretivism through qualitative approach and the foundation's data theory method. The data collection tool was semi-structured interview. The participants were 30 female between 18 and 35 who were selected by purposive sampling. The data was divided into six central categories: “Traditional context of family and community”, “The experience of controversial situations”, “The manifestation of relationships based on threats and pressure on the victim”, “Adopting the approach of rational action based on the hot possibility of discredit”, “Adopting the approach of decisively dealing with harassment” and “individual, family and social effects”. The core topic was “plit awareness and reflexivity of partially diagnosed fears”. The paradigm model was classified into 6 main categories: 1- Background conditions: the central category of the traditional context of family and society, 2- Causal conditions: the victim's experiences in controversial situations,3- Intervening conditions: the manifestation or formation of relationships based on threats and pressure on the victim, 4- Strategies: the approach of rational action based on the hot possibility of discredit, 5- Interactions: the approach of decisively confrontation with bullying, 6- Consequences: the Individual, family and social effects of cyberbullying on the victim. The findings showed that women in traditional contexts were facing fundamental challenges in interacting with modern communication which affects and disrupts their quality of life, and there was a need for a new rethinking and metamorphosis in gender approaches in the family and society.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آزار سایبری&,quot,,زنان جوان&,quot,,شبکه های اجتماعی&,quot,,&,quot,,فضای مجازی&,quot

نویسندگان مقاله مهرانگیز محمدخانی |
دانشجوی دکترای تخصصی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهیدباهنر کرمان، کرمان،ایران.

سعیده گروسی |
استاد، گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران (نویسنده مسئول)

مهدی امیرکافی |
دانشیار، گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

داریوش بوستانی |
دانشیار، گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران


نشانی اینترنتی https://faslname.msy.gov.ir/article_831_3f38cba3f58350fed31c97df0df6e9a2.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات