این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۴۱-۶۲

عنوان فارسی بررسی مطلع در غزلهای نظیره وار دوره بازگشت
چکیده فارسی مقاله در دوره بازگشت ادبی، شاعران به پیروی از شیوه شاعران سبک خراسانی و عراقی پرداختند و در این میان، غزلسرایان دوره بازگشت، پیروی از غزلهای سعدی و حافظ را مد نظر قرار دادند و غزلهای نظیره وار خویش را به وجود آوردند. در غزلهای مزبور «مطلع» از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا غالب شاعران دوره بازگشت با توجه به بیت اول غزلهای سعدی و حافظ که در عین حال تعیین کننده قافیه و ردیف و وزن غزل نظیره وار بود به سرودن غزل پرداختند. در مطلع غزلهای سعدی و حافظ، واژگان خوش آهنگ که در عین حال از شایستگی و خوشایندی لازم برای ورود به بحث برخوردار باشد، جایگاه ویژه ای دارد. همچنین عناصر بلاغی؛ از جمله تاکید و تقریر و انکار، در این گونه غزلها دیده می شود، نیز یکی از شیوه ها برای برجسته سازی مطلع غزل، استفاده از جمله‌های پرسشی و عاطفی است برخی از مطلع‌ها نیز با شیوه‌ای داستانی که عنصر گفتگو در آن نقش بسزایی دارد، شروع شده‌اند. مقایسه مطلع غزلهای ده شاعر دوره بازگشت با غزلهای سرمشق آنها می‌تواند میزان توانایی این شاعران را در رویارویی با سرمشق های خود، برای خواننده روشن سازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دوره بازگشت ادبی، نظیره سرایی، سعدی، حافظ، مطلع، غزلسرایی،

عنوان انگلیسی A survey of Inlet verse (Matlae) in Insostylistic (Eghtefa) Lyrics of the literary Restoration Period
چکیده انگلیسی مقاله In the restoration period of Persian literature, poets turned back to copy the styles prevalent in Khorasani and Iragi styles. Restoration lyricist, for instance, began to follow Saadi and Hafiz in rhyme and rhythm. The isostylistic poems thus created are considerable for their inlets of initial line (Matla). This is because the inlet, as in Saadi and Hafiz, would set the tone, rhyme and rhythm of the whole lyric. Looking through the inlet line of Saadi and Hafiz, one comes across melodious words that are auspicious enough to be given a due consideration in this research. There are also certain rhetorical elements like emphasis, statements, and denial. Interrogatives as well as affective sentences are found to be one of the methods employed by restoration poets to highlight the inlet line of their lyrics. Some inlets, however, are organized in a narrative manner in which discourse plays an important part. The present study focuses on the inlets (initial lines) devised by ten restoration poets and compares them with those upon which they are modeled. It seeks to shed light on, among other things, how successfully these poets have imitated their role models.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهره احمدی پوراناری | ahmadi پوراناری
دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)

مهدی ملک ثابت |
دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)

مهدی ملک ثابت |
دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)

یدالله جلالی پندری | jalali pandari
دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)

یدالله جلالی پندری | jalali pandari
دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)


نشانی اینترنتی http://jpll.ui.ac.ir/article_16356_de2ece019c18a9d79d7a5d9ad4bbf29e.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1349/article-1349-344390.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات