این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 26 آبان 1404
پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)
، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۷۵-۹۰
عنوان فارسی
اخلاق ایمان مدار (مطالعه تطبیقی فلسفه اخلاق از نظر مولانا و کیرکگور)
چکیده فارسی مقاله
اخلاق یکی از سه قسم حکمت عملی است. متکلّمان اسلامی به اقتضای مباحثی چون عدل الهی، وعد و وعید، جبر و اختیار و... به نحوی درگیر این مسأله شدهاند وحتی وجه فارق دو نحله کلامی معتزلی و اشعری را می توان در این موضوع دانست. مولانا جلالالدین محمّد بلخی نیز به دلیل آن که یک سنّی حنفی اشعری است؛ قاعدتاً میبایست از دیدگاه متکلمان اشعری در این باب پیروی کند. در این مقاله با ذکر مواضعی از مثنوی معنوی که در آن از فعل اخلاقی سخن رفته است کوشیدهایم، اقوال مولانا را با ترازوی کلام اشعری بسنجیم. حاصل این که مولوی با بیانی شاعرانه و از موضع یک صوفی، فلسفه اخلاق اشعری را با قرائتی عرفانی در مثنوی می پرورد. نظرگاه مولانا در باب اخلاق، بیشباهت به اندیشههای عارفانه کیرکگور فیلسوف دانمارکی قرن نوزدهم، نیست. او با قائل شدن ساحتهای سه گانه حسی،اخلاقی و دینی برای حیات بشری، برای افعال بظاهر نامعقول آدمی توجیات خاصی ارائه می کند که حکایت از برتری نهادن ایمان بر عقل دارد.تطبیق آرا او با مولانا از موضوعات این مقاله است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Faith-Oriented Morality (A comparative study of moral philosophy in Rumiâs and Kierkegaardâs thoughts)
چکیده انگلیسی مقاله
âEthicsâ is one of the three branches of practical philosophy which Islamic philosophy has borrowed from Greek philosophy. Following the issues such as divine justice, divine promise, determination and alike, Islamic theologians have been somehow involved with the issue of moral philosophy. This issue, even, can be considered as the distinguishing aspect of the two theological schools of Moâtazeli and Ashâari. Being as a Hanafi-Ashâari Sunni, Mowlana Jalaleddin Mohammad Balkhi (Rumi) must follow the Ashâari theological view in this issue. The aim of this essay is to measure Rumiâs views on ethics by citing some words from Masnavi in which he spoke about moral action. It will be concluded that Rumi, as a Suffi and by using a kind of poetic language, has developed the Ashâari moral philosophy through a mystical approach in Masnavi. Rumiâs views on ethics are not so dissimilar to the Nineteenth century Danish philosopherâs mystical thoughts, i.e. Soren Kierkegaard. Holding the three spheres for human life, i.e. aesthetic, ethical and religious spheres, he justifies some apparent human irrational actions. This means that for him âfaithâ has preference over âreasonâ. Comparing his views with Mowlanaâs thoughts is the main concern of the present essay.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسن اکبری بیرق | akbari beiragh
دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
نشانی اینترنتی
http://jpll.ui.ac.ir/article_16379_f42a19fa99df35dc7b12932f1fe21852.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1349/article-1349-344418.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات