این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 5 آذر 1404
پیاورد سلامت
، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۲۶۴-۲۷۴
عنوان فارسی
طراحی، اجرا و ارزشیابی پروتکل قبل، حین و بعد از جراحی ویپل و تأثیر آن بر دانش، نگرش و مهارت بالینی دانشجویان رشته اتاقعمل
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف:
آموزشهای معمول برای کسب دانش و مهارت دانشجویان رشته اتاقعمل، جهت ایفای نقش بهعنوان فرد اسکراب و سیار، بهویژه در اعمال جراحی پیچیده و تخصصی، کافی نیست. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر طراحی، اجرا و ارزشیابی پروتکل قبل، حین و بعد از عمل جراحی ویپل و تأثیر آن بر دانش، نگرش و مهارت بالینی دانشجویان رشته اتاقعمل دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد.
روش بررسی:
این پژوهش، مطالعهای نیمهتجربی از نوع قبل و بعد از مداخله بود که طی آن ۵۰ نفر از دانشجویان ترم پنجم و هفتم مقطع کارشناسی رشته اتاقعمل انتخاب شده و با استفاده از پروتکل طراحی شده، آموزش داده شدند. محتوای پروتکل، شامل جدیدترین اصول تکنولوژی جراحی ویپل در زمینه آناتومی جراحی، بیماریشناسی دستگاه گوارش و پانکراس، اقدامات تشخیصی و آمادگیهای قبل از عمل جراحی ویپل، فرایند عمل جراحی ویپل و مرحلهی پس از عمل جراحی و دوره ریکاوری جراحی ویپل بود. قبل و بعد از آموزش، میزان دانش، نگرش و مهارتهای بالینی دانشجویان با استفاده از پرسشنامه و چک لیست مشاهدهای، ارزیابی و مقایسه شد. دادهها با استفاده از آزمون پارامتری تی زوجی، آزمون ناپارامتری ویلکاکسون و آزمون تحلیل کوواریانس در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها:
نتایج مطالعهی حاضر نشان داد که بعد از بهکارگیری پروتکل آموزشی طراحی شده، دانش، نگرش و مهارت بالینی دانشجویان اتاقعمل افزایش یافته است. یعنی بهکارگیری پروتکل آموزشی طراحی شده بر میزان دانش، نگرش و بهویژه مهارتهای بالینی دانشجویان موثر بود. به طوریکه اختلاف معنادار آماری در میانگین نمره آزمون دانش، نگرش و مهارت بالینی دانشجویان قبل و بعد از آموزش مشاهده شد(۰/۰۵>P).
نتیجهگیری:
براساس نتایج حاصل از این مطالعه، طراحی و بهکارگیری پروتکلهای آموزشی، شیوهای مؤثر در فرایند آموزش و ارزشیابی میزان دانش، نگرش و مهارتهای بالینی دانشجویان در اعمال جراحی پیچیده و تخصصی مانند عمل جراحی ویپل میباشد. ازاینرو بهکارگیری پروتکلهای آموزشی طراحی شده در فرایند آموزش دانشجویان، به کلیه استادان و مسئولان آموزشی رشته اتاقعمل توصیه میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
جراحی ویپل، پروتکل، مهارت بالینی، تکنولوژیست جراحی، اتاقعمل
عنوان انگلیسی
Designing, Implementing and Evaluating the Protocol before, during and after Whipple Surgery and Its Effect on the Knowledge, Attitude and Clinical Skills of Surgical Technology Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim:
The usual trainings are not enough to acquire the knowledge and skills of operating room students to play the role of scrub and mobile person, especially in complex and specialized surgeries. This research was conducted with the aim of determining the effect of designing, implementing and evaluating the protocol before, during and after Whipple surgery and its effect on the knowledge, attitude and clinical skills of surgical technology students of Iran University of Medical Sciences.
Materials and Methods:
This research was a semi-experimental study of pre- and post-intervention type, during which 50, fifth and seventh semester undergraduate students of surgical technology were selected and trained using the designed protocol. The content of the protocol included the latest principles of Whipple surgery technology in the field of surgical anatomy, pathology of the digestive system and pancreas, diagnostic procedures and preparations before Whipple surgery, the procedure of Whipple surgery and the post-surgery phase and the recovery period of Whipple surgery. Before and after the training, the amount of knowledge, attitude and clinical skills of the students were evaluated and compared using a questionnaire and an observational checklist. The data were analyzed using paired t-test, non-parametric Wilcoxon test and analysis of covariance test in SPSS software.
Results:
The results of this study showed that after using the designed educational protocol, the knowledge, attitude and clinical skills of surgical technology students increased. That is, the use of the designed educational protocol was effective on the level of knowledge, attitude and especially the clinical skills of the students. So that a statistically significant difference was observed in the average scores of the knowledge, attitude and clinical skill test of the students before and after training (P<0.05).
Conclusion:
Based on the results of this study, designing and using educational protocols is an effective method in the process of teaching and evaluating the level of knowledge, attitude and clinical skills of students in complex and specialized surgeries such as Whipple surgery. Therefore, the use of educational protocols designed in the process of teaching students is recommended to all professors and educational officials of surgical technology.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Whipple Surgery, Protocol, Clinical Skill, Surgical Technologist, Operating Room
نویسندگان مقاله
صدیقه حنانی | Sedigheh Hannani
Instructor, Department of Operating Room, School of Allied Medical Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
مربی گروه اتاقعمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
پارسا فرمهین فراهانی | Parsa Farmahin farahany
Master of Sciences Student in Operating Room , School of Allied Medical Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد اتاقعمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایراندانشجوی کارشناسی ارشد اتاقعمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
فردین امیری | Fardin Amiri
Assistant Professor, Department of Operating Room, School of Allied Medical Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استادیار گروه اتاقعمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3002-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
اتاق عمل
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات